BĺLÁ TECHNIKA

Candy bere pod svá křídla Hoover


[*] Co dokáže jedna nevydařená reklama

[*] Značky neztratí identitu

Ještě před padesáti lety by se rodině Fumagalli, jež tehdy v italské Monze skromně začínala s výrobou praček, mohlo o podobné transakci své firmy Candy jen zdát. Nyní syn zakladatele rodinného impéria Peppino Fumagalli kupuje veškeré evropské aktivity firmy Hoover patřící renomované americké společnosti Maytag a nabídl za ně 170 miliónů dolarů, čímž trumfl nabídku německého rivala Bosch-Siemens.

Představitelé Maytagu zdůrazňují, že prodej Hoover European Appliance Group je v souladu se záměrem firmy koncentrovat svou výrobu v Severní Americe, a pokud jde o sortiment, zaměřit se především na stroje na čištění podlahy a prodejní automaty. A značka Hoover si ve světě získala jméno především svými vysavači.

Je však veřejným tajemstvím, že Maytag, který koupil Hoover v roce 1989 (když tehdy za miliardu dolarů získal Chicago Pacific Corporation), zřejmě nebyl s touto akvizicí tak úplně spokojen. Do černých čísel se Hoover dostala těsně teprve loni. A navíc, zvláště ve Velké Británii, kde má Hoover své sídlo a dva ze tří evropských závodů, si nezvládnutou propagační kampaní v roce 1992 značně pošramotil svou pověst. Hoover tehdy velkoryse nabídl každému, kdo koupí jakýkoli výrobek Hoover dražší než sto liber, dvě volné letenky do kontinen-tální Evropy nebo do USA. Zákazníci to považovali za koupi desetiletí, pro Hoover se však tento marketingový tah zvrhl v nákladné fiasko. Letenky po četných průtazích dostalo nakonec 220 tisíc pasažérů a celý špás firmu přišel na 48 miliónů liber.

Maytag sice popírá, že by tato nepříjemná epizoda rozhodla o prodeji Hooveru, nicméně předseda správní rady Candy se vyjádřil v tom smyslu, že "doufá ve zlepšení vyhlídek pro Hoover v Evropě a pro jeho tři tisíce zaměstnanců". Akvizicí by rád Eden Fumagalli získal pro Candy 10 % evropského trhu bílé techniky (představuje podle odhadů 40 miliónů kusů prodaného zboží ročně). Candy zatím vyrábí za rok kolem tří miliónů kusů, přičemž 70 % tržeb realizuje v Evropě; Hoover by měl přidat dalších 2,3 miliónu výrobků. Candy by se tak na žebříčku největších evropských značek měla podle svých odhadů zařadit na třetí příčku, hned za Whirlpool a Bosch-Siemens.

Touto transakcí vyvrací Candy domněnky o ztrátě národní identity výroby bílé techniky v Itálii, jež před jedenácti lety vyvolalo získání firmy Zanussi švédským Electroluxem (shrnou-li se všechny obchodní značky, které vlastní, pak je Electrolux největším výrobcem bílé techniky v Evropě). Citlivý přístup, jež Electrolux volil vůči italské Zanussi, chce Candy aplikovat na Hoover a nemá prý v úmyslu předvádět "italskou kolonizaci britských závodů". Součástí dohody je i vzájemná výměna informací z technologie výroby nových výrobků a vývoje mezi Maytagem a Candy.

(sh)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist