Čtenost a cílové skupiny


V rámci výzkumu čtenosti MEDIA PROJEKT (GfK Praha, Median, SKMO) je ročně dotazováno 15 tisíc respondentů, reprezentujících populaci od 14 do 79 let. V prvním pololetí 1996 bylo dotazováno celkem 7681 respondentů. Celková čtenost udávaná v projekci na populaci (8 163 000 osob) znamená, že poslední vydání MF Dnes četlo 15,5 procenta, Práva 9,1 procenta, ZN Zemských novin 4,7 procenta, Hospodářských novin 3,3 procenta, Svobodného slova 3,2 procenta a Lidových novin 2,7 procenta populace.

Čtenost má v jednotlivých populačních skupinách různě silný záběr. Také pořadí deníků se proti průměrné čtenosti v populaci často liší. Např. ve čtenosti mezi vysokoškoláky za vůbec nejčtenější MF Dnes ( v tomto případě 34,2 %) figurují HN (17,2 %) a LN (9,4 %). Podobně u svých dalších cílových skupin čtenost HN postupuje na druhé místo mezi celostátními deníky a podíl HN na trhu se u těchto skupin zvyšuje. Klesá naopak např. u skupin ekonomicky neaktivních občanů, čtenářů s nižším vzděláním atd.

Tyto údaje se tak či onak promítají v konkrétní skladbě čtenářů určitého deníku. Jednak některé deníky oslovují např. spíše starší, jiné spíše mladší čtenáře, což se projeví v tendenci věkového rozložení. Jednak např. i při silně profilové skupině vysokoškoláků mezi čtenáři převažují středoškoláci, kterých je v populaci asi třikrát více. Závislost mezi podílem cílové skupiny ve vnitřní struktuře čtenářů deníku a jejím zastoupením v populaci udávají indexy cílových skupin. Čím vyšší je index titulu pro určitou cílovou skupinu, tím je tento titul vhodnější k jejímu oslovení.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist