Automobilka Daewoo Avia chystá miliardové investice


[*] Kolem roku 2000 má závod v Letňanech vyrábět 30 tisíc nákladních vozů ročně

Změnu obchodního jména společnosti Avia Praha-Letňany na Daewoo Avia, a. s., odsouhlasila její včerejší valná hromada. Do jména největšího tuzemského výrobce lehkotonážních nákladních automobilů s vlastním motorem se tak promítl název jihokorejské automobilky, která v polovině loňského roku získala majoritních 50,2 procenta akcií Avie a rozhodla se investovat do podniku nejméně devět miliard korun během pěti let. Vzhledem ke kontrolované účetní ztrátě 421,8 miliónu Kč, kterou skončilo loňské hospodaření Avie, podnik nevyplatí dividendy.

Valná hromada proti původnímu očekávání nenavýšila základní jmění podniku o polovinu, tedy o 862 miliónů Kč. "V této chvíli je cena jedné naší akcie na burze 230 korun. Podle obchodního zákoníku musíme vydat akcie s vyšší než nominální hodnotou 1000 Kč. Počkáme, až nastane příhodnější situace pro naše akcionáře," řekl HN generální ředitel automobilky Kil Su-chung. Loňskou ztrátu, která "vyčistila stůl od starých hospodářských zátěží", se vedení podniku rozhodlo umořit ze zisku roku 2000, případně 2001, kdy naběhne výroba zcela nového nákladního automobilu. Z Avie se má stát podnik, který bude jako jediný ve skupině Daewoo vyvíjet a vyrábět nákladní vozy o celkové hmotnosti 4,5 až 9 tun.

Avia si pro letošek vytyčila ambiciózní plán na prodej 8000 nákladních vozů, přičemž vloni prodala 3816 vozů vlastní výroby. Plán počítá se ziskem 170 miliónů Kč při obratu pěti miliard korun. Automobilka však za první pololetí prodala jen 1954 automobilů. Předseda představenstva Vlastimil Dedera proto považuje za reálné prodat letos kolem 6100 automobilů, a tak dosáhnout čistého zisku ke 100 miliónům Kč. Podnik v prvním pololetí rovněž prodal 2209 osobních automobilů Daewoo.

Letos v říjnu má Avie začít montovat nové motory splňující emisní limity EURO II. V polovině roku 1997 se má na trhu objevit automobil Avie 60/70, vůbec poprvé se sklopnou kabinou. V roce 1999 má začít výroba zcela nového nákladního automobilu AD 100 splňujícího normy EURO III, vybaveného novou sklopnou kabinou a novým motorem i v šestiválcovém provedení. Do vývoje motoru vloží podnik kolem 100 miliónů dolarů, do vývoje nového automobilu kolem 150 miliónů dolarů. Dalších asi 100 miliónů má stát rekonstrukce objektů a strojního parku. Kolem roku 2000 hodlá Daewoo Avia vyrábět kolem 30 tisíc nákladních automobilů ročně. Třetina z nich má směřovat na korejský trh, třetina do západoevropských zemí a zbytek do zemí střední Evropy.

BOŘEK OTAVA

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist