...& Ďábel

Ani francouzský historik Gerald Messadié (sám věřící katolík) se ve svých Obecných dějinách Ďábla, jenž jsou svého druhu historií náboženství naruby, nevyhýbá úzce osobnímu pohledu a předávání osobní zkušenosti. Přesto ani jeho práce nijak neztrácí na odbornosti. Naopak udivuje šíří záběru - spojením poznatků z nejrůznějších vědních oborů. O čemž podává svědectví nejen samotný text, prostoupený citacemi ze zpráv a studií antropologů, etnografů, religionistů a historiků, úryvky z originálních literárních pramenů i odkazy k uměleckým dílům, ale také rozsáhlý poznámkový aparát.
Autor svůj výklad zahajuje u dávných kultur, provází čtenáře různými náboženskými systémy s různými bohy a démony, aby doložil, že Ďábel, jako koncentrované ztělesnění Zla, jako absolutní protiklad dobra, jako protivník Stvořitelův, je vlastně až vynálezem monoteismu, a navíc nástrojem veskrze politickým. Jako takový přežívá Ďábel ostatně až do našich dní - jak dokládají četné příklady démonizace protivníka. Neuplyne den, podotýká Messadié s ironickým nadhledem, aby ten či onen neprohlásil, že Zlo to jen ten či onen, to či ono. A dodává: Vždy jsme Ďáblem někoho jiného. Nekonečný fanatismus určující, co je dobro a co zlo, ovšem vede k zlovolnosti a podezíravosti, k nesnášenlivosti a nakonec může vyústit až v tragické zabíjení. Zároveň ovšem tento systém vede k "zevšednění zla", jak obecné otupění před lety nazvala Hannah Arendtová. Takové je výsledné poučení, které nabízí Messadiéova kniha. (im)
Gerald Messadié: Obecné dějiny Ďábla. Z francouzštiny přeložila Danuše Navrátilová. Argo a Odeon, Praha 1996. Váz., 576 str., cena 239 Kč.
"Člověk je odpovědný za své dějiny a všechny náboženské vpády do dějin měly od dob křižáckých výprav bez výjimky katastrofální následky. Člověk může být oklamán leda sám sebou," napsal Emerson. "Protože se domníval, že Boha musí bránit mečem, prolil člověk potoky krve, to jest vyhověl Satanovi a těžce urazil Boha milosrdenství a života. Jsem hluboce přesvědčen, že každá náboženská válka je veskrze satanská. Jsem přesvědčen, že veškerá výlučnost je satanská. Jsem přesvědčen, že věřit v Ďábla je veskrze satanské.
Žijeme tedy ve znamení neexistujícího božstva, které si před šestadvaceti stoletími zcela vymysleli íránští kněží bažící po moci. Žijeme ve znamení Satana. Je naším osudem? Dovolíme smyšlenému netvoru, aby nás sežral doopravdy?"
Gerald Messadié: Obecné dějiny Ďábla, str. 521

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist