Návraty Gabriely Beňačkové
Hned dva kompaktní disky s Gabrielou Beňačkovou-Čápovou vydala nyní společnost Supraphon Records. Známá sopranistka na obou představuje nejlepší podobu svého pěveckého umění - souzvuk zasněnosti a vřelosti, díky němuž se vypracovala na operní hvězdu první velikosti a který ji přivedl až na pódia prestižních operních a koncertních domů světa.
První album - Soprano (celkový čas 79 minut) - nese podtitul "operní recitál". Nahrávka vznikla v lednu a v září roku 1981 a přináší výběr třinácti atraktivních operních árií. S doprovodem České filharmonie pod taktovkou Václava Neumanna a Bohumila Gregora Gabriela Beňačková zpívá českou operní klasiku, úryvky z děl Smetanových, Dvořákových, Janáčkových, i árie z tvorby světové - zejména italské (Verdi, Mascagni, Puccini). Jímavá je árie z třetího dějství díla italského veristy Umberta Giordana nazvaného Andrea Chénier, kterou daleko později proslavil americký snímek Philadelphia. Árie Nataši z Prokofjevova operního přepisu slavného klasického románu Vojna a mír připomíná zároveň počátky sólového působení Gabriely Beňačkové. S touto rolí totiž v roce 1970 začínala na scéně opery pražského Národního divadla, kde během dlouhých let vytvořila řadu vynikajících postav z operní klasiky domácí i světové. Z nejznámějších rolí připomeňme především kněžnu Libuši v inscenaci stejnojmenné Smetanovy opery, jíž se roku 1983 znovuotevíralo rekonstruované Národní divadlo.
Slavnostním připomenutím dosavadní, pětadvacetileté umělecké dráhy Gabriely Beňačkové se loni v říjnu, pod patronací Nadace Musica Noster Amor, stal samostatný pěvecký recitál v koncertním sále pražského Žofína. Sopranistka se zde po dlouhé nepřítomnosti představila domácímu publiku vskutku jedinečným způsobem: o jejím odpovědném přístupu jednoznačně vypovídá fakt, že výhradně pro tento koncert nastudovala náročnou Mozartovu árii Bella mia fiamma, původně složenou pro Josefínu Duškovou.
Oboustranné porozumění umělkyně a publika se promítlo do vskutku skvělé atmosféry koncertu, která dýchá i z jeho záznamu vydaného na dalším supraphonském kompaktním disku - Gabriela Beňačková: Live in Prague (celkový čas 79 minut). Album, na němž sopranistku citlivě doprovází rakouský klavírista anglického původu Ronald Schneider, otevírá píseň Giulia Cacciniho Amarilla, mia bella. Kromě zmíněného Mozarta tu zní výběr z Richarda Strausse, a především písně slovenského klasika Mikuláše Schneidera-Trnavského Drobné kvety a dva cykly Antonína Dvořáka, V národním tónu a Cigánské melodie. Poslední minuty patří jednomu z přídavků - Desdemonině modlitbě z Verdiho Othella, který jako ostatně všechna čísla alba završují bouřlivé ovace.
Hlas Gabriely Beňačkové si lze připomenout i na jiných nahrávkách ze supraphonského katalogu. Uveďme namátkou kompletní záznamy Smetanovy Libuše, Dvořákovy Rusalky, Janáčkovy Lišky Bystroušky či Její pastorkyně, Fibichovy Nevěsty messinské. Za 400 tisíc prodaných zvukových nosičů získala loni Gabriela Beňačková zlatou a platinovou desku Supraphonu. (mat)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist