O nových vozech pražského metra rozhodnuto


[*] Podle dovezeného know-how bude ČKD vyrábět hliníkové skříně

Zakázku na 22 pětivozových vlaků pro pražské metro dostává podle rozhodnutí vedení Dopravního podniku hlavního města Prahy konsorcium společností ČKD Praha, AEG, Siemens a SGP Vídeň. Asi 70procentní podíl na výrobě z hlediska pracnosti budou mít české firmy, hlavně ČKD Tatra, ČKD Lokomotivka, ČKD Trakce, ČKD Elektrotechnika a Moravskoslezská vagónka Studénka. Poprvé v ČR se při výrobě použije technologie hliníkových skříní.

AEG poskytne know-how na hliníkovou integrovanou skříň vozidla včetně podvozku a statický měnič napětí pro napájení palubní sítě. Siemens dodá elektrickou silovou výzbroj vozů a mikroprocesorový řídicí systém pohonu a vídeňská společnost SGP (která patří ke společenství Siemens) dveřní soustavu. ČKD bude podle postupů firem AEG a Siemens vyrábět skříně a podvozky, montovat elektropneumatické brzdy Knorr a provádět konečnou montáž. Moravskoslezská vagónka Studénka bude spolupracovat s ČKD při stavbě skříní a interiérů. Při výrobě se budou používat už vyvinuté komponenty, které uvedené firmy montují do svých současných výrobků.

Pětivozová souprava pro pražské metro bude 98,58 m dlouhá, jeden vůz přes 19,38 m. Přestože sedadla jsou uspořádána kolmo ke směru jízdy po dvou (podle výrobce se tak méně namáhá páteř sedícího cestujícího než při bočním posazení), vozy pojmou víc cestujících než současné vagóny. Souprava bude mít 244 sedadel a celkovou přepravní kapacitu 1452 cestujících. Dosáhne nejvyšší rychlosti 80 km/h.

První z dnes používaných pětivozových vlakům vyrobených v Mytiščinském závodě v bývalém Sovětském svazu se začaly dodávat před 22 lety. Rovněž pětivozové jednotky 12/92 konsorcia ČKD-AEG-Siemens-SGP budou výrazně lehčí, budou vážit 142 t (proti 166 t dnes používaných vozů 81.717.1 a 81.714.1 z Mitiščinského závodu). Při plném obsazení pak budou vážit 251 t (proti 267 t). Jízdní doba na trase C tam a zpět se podle výrobce zkrátí ze současných 2470 sekund na 2100 sekund. Měrná spotřeba na jeden vozový kilometr na trase C metra bude kolem dvou kWh (proti necelým třem kWh dnešních vozů). Úspory 25 až 40 procent se podle údajů z ČKD dosáhne rekuperací, zpětným vracením elektrické energie do sítě při brzdění. Náklady na údržbu a opravy nových vozů budou proti současným asi 60procentní.

Za 24 měsíců po podpisu kontraktu výrobci dodají prototypovou jednotku, další rok budou potřebovat na typové a jízdní zkoušky. První sériové vozy se mají dodávat počátkem roku 1998 tak, aby při zahájení provozu 6,5kilometrového úseku trasy IV. B metra v září téhož roku bylo v provozu alespoň 15 vlaků.

Samonosné vozové skříně se budou stavět z velkoplošných profilů z hliníkových slitin, které jsou pevné i odolné proti korozi, jejich životnost přesahuje 50 let. Jak zdůrazňuje výrobce, materiál pro hrubou stavbu vozu je plně recyklovatelný. Bez velkých konstrukčních změn se mohou vozy používat i pro povrchové předměstské rychlodráhy s napájením z vrchní troleje.

TOMÁŠ KUBEŠ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist