Základní východiska oceňování podniků
[*] Situace v oceňování kapitálového majetku je neuspokojivá a přináší rizika pro budoucnost
[*] Je málo těch, kteří oceňovat umějí
Jednou z nejvýznamnějších oblastí transformace české ekonomiky je nepochybně vznik a postupný rozvoj kapitálového trhu, který z národohospodářského hlediska přirozeně není trhem jen finančního kapitálu a cenných papírů, ale organicky k němu patří firmy a jejich transformace a různé druhy věcných kapitálových majetků, zejména nemovitostí. Tak jako každý trh, tak i kapitálový trh a rozhodování investorů předpokládá objektivní cenovou soustavu, která ovšem může být vytvořena pouze rozvinutým trhem samotným a racionálním chováním jeho jednotlivých subjektů.
Bez ohledu na stav a stupeň zralosti jednotlivých segmentů kapitálového trhu i cenových statistik zde existuje nutnost dobré orientace jak v současných cenových relacích, tak v individuálních cenách kapitálových majetků, které jsou v konkrétních případech předmětem obchodu, investic a fúzí.
Správnost ověří trh
Odhad tržních hodnot a cen kapitálového majetku i správných nákupních a prodejních momentů je jednou z nejvýznamnějších součástí podnikání, a to nejen z hlediska optimální skladby tzv. portfolií, ale také přímo z hlediska návratnosti jednotlivých investic. Není pochyb o tom, že mít jasno v této otázce je naprosto nezbytné zejména pro ty, kteří o příslušných investicích a obchodech rozhodují: pro vedoucí pracovníky bank i investičních společností a dále pro finanční, obchodní a investiční manažery firem. K tomu je nutno zejména vycházet z:
u mechanismu zbožových a kapitálových trhů,
u komerčních parametrů podniků a jednotlivých aktiv a
u praxe podnikání, investic a obchodů s kapitálovým majetkem.
Správnost přístupu k oceňování kapitálového majetku může ovšem nakonec ověřit pouze trh, a to v té míře, jak se ceny odhadované budou blížit cenám realizovaným a jaká bude návratnost investic. Tato prověrka ovšem má dlouhodobější časový průběh a chybné rozhodnutí bývá penalizováno příliš pozdě. Na základě četných zkušeností a sledování uvedené oblasti bohužel musíme konstatovat, že situace v oceňování kapitálového majetku je dosud značně neuspokojivá a přináší značná rizika pro budoucnost (viz např. vážné problémy se zajišťováním bankovních úvěrů) a je stále velmi málo těch, kteří toto oceňování opravdu umějí.
Tím se zpochybňují i základy v přípravě efektivních obchodů a odpovědné posuzování celých podnikatelských záměrů. Také značné pozůstatky byrokratických a alibistických přístupů napomáhají k tomu, že se často ještě sahá k "vyhláškovým" cenám. Jinou obdobou tohoto nešvaru je ještě formální požadování účastí soudních znalců jako stvrzení "důvěryhodnosti a platnosti" ceny bez ohledu na schopnosti tuto cenu vůbec komerčně posoudit.
Při oceňování podniku i jiného kapitálového majetku se neustále často vychází z mylné představy, jako by bylo možné tržní cenu na základě nějakých ideálních postupů přesně stanovit a tento přístup je pak de facto nadřazován analýzám reálného postavení firmy a vývoje na trzích. Tady je také třeba jednoznačně zaujmout stanovisko v tom smyslu, že ceny se vytvářejí na trhu a nikoliv v nějakých metodických komplexech a že určitými horšími nebo lepšími přístupy se můžeme pouze lépe nebo hůře k cenové pozici oceňované firmy či jednotlivého majetku na trhu přiblížit.
Jednání o ceně
O ceně se vždy jedná a musí, má-li se obchod uskutečnit, dojít k dohodě smluvních stran. V tomto jednání se, jak známo, vychází z existujících cenových relací, porovnávají se realizované ceny a komerční parametry majetku a také přirozeně i náklady na jejich pořizování ve srovnání s cenami nové výstavby.
Ceny nákladů, kterými také může argumentovat strana prodávající, bývají vždy akceptovány pouze do úrovně ceny efektu respektive užitku (z dlouhodobějšího hlediska), jak je vidí kupující, respektive investor, a to ještě s určitou rezervou. Řadu let známe z praxe mezinárodního obchodu pojem cenová dokumentace a argumentace. Tento pojem výborně vystihuje požadavek funkčnosti ocenění: argumentovaně doložit a jasně prokázat oprávněnost a prodejnost požadované ceny. Tím přispět ke zdaru obchodního jednání a investorského záměru.
Oceňování firmy, jejího majetku i závazků má ovšem i širší význam. Ocenění je pak analýzou a identifikací jejího postavení na zbožových a kapitálových trzích. Takové je podmínkou spolehlivých a produktivních obchodních vztahů, základem průkazné kalkulace dalších rozvojových záměrů a návratnosti jak vlastních, tak i cizích investic. Jeho nepostradatelnost pro ziskový obchod s investičním majetkem je známá. V této souvislosti stačí naopak připomenout i známou neprůkaznost současných účetních dat a na nich založených klišé ukazatelů.
Systém oceňování
Bohužel, nebo bohudík, se brzy prokázalo, že publikované tzv. metody oceňování jsou ve své podstatě jen izolovanými fragmenty a že samy o sobě nevedou k dobrým odhadům tržních cen. Proto bylo nutné na základě řady praktických zkušeností přistoupit k vybudování takového systému, který by plně odpovídal mechanismu vývoje na trzích, mechanismu podnikatelského jednání a samozřejmě respektoval i některé současné zvláštnosti české ekonomiky.
Uvedený systém oceňování podniku důsledně stojí a musí stát na komplexu všech podstatných cenotvorných faktorů syntetizovaných na bázi výnosů a obvyklých obchodovaných cen podniků (zejména kursů akcií a burzovní hodnoty).
Pokud jde o detailnější přístupy k oceňování majetku, lze uvést zejména následující případy:
[*] Podniky jako celek
I. Fungující podniky se oceňují na základě celkové analýzy důsledně na bázi dosahovaných popřípadě reálně dosažitelných výnosů a vývoje na kapitálových trzích (vztahy cena - výnos), u akciových společností ve vztahu na jejich burzovní hodnotu.
II. Podniky v krizovém stavu, avšak se šancí na revitalizaci se oceňují souběžně ve dvou alternativách:
a) po analýze a marketingové studii se rekonstruuje podnikatelský plán a ocenění je založeno na potenciálním výnosu a existujících závazcích, po dopočtu nutných investičních nákladů může být vyjádřena výchozí kupní hodnota podniku a
b) souběžně v obvyklé tržní ceně podle jednotlivých majetkových položek s odpočtem závazků.
III. Podniky, popřípadě jejich část v likvidaci, se oceňují v obvyklé tržní ceně jednotlivých majetkových položek s odpočtem závazků.
IV. Zvlášť se zohledňují faktory, které mohou mít specifický význam v daném případě: postavení na trhu, vybavení pro danou činnost, zvláštní záměry investorů apod.
[*] Nemovitosti (jako významná součást majetku podniků)
I. V případě fungujících podniků, které tvoří technologický, ekonomický a lokalizačně provázaný areál s nízkou prodejností jednotlivých majetkových položek, se oceňují nemovitosti podílově na bázi tržní ceny podniku s eventuálním individuálním oceněním samostatně obchodovatelných položek.
II. Samostatně prodejné nemovitosti (např. administrativní budovy) se oceňují v tržní ceně na bázi tzv. obvyklé ceny, dosažitelné k termínu prodeje.
III. Nemovitosti typu inženýrských staveb jsou oceňovány buď na bázi tržní ceny podniku, nebo v zůstatkové reprodukční ceně s následným převodem na zpeněžitelnou tržní cenu (vztahem průměru tržních cen a zůstatkových reprodukčních cen).
IV. Nemovitosti, které jsou konstrukčně víceméně jednoznačně profilovány pro činnost určitého zaměření, se mohou ocenit na bázi tržní ceny firmy i s využitím realizovaného podnikatelského plánu.
JAN VACEK, CEDUK
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist