Majoritu v Jihostroji získal Charouz Holding, ale akcie nehodlá dále držet

VELEŠÍN (zdz) - Akciová společnost Charouz Holding, která nyní organizuje povinný veřejný odkup akcií Jihostroje Velešín, kde drží 67,07 procenta akcií, nepředpokládá, že by tento jihočeský strojírenský podnik natrvalo vlastnila. "Akcie Jihostroje sice držíme, ale nehodláme je mít natrvalo. Až bude čas, prodáme je do rukou toho, komu podle nás patří," uvedl včera člen představenstva Charouz Holdingu Jan Trajbold. Naznačil, že akcie by měla získat skupina manažerů kolem generálního ředitele Jihostroje Jiřího Gerleho. Podle Trajbolda nejde o akvizici, na níž by měl holding vydělat. "Řekněme, že to byla přátelská výpomoc. Měli jsme velký zájem pomoci a podílet se na tom, aby Jihostroj jako zdravá firma byl i do budoucna funkční. Spolupracovat s ním chceme, ale zřejmě půjde o jinou formu," uvedl Trajbold. Zdůraznil přitom, že pro firmy je lepší, mají-li konkrétního vlastníka, který pro ně žije a bez ohledu na čas dbá o jejich prosperitu. Jak dlouho si Charouz Holding akcie Jihostroje ještě ponechá, podle všeho závisí na tom, jak rychle se podaří skupině manažerů získat prostředky na jejich nákup. Generálního ředitele Jihostroje Jiřího Gerleho se včera, pro jeho pracovní vytížení, nepodařilo zastihnout.
A. s. Jihostroj Velešín, která patří mezi významné dodavatele letecké technologie a je největším českým výrobcem hydraulických prvků, prošla v uplynulých letech razantní sanací. Ta podnik vyvedla z hluboké krize v letech 1991 až 1993, zachránila před bankrotem a časem zařadila i mezi prosperující firmy. Podle analytiků je Jihostroj, kde se během posledních tří let zvýšila produktivita práce o 150 procent, dobře založen. Výroba leteckých komponentů má šanci se rozvíjet, i kdyby finální výroba letadel v zemi stagnovala. Stejné postavení má hydraulika, s níž firma expanduje na západoevropské trhy. Jihostroj, který je i vlastníkem týnecké Jawy, zvažuje podle našich informací založení nové divize pohonných jednotek. Ta by měla vyrábět motory pro motocykly i ultralehká letadla. Její vznik je však vázán na průběh revitalizace Jawy, a proto se má o tomto kroku rozhodnout zřejmě až v roce 1998.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist