Juli Motorenwerk začíná naplno rozjíždět výrobu elektromotorů

Komanditní společnost Juli Motorenwerk z Moravan u Brna, výrobce elektromotorů pro vysokozdvižné vozíky, dosáhla v roce 1996 podle předběžných výsledků tržeb v objemu přes jednu miliardu korun. Jak v rozhovoru pro HN uvedl ředitel společnosti Vladimír Klevar, prvním rokem stabilizované pozice firmy však bude až letošek. "První výrobu jsme rozjeli po vybudování podniku v září roku 1994, v roce 1995 jsme postupně zaváděli do provozu další linky a vyrobili jsme 62 tisíc motorů. V roce 1996 výroba vzrostla na 87 tisíc motorů a postupně bychom se měli dostat na sto tisíc kusů, což je celková kapacita společnosti."
Veškerou produkci z brněnského závodu odebírají německé koncerny Linde a Jungheindrich, které patří k největším světovým výrobcům vysokozdvižných vozíků. Oba koncerny jsou také vlastníky Juli Motorenwerk s rovným padesátiprocentním podílem a rovným dílem se podílely na jejím vybudování v nákladu přibližně 600 miliónů korun. "I když si oba koncerny v části sortimentu na trhu konkurují, myšlenka vybudovat závod na společnou výrobu elektromotorů měla za cíl posílit se proti ostatní konkurenci, především z Japonska. Výroba ve velkém je mnohem efektivnější než nákladná výroba malého množství motorů pro vlastní potřebu," tvrdí Klevar. Podle něj bylo Brno vybráno za sídlo nového závodu kvůli své tradici ve výrobě elektromotorů, což znamená také perspektivu kvalifikované pracovní síly. "I když jsme výrobu rozjížděli s původním konstrukčním know-how vloženým oběma vlastníky, v současné době je již ze stovky variant vyráběných motorů 30 procent z našeho vlastního vývoje. Tento podíl by se měl nadále zvyšovat."
Cílem společnosti je podle Klevara sjednotit výrobu doposud rozdílných typů motorů pro oba výrobce vysokozdvižných vozíků. Nevylučuje později ani dodávky pro další odběratele, zatím však kapacita závodu neuspokojuje ani potřeby svých vlastníků. "Ještě je mnoho vozíků našich německých partnerů, které jsou osazeny konkurenčními motory. Hodláme je postupně nahradit naší produkcí," tvrdí Klevar.
Podle vedoucího ekonomického útvaru Juli Motorenwerk Jürgena Nowického ustupuje pomalu společnost od záměru orientovat se při výrobě elektromotorů především na domácí dodavatele. V současné době je přitom z tuzemska asi čtvrtina dodávek různých komponent.
ALEŠ ŘIHÁČEK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist