Také ekologické lehké topné oleje jsou dražší


Nejsem si jistý, zda zákonodárci postupovali skutečně odpovědně a na dostatečně odborné úrovni posoudili své rozhodnutí a schválili březnovou novelu o spotřebních daních. Možné problémy, které by mohly vyústit až do obchodně právních sporů, přiblížím na konkrétním příkladě organizace, využívající LTO výhradně pro účely vytápění v množství 100 tun ročně diferencovaně podle měsíců (20, 15, 10, 5, ... 5, 10, 15, 20 tun).

Při předpokladu úrokové míry 10 % p. a. a lhůtě 30 dní pro vrácení daně od obdržení žádosti úvěru plátce daně jen úroky podle systému vyhlášky č. 15/1996 Sb. celkovou částkou 6952 Kč. V případě zpětného celoročního vracení daně podle novely zákona již částkou 45 176 Kč. A to ponechávám stranou negativní dopady 8 - 9 % inflace, ztráty z nerealizovaného plánovaného využití novelou zákona nepředvídaně umrtvených značných finančních prostředků, "rozbití" cash flow organizace, které může vyvolat i náročné hledání dodatečných finančních zdrojů s kumulovaným úvěrovým zatížením apod. Kdybychom vzali v úvahu i tyto skutečnosti, pak reálný odhad ztrát pro plátce daně v důsledku novely zákona je 20 - 25 % z roční výše spotřební daně. V případě plateb za leden a únor 1996, pokud by nebylo postupováno podle platných norem, by v uvedeném případě proti sobě stálo jen na úrocích 2435 Kč podle vyhlášky a 28 148 Kč podle novely. Celkově pak 45 - 50 % z alikvotní částky spotřební daně. To není zanedbatelná částka pro velkého či středního spotřebitele, ani pro maloodběratele, který LTO používá pro vytápění svého rodinného domku, a tím, že není plátcem DPH, přichází navíc o dalších 3120 Kč na jednu spotřebovanou tunu.

Zákonodárci se dále zabývali zneužíváním LTO jako pohonné hmoty a též rozhodli, že LTO vyráběné na export nemusí být barveny.

Diskuse, které v této souvislosti byly a stále jsou vedeny o cenách benzínu, se podstatně více orientují na otázky daňových úniků a prevence trestných činů. Obdobně tomu je i v oblasti LTO. Ke škodě věci se opomíjí, resp. zcela ponechává stranou skutečnost, že cena TOEL do 2 % S je stále nižší než společensky žádoucího "ekologického" TOEL do 0,2 % S. Lze přitom snadno prokázat, že sankce za znečišťování životního prostředí v důsledku používání oleje s vyšším obsahem síry či dokonce mazutu ztrátu z vyšší ceny čistého "ekologického" oleje zdaleka nekompenzují.

Nedovolávám se tím zvýšení sankcí. Jde mi o to, aby zákonodárce v další novele zákona uvažoval v širších souvislostech. Zaměřil svou pozornost na opatření diferencující ceny LTO tak, aby bylo motivující orientovat se na ekologicky čisté oleje či alternativní druhy paliva (diferenciace by měla být natolik výrazná, aby alespoň částečně pokrývala vyvolané opravy, event. investice). Dále pokládám za žádoucí znovu posoudit opodstatněnost stejné sazby spotřební daně, tj. zvážit, zda není jiné ekonomické (nebraňme se ani administrativnímu) řešení diferenciace mezi účelem využívání LTO a jejich zneužíváním k daňovým podvodům.

LADISLAV ŠAFRÁNEK, MIDAS, a. s., Praha

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist