Centrální registr motorových vozidel CRV (část I.)


Jakékoliv kvalifikované rozhodování v libovolné lidské činnosti je závislé na kvalitních, pravdivých informacích, které jsou podávány včas zodpovědným místům. Jinak tomu není ani v dnešní práci policie v oblasti motorových a přípojných vozidel. Rychlé zpracování dat velkého rozsahu si lze bez pomocí počítačové techniky už jen těžko představit.

Osobní automobily 2 962 376

Nákladní automobily kategorie N1 75 158

kategorie N2 67 269

kategorie N3 55 109

Speciální automobily kategorie N1 6 843

kategorie N2 47 640

kategorie N3 28 476

Autobusy kategorie (M2 + M3) 21 022

Přívěsy za nákladní automobily 49 278

Návěsy 21 682

Přívěsy za osobní automobily 433 762

Motocykly 883 106

Traktory 13 163

Traktorové přívěsy a návěsy 121 998

O budování okresních Evidencí motorových a jejich přípojných vozidel (EMVO) a návazného Centrálního registru vozidel (CRV), o globálních záměrech i tehdejším stavu rozvoje tohoto projektu psaly HN dne 28. září 1995.

Vznik CRV


První verze CRV vznikla v lednu 1995 a v průběhu roku byla podrobena důkladné analýze, "čištění" a sjednocování datové základny. Ke konci loňského roku na všech okresech už fungoval jednotný informační systém, který zabezpečil všechny nezbytné předpoklady pro rutinní provoz CRV. Od ledna 1996 je centrální registr pravidelně aktualizován z okresních systémů a centrálně poskytuje nezbytné informace pro policejní výkon.

CRV je nepostradatelným pomocníkem každodenní praxe policistů, kteří na základě telefonického dotazu mohou okamžitě identifikovat vozidlo a zjistit celou řadu údajů jak o vozidle, tak i o jeho držiteli. Ještě před několika lety bylo téměř nadlidské identifikovat např. jediný ohořelý vrak vozidla, u kterého chyběly poznávací značky. Znamenalo to dlouhé, několikadenní prohledávání lístkových kartoték na dopravních inspektorátech v celé ČR, kterého se účastnily desítky specialistů. Ve většině případů dnes výpočetní technika během zlomku vteřiny dokáže nalézt požadovanou odpověď a ušetří tak čas i síly pro plnění jiných úkolů.

CRV je připraven efektivně a v nezastupitelné míře zasáhnout v prevenci i vyhledávání odcizených vozidel nebo vozidel, která byla předmětem daňových podvodů. Na základě ověřování základních údajů o vozidle a jeho majiteli lze např. účinně zabránit vývozu odcizeného vozidla do zahraničí.

Centrální systémy jsou v dnešní době jednou z nutných podmínek pro efektivní boj proti tolik diskutovanému fenoménu krádeží motorových vozidel, který přesahuje hranice jednoho státu. Informační systémy totiž umožňují nejenom účinně vyhledávat už evidovaná odcizená vozidla (jednotlivě i dávkově ), ale především provádět takové (i počítačové) kontroly a organizační opatření, aby vozidlo, evidované policií jako odcizené, nebylo vůbec vzato do evidence (např. za pomoci mezinárodního systému EUCARIS - European Car Information System). Vzhledem k mezinárodnímu charakteru "plechové" kriminality je nezbytná spolupráce centrálních evidenčních pracovišť při registraci vozidel na úrovni přesahující hranice jednotlivých států.

Český CRV se bude neustále dále zdokonalovat, aby byl schopen zabezpečit on-line přístup k informacím a reagovat na odborné požadavky širokého okruhu uživatelů. Pomocí moderní radiodigitální komunikační sítě PEGAS firmy MATRA jsou reálné i datové přenosy z výpočetních systémů např. do policejních hlídkových vozů nebo jinak nepřístupných objektů.

Informační systém (IS) byl projektován a je i dále rozvíjen jako systém státní správy, umožňující poskytovat referenční údaje k vozidlům všem dalším oprávněným subjektům. Statistické výstupy popisující složení českého vozidlového parku jsou cenné pro rozvoj automobilismu jako takového, mohou přispět k oživení automobilového průmyslu i trhu vozidly zahraničních výrobců. V neposlední řadě údaje CRV mohou napomoci ke zlepšení služeb pro majitele vozidel určité tovární značky (zásobování náhradními díly, servis atd.). Ve svém důsledku tak pomohou široké veřejnosti. Zanedbatelné nejsou ani bezpečnost provozu na pozemních komunikacích nebo možnost lépe regulovat ekologii provozu na základě znalosti početního zastoupení typů vozidel a jejich technicko-ekonomických vlastností, a tím přispět i k čistotě ovzduší.

Výchozí kritéria zpracování statistik


Předkládané statistické přehledy byly zpracovány z fondu Centrálního registru motorových vozidel (CRV), aktualizovaného ke dni 1. 3. 1996.

Všechny statistické přehledy - výběrová kritéria - vycházejí z položkové skladby Základního technického popisu motorových vozidel, vytvářené Ministerstvem dopravy (MD) v procesu homologizace vozidel k provozu v ČR. Počítačové zpracování v jednotné datové formě je centrálně zajišťováno sekcí spojení a informatiky MV ČR.

K výběrovým kritériím patří např. tovární značka a typ vozidla, druh a kategorie, hmotnosti (celková a užitečná), po-užívané palivo, kubatura motoru, počet přepravovaných osob, počet náprav. Všechny textové údaje jsou vedeny formou tzv. číselníků.

Ve statistice jsou zahrnuta pouze evidovaná "živá" (provozovaná) vozidla. Vozidla v tzv. převodu (která mění majitele z okresu do okresu) nejsou do předkládaných statistik zahrnuta z důvodu vzniku duplicit (v určitém časovém rozpětí může být vozidlo evidováno v obou okresech do doby, než je převod vozidla administrativně ukončen). Vozidel "v převodu" je mezi dvěma až čtyřmi procenty z celkového počtu evidovaných vozidel.

Statistiky vystihují pouze evidenční stavy, které se mohou v určitých momentech rozcházet se skutečností (např. ne každé dnes evidované vozidlo musí být zároveň provozováno).

Základní údaje


V ČR bylo ke dni 1. 3. 1996 evidováno 5 023 628 vozidel. Jejich rozdělení uvádí tabulka 1. V tabulce používané kategorie nákladních a speciálních automobilů N1 až N3 jsou následující: N1 - vozy, jejichž celková hmotnost nepřevyšuje 3,5 tuny. N2 - celková hmotnost 3,5 až 12 tun. N3 - celková hmotnost přes 12 tun.

Rozložení vozidel po rocích výroby


Celkové rozložení vozidel v závislosti na počtu a roku výroby je zobrazeno v grafu 1. Ve spodní části je zobrazena funkční závislost u osobních vozidel s vyznačením jejich průměrného roku výroby 1982. Průměrné stáří osobních vozidel v ČR je 14,04 roku. Nad osobními vozidly jsou zobrazena všechna ostatní vozidla (nákladní, speciální, přívěsy, motocykly atd.). Horní hodnota po svislé ose představuje sumární počet všech vozidel daného roku výroby v evidenci. Nejvíce je tedy vozidel vyrobených v r. 1985. Z grafu je vidět značný propad v letech 1979 až 1982, zapříčiněný silným omezením dodávek osobních vozidel ze zemí bývalé RVHP. Osobní automobily představují 59 procent všech evidovaných vozidel.

Věkové rozložení nákladních automobilů


Graf 2 představuje "věkové" rozložení nákladních automobilů v kategoriích N1 až N3. Spolu s celkovým počtem vozidel v jednotlivých kategoriích je zobrazen i průměrný rok výroby. Markantní je prudký vzestup tzv. malých užitkových automobilů, vyrobených po r. 1990. Patří sem např. i vozidla Škoda Forman atd. Výrazný nárůst vznikl i tím, že malá užitková vozidla jsou od uvedeného roku administrativně zařazována do kategorie nákladních automobilů, zatímco dříve byla považována za osobní.

Podíl domácích výrobců v evidenci


Podíl domácích a zahraničních producentů zastoupených v evidenci vozidel je reprezentován grafem 3. Zahraniční výrobci jsou uměle rozděleni na výrobce z bývalé RVHP a ostatní zahraniční výrobce. Čeští výrobci zaujímají i v dnešní době 60 procent všech evidovaných vozidel.

Počty a průměrné stáří osobních automobilů


Počty a průměrné stáří vozidel vybraných konkrétních značek je uveden v tabulce 2. Z tabulky lze vyčíst, že obecně jsou nejstarší ta vozidla, která mají dlouholetou tradici zastoupení v ČR. Nejmladší jsou naopak vozy značek, která jsou na našem trhu zastoupena jen krátce. Obecně platí, že i tradičně zastoupení výrobci (Škoda, VAZ, Moskvič, Wartburg, Trabant, Fiat, Ford, Opel, Renault) dominují svým počtem ve statistických přehledech. Viditelný je i poměrně prudký početní nárůst vozidel japonských a asijských výrobců (Daewoo, Honda, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Suzuki, Toyota). Ve statistikách rapidně přibývá i individuálně dovážených vozidel ze západní Evropy (např. Audi, BMW, Citroen, Lancia, Mercedes, Peugeot). Poprvé se objevují pro nás exotičtí američtí výrobci, jako jsou Buick, Cadillac, Dodge, Oldsmobil.

JITKA POKORNÁ, VĚRA VOKROUHLÍKOVÁ, ROMAN RAK, Sekce spojení a informatiky MV ČR

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist