Dálnice - Via Karolina


Za krutého mrazu, ale přesto v příjemné atmosféře, proběhl v polovině prosince další významný krok k integraci naší republiky do Evropy - slavnostní zahájení výstavby dálničního mostu u Rozvadova na německé straně. Tato klíčová stavba umožní propojení naší dálnice D5 (Praha - Rozvadov) na německou A6, která dosud končí nedaleko Ambergu. Po zprovoznění celé trasy bude vytvořena dopravní osa Západ - Východ mezi Paříží a Prahou. Motoristé jsou zase o kousek blíže vizi o cestě z Prahy do západní Evropy i opačně, bez nutnosti trmácet se po úzkých místních komunikacích. Zároveň se tak ukončí muka obyvatel obcí, jako je Waidhaus, Rozvadov a další, kterými dnes projede na této nejfrekventovanější trase mezi SRN a ČR denně více než 10 tisíc vozidel, zčásti těžkých kamiónů.

Na české straně by mělo být dílo hotovo, včetně společné celnice, do konce roku 1997. Vzhledem k čilému ruchu na naší straně lze oprávněně předpokládat, že termín bude dodržen, možná ještě o nějaký měsíc zkrácen. Tento optimismus podtrhl ve svém projevu také vedoucí české delegace, náměstek ministra dopravy Ivan Foltýn, který předpokládá otevření mostu v říjnu 1997. Definitivní ukončení celé stavby z Prahy do Rozvadova, včetně obchvatu Plzně, se očekává koncem roku 1999. Z projevu bavorského ministra vnitra Günthera Becksteina naopak zazněla jistá hořkost nad váhavým postojem spolkové vlády, která rozhoduje o financích na výstavbu dálnic v SRN. Přiznal, že proti české straně je SRN u této stavby ve skluzu. Bavorsko zatím obdrželo od spolkové vlády do roku 2000 příslib pouze části (200 miliónů DEM) z předpokládaných nákladů (500 miliónů DEM). Beckstein ujistil přítomné, že podnikne vše v zájmu urychlení stavby v SRN. Přesto označil i rok 2002 za optimistický termín ukončení dálnice v Německu.

Spolková vláda je zatím takřka zcela zaujata projekty spojenými s novými spolkovými zeměmi. To dokumentuje i výrok spolkového ministra dopravy Matthiase Wissmanna v říjnu minulého roku v Drážďanech: "Jen do výstavby cest v Sasku investuje Spolkové ministerstvo dopravy v následujících pěti letech okolo 4,2 miliardy marek. Stavíme tady - pro příklad - přes 370 kilometrů dálnic". Německo nepřijalo nabídku Evropské investiční banky (EIB) na překlenovací financování svýchdopravních projektů, kterou viceprezident EIB Wolfgang Roth označil za velmi výhodnou.

Hranice s ČR o délce 810 km je pro SRN její nejdelší hranicí se sousední zemí (druhé Rakousko 795 km). U ostatních sousedů disponuje Německo přibližně dvěma desítkami dálničních hraničních přechodů. Beckstein uvedl, že v roce 1989 projelo mezi Bavorskem a ČR 1,2 miliónu motorových vozidel, zatímco v roce 1995 to bylo okolo 25 miliónů (!). Rozvadov by měl být naším prvním dálničním spojem, po kterém bude, doufejme, brzy následovat dálniční přechod ve směru na Drážďany.

V souvislosti s dálnicí Praha - Norimberk se objevuje stále častěji název "Via Karolina" (Karlova cesta), neboť je budována na trase častých cest Karla IV. mezi sídelním městem Prahou a tehdejším finančním centrem střední Evropy Norimberkem.

ZDENĚK FAJKUS,

Velvyslanectví ČR Bonn

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist