Ve světě běží dva programy modernizace MiG-21


[*] Rozhodnuto ještě nebylo, ale armáda nechce příliš dlouho čekat

Už na jaře příštího roku chce české vojenské letectvo zahájit letové zkoušky dvou modernizovaných stíhaček MiG-21 a podle výsledků zkoušek se má rozhodnout o zakázce na další letouny. Modernizace migů má prodloužit jejich použitelnost a zachovat letectvu dostatečný počet pilotů se zkušenostmi na nadzvukových strojích a s novými zbraňovými a navigačními systémy. Jak před časem prohlásil zástupce inspektora letectva plukovník František Padělek, pokud má mít modernizace smysl, nesmí dlouho trvat.

Nebylo zatím zveřejněno, do jaké míry se mají migy upravovat. Už od loňského roku se do všech vojenských letadel instalují nové radiostanice a družicový navigační systém GPS, aby do konce letošního roku mohla létat podle norem Mezinárodní organizace civilního letectví (ICAO). Rozsáhlejší přestavba se změnou rozložení výzbroje na závěsech by si však mohla vynutit nákladnější konstrukční změny v letounu. Na úpravách se má podílet český průmysl - letouny MiG-21 se více než 20 let vyráběly ve Vodochodech, motory a draky opravovaly letecké opravny v Malešicích a Kbelích. Modernizace se zúčastní zahraniční firmy a není vyloučeno, že bude nutná i spolupráce s původním výrobcem.

V současné době má armáda v provozu 36 letounů MiG-21MF, rekonstruovat se jich mělo celkem 24. Pro modernizaci se uvádějí hlavně ekonomické důvody. Stroje tohoto typu letectvo užívá od roku 1966 a chválí si je jako spolehlivé stroje s poměrně nízkými nároky na údržbu. Podle některých odhadů by úprava, po které by se MiG-21 přiblížil asi ze 70 procent bojové účinnosti amerického F-16A, stála kolem 2,5 miliónu USD za kus. Při manévrovém vzdušném boji starší migy sice nejsou tak obratné jako F-16 či MiG-29, ale podle některých českých vojenských pilotů tato nevýhoda do značné míry mizí při použití střel s dlouhým doletem.

Jako alternativa se uvádí nákup použitých amerických stíhacích strojů F-16A které by podle odhadů mohly stát nad 6,7 miliónu USD a nutné úpravy by cenu zvýšily na 10 miliónů USD za jeden kus. U nových strojů verze F-16C s technickou životností nad 26 let se nákupní cena pohybuje mezi dvěma a třemi desítkami miliónů USD. Ještě větší roli hrají náklady na výzbroj a pozemní vybavení, které odpovídají násobkům ceny jednoho letounu.

České letectvo není jediné, které podobný problém řeší. Větší programy modernizace Mig-21 běží například v Rumunsku a Indii. V zemích NATO MiG-21 v provozu není, strojů převzatých s východoněmeckým letectvem se německá armáda zbavila. Ponechala si však (na rozdíl od českého letectva) moderní stroje MiG-29. Německo je ovšem v jiné ekonomické situaci a na rozdíl od nás má technologické zázemí na opravy. Jeden motor pro dvoumotorový MiG-29 stojí asi 50 miliónů korun a může být v provozu jen 500 až 700 hodin. Náklady se zvyšují růstem cen náhradních dílů dovážených z Ruska, které přešlo na platby v dolarech.

MiG-21 se vyráběl od počátku šedesátých let do druhé poloviny let osmdesátých. Za tu dobu jich letecké podniky v SSSR, Československu, Číně a Indii vyrobily víc než deset tisíc. Přestože se už elektronikou ani letovými vlastnostmi nevyrovná soudobým špičkovým strojům, jeho maximální rychlost M=2,05 (M je Machovo číslo, které udává poměr rychlosti letadla k rychlosti zvuku v určité výšce) je pro vojáky stále zajímavá.

V současné době už běží modernizační program v Rumunsku, které zahájilo ve spolupráci s Israel Aircraft Industries rekonstrukci 120 strojů MiG-21 se zástavbou nové avioniky a zbraní. První stroj MiG-21-2000 představili Izraelci veřejnosti v Paříži před dvěma lety. Rovněž ve spolupráci s izraelským průmyslem modernizuje patnáct migů Kambodža.

Více než stovku letounů MiG-21 hodlá modernizovat také indické vojenské letectvo. Program v hodnotě 40 miliónů USD zahajuje ve spolupráci s původním výrobcem, moskevským konsorciem MiG-MAPO, a francouzskými firmami. Prototypový stroj MiG-21-93 se objevil loni na berlínské výstavě ILA 94, letos ho společnost MAPO (Moscow Aircraft Production Organization) vystavovala na pařížském aerosalónu. Letoun je vybaven avionikou a zbrojními systémy, vyvinutými pro nejmodernější současné stíhačky. TOMÁŠ KUBEŠ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist