Škoda LIAZ: Příští rok už ven z červených čísel


[*] Automobilka má před sebou trnitou cestu k získání důvěry svých zákazníků

V září tohoto roku získala plzeňská a. s. Škoda 52,4 procenta společnosti Liaz a automoblka byla přejmenována na Škoda LIAZ. Letos firma vyrobí minimálně 918 vozů, což je o 243 více než loni. Podle generálního ředitele Škody, a. s. ,a předsedy představenstva Škody LIAZ Lubomíra Soudka chce letos automobilka snížit ztrátu z plánovaných 50 miliónů na pětinu (loni Liaz vykázal ztrátu 80 miliónů Kč) a v příštím roce už plánuje hrubý zisk přes 150 miliónů Kč. V roce 1996 má automobilka vyrobit až tři tisíce, nejméně však 2200 vozů.

Hlavní záměry automobilky podle L. Soudka jsou: nepřipustit likvidaci výroby těžkých nákladních automobilů a tahačů v ČR, vyvést podnik ze současné krize a v roce 2000 dosáhnout výroby a prodeje sedmi až osmi tisíc vozů ročně. V Jablonci nad Nisou však nyní zjišťují, že o vyráběný sortiment není zatím takový zájem, jenž by odpovídal rostoucí produkci. "Je to výsledek celkové několikaleté krize domácího automobilového průmyslu a změny orientace zákazníků," tvrdí František Obermann, generální ředitel automobilky. Společnost proto usilovně pracuje na zvýšení technické úrovně a kvality vozidel.

"Chceme výrazně proniknout zejména na trhy vzdálenějších zemí Asie, severní Afriky, JAR a Jižní Ameriky," říká L. Soudek. V Číně hodlá Škoda LIAZ založit do poloviny příštího roku společný výrobní podnik s českou majoritní účastí. V Asii připravuje další joint venture. Kromě vývozu vozidel počítá podnik s rozvojem montážních závodů v oblastech s větším odbytem a tam, kde dovozům brání celní předpisy. Většina těchto záměrů je zatím ve fázi příprav.

Škoda LIAZ má podepsanou kooperační dohodu s rakouskou automobilkou Steyr. Zahraniční partner bude do ČR dodávat většinu komponentů pro smontování vozidel s označením LIAZ S celkové hmotnosti 9 až 13 tun. Nový vůz má vyplnit mezeru mezi výrobkovými řadami Avie a Škody LIAZ. Často diskutovaná forma spolupráce s kopřivnickou Tatrou zatím podle vedení Škody LIAZ nebyla konkrétně definována. V současné době se zpracovává analýza, která má prokázat úspory případného partnerství. L. Soudek by perspektivně uvítal kapitálové spojení obou výrobců.

(ša, vap)

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist