Vyvstává s příchodem kontinuálního způsobu obchodování otázka etiky makléřských firem?


[*] Obchody s některými tituly v KOBOS zatím nesplňují očekávání

Jestliže při fixingu ví klient přesně, za jakou cenu se jeho cenný papír mohl obchodovat, u kontinuálního obchodování (zatím sedm titulů, jejichž počet se však může brzy zvýšit) to asi bude složitější. Podle Jiřího Nádraského z firmy Iceberg se v současnosti nedá jednoznačně říci, že klientovi bude nakoupen jeho papír s příkazem "co nejlépe" skutečně za tuto cenu. Může se teoreticky stát, že broker koupí cenný papír za nejlepší cenu pro sebe a klientovi ho prodá s cenou vyšší a ten vlastně ani nemá šanci se to dozvědět. "Je to otázka etiky a záleží to na každé makléřské firmě, protože žádná závazná pravidla v tomto směru u nás zatím neexistují." Podle jeho informací se nyní na půdě Asociace obchodníků s cennými papíry a makléřů připravují pravidla či určitý kodex ohledně uspokojování objednávek, ve kterém by mělo být zhruba řečeno, že prioritu má zákazník a až potom mohou přijít na řadu objednávky obchodníků.

Jak nám sdělil burzovní komisař BCPP Karel Ullrich, má při řazení objednávek při kontinuálním obchodování prioritu cena a čas. "Každá objednávka má klienta a ten má možnost v případě výše uvedeného sporu s obchodníkem zjistit, za jakou cenu a za jaký čas makléř zadal objednávku, která se mu zobchodovala. Zkontrolovat tedy, jestli obchodník uplatnil pro sebe lepší objednávku na úkor klienta, burza může," uvedl K. Ullrich. Nicméně připustil, že tato otázka je velmi choulostivá a dodal, že se nedá hovořit o žádném rozšířeném jevu a že zatím žádné stížnosti v tomto směru nezaznamenal.

Na otázku, proč dosavadní kontinuální obchody u některých titulů zatím nesplňují očekávání, J. Nádraský uvedl, že ani KOBOS nezmění nic na skutečnosti, že velké obchody se budou odehrávat mimo burzu.

"Drobného investora, který by k nám přišel s myšlenkou obchodovat své cenné papíry v kontinuálním režimu a jeho objednávka by nesplňovala podmínku předepsaného množství cenných papírů v lotu, zřejmě neuspokojíme. O tom, že bychom takové drobné klienty sdružili dohromady, aby splnili podmínku velikosti lotů, a tím získali např. možnost osmiprocentního posunu kursu a hromadně jejich pokyny podali jako objednávku do kontinuálního obchodování, jsme zatím neuvažovali. Pro BN to uvedl Petr Jeníček z brokerské firmy Komero. Podle něj nebude tato firma rozlišovat, zda klient (který by i splnil podmínku pro KOBOS a podal objednávku ráno, tedy ještě do fixingu) bude zobchodován ve fixingu či v KOBOS, nejdůležitější bude cena, jakou si při nákupu či prodeji dohodne.

Podle slov Marka Anderegga z firmy Patria Finance, musí makléři s příchodem kontinuálního obchodování ve zvýšené míře sledovat vše, co se na burzovním trhu děje. Znamená to sledovat najednou kromě KOBOS ještě blokové a přímé obchody, dodatečné objednávky atd.

K tomu P. Jeníček dodal, že organizační či technické problémy s kontinuálem nezaznamenal. Komero se však snaží kontinuální obchody převést i na své regionální pobočky, aby i tam viděli v reálném čase, jaký je v systému stav, a za tímto účelem testuje několik informačních agentur.

KAREL KLEIN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist