BĺLÁ TECHNIKA
Candy bere pod svá křídla Hoover
[*] Co dokáže jedna nevydařená reklama
[*] Značky neztratí identitu
Ještě před padesáti lety by se rodině Fumagalli, jež tehdy v italské Monze skromně začínala s výrobou praček, mohlo o podobné transakci své firmy Candy jen zdát. Nyní syn zakladatele rodinného impéria Peppino Fumagalli kupuje veškeré evropské aktivity firmy Hoover patřící renomované americké společnosti Maytag a nabídl za ně 170 miliónů dolarů, čímž trumfl nabídku německého rivala Bosch-Siemens.
Představitelé Maytagu zdůrazňují, že prodej Hoover European Appliance Group je v souladu se záměrem firmy koncentrovat svou výrobu v Severní Americe, a pokud jde o sortiment, zaměřit se především na stroje na čištění podlahy a prodejní automaty. A značka Hoover si ve světě získala jméno především svými vysavači.
Je však veřejným tajemstvím, že Maytag, který koupil Hoover v roce 1989 (když tehdy za miliardu dolarů získal Chicago Pacific Corporation), zřejmě nebyl s touto akvizicí tak úplně spokojen. Do černých čísel se Hoover dostala těsně teprve loni. A navíc, zvláště ve Velké Británii, kde má Hoover své sídlo a dva ze tří evropských závodů, si nezvládnutou propagační kampaní v roce 1992 značně pošramotil svou pověst. Hoover tehdy velkoryse nabídl každému, kdo koupí jakýkoli výrobek Hoover dražší než sto liber, dvě volné letenky do kontinen-tální Evropy nebo do USA. Zákazníci to považovali za koupi desetiletí, pro Hoover se však tento marketingový tah zvrhl v nákladné fiasko. Letenky po četných průtazích dostalo nakonec 220 tisíc pasažérů a celý špás firmu přišel na 48 miliónů liber.
Maytag sice popírá, že by tato nepříjemná epizoda rozhodla o prodeji Hooveru, nicméně předseda správní rady Candy se vyjádřil v tom smyslu, že "doufá ve zlepšení vyhlídek pro Hoover v Evropě a pro jeho tři tisíce zaměstnanců". Akvizicí by rád Eden Fumagalli získal pro Candy 10 % evropského trhu bílé techniky (představuje podle odhadů 40 miliónů kusů prodaného zboží ročně). Candy zatím vyrábí za rok kolem tří miliónů kusů, přičemž 70 % tržeb realizuje v Evropě; Hoover by měl přidat dalších 2,3 miliónu výrobků. Candy by se tak na žebříčku největších evropských značek měla podle svých odhadů zařadit na třetí příčku, hned za Whirlpool a Bosch-Siemens.
Touto transakcí vyvrací Candy domněnky o ztrátě národní identity výroby bílé techniky v Itálii, jež před jedenácti lety vyvolalo získání firmy Zanussi švédským Electroluxem (shrnou-li se všechny obchodní značky, které vlastní, pak je Electrolux největším výrobcem bílé techniky v Evropě). Citlivý přístup, jež Electrolux volil vůči italské Zanussi, chce Candy aplikovat na Hoover a nemá prý v úmyslu předvádět "italskou kolonizaci britských závodů". Součástí dohody je i vzájemná výměna informací z technologie výroby nových výrobků a vývoje mezi Maytagem a Candy.
(sh)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist