Nizozemské Makro vstupuje razantně na český trh

[*] Konkurenti i odborníci očekávají dramatické změny v tuzemském velkoobchodu
Již druhé významné události bude tento týden svědkem český obchodní svět. Poté, co na pole diskontního prodeje vstupuje přední tuzemská společnost Interkontakt Group, jak HN informovaly včera, do oblasti cash & carry velkoobchodů (C/C) zamířila celosvětově působící nizozemská společnost Makro.
Obchod typu C/C, kde si zákazníci sami vybírají zboží většinou ve velkoobchodním balení, na místě je platí a sami si je odvážejí, se v posledních letech v ČR rychle rozvíjel. "Významnějších provozoven C/C je u nás přibližně 300, nicméně v naprostě většině se jedná pouze o maloplošné provozovny s méně než 1000 metry čtverečními. Například v sousedním Německu kontrolují více než polovinu příslušného C/C trhu filiálky s plochou nad 3000 metrů čtverečních," říká analytik Tomáš Drtina z poradenské firmy Incoma Praha. Při pohledu na český C/C trh však někteří odborníci podotýkají, že tento typ prodejen vznikl zejména jako reakce na všeobecnou platební nekázeň a vykazuje mnohé nestandardní prvky. To se týká například zúženého sortimentu, prodeje i běžným spotřebitelům či malých ploch.
Trh je značně roztříštěn mezi mnoho malých subjektů. K největším "hráčům" patří provozovny vlastněné obchodními řetězci typu Pronta Plus, Interkontaktu Group, Euronovy, J. Meinla či M-holdingu. Do tohoto prostředí nyní vstupuje firma Makro, která působí ve dvaceti zemích světa a patří ve svém oboru ke špičce. Ve svých prodejnách, z nichž první se tento týden otvírá v Ostravě-Hrabové, hodlá nabízet - výlučně malým a středním podnikatelům (ne tedy konečným spotřebitelům) - pět tisíc položek potravinářského a deset tisíc položek nepotravinářského zboží. Prodejní plocha má činit deset tisíc metrů čtverečních. "Makro dramaticky změní situaci u nás. Předpokládám, že již v roce 1998 bude jednoznačně největší firmou s obratem řádově vyšším než další firma v pořadí," říká Drtina.
Zástupci Pronta Plus (s obratem 1,2 miliardy na čele loňského žebříčku) se nedávno v Polsku podrobně seznamovali se systémem Makra. Očekávají, že Makro především vnese pořádek do tuzemských nepřehledných vztahů v C/C velkoobchodech a výrazně sníží počet subjektů v této branži podnikajících. Pronto samo snižuje podíl svého C/C úseku ve prospěch maloobchodu, do budoucna zejména hypermarketů. Karel Hruzík, spolumajitel ostravské firmy Hruška, připouští, že vstup Makra výrazně pocítí, ale prý není možné se na to nijak připravit. Jiří Kotík z firmy Kilian, která provozuje mj. skladový areál Pramen Praha - Červený dvůr, očekává, že konkurence giganta bude pro ně citelná na pražském trhu.
DRAHOSLAV ZEMAN

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist