Vysoká cena modrého zlata

Byly doby, a není to tak dávno, kdy ve Francii stačilo otočit kohoutkem, z něhož tekla hojně a téměř zdarma čistá voda. Byly to krásné časy, kdy se tento zdroj zdál být nevyčerpatelný stejně tak, jako se vzduch zdál být navěky čistý, hospodářský růst silný a plná zaměstnanost zajištěná. Stalo se však, co nikdo nepředvídal; obrat v ekonomice všechno změnil. Modré zlato se tak stalo vzácným zdrojem stejně jako ropa.
Vzácným, tedy drahým. Spotřebitelé si stěžují, že její cena každoročně stoupá. Od roku 1991 se zvyšovala ročně v průměru o devět procent. Tato tendence by se měla udržet a cena vody by se měla každoročně zvyšovat o pět procent až do roku 2001.
Proč takové zvyšování? Nejde o to, že by se vodní zdroje ve Francii vyčerpaly. Vzhledem k příznivému klimatu a zeměpisné poloze země spotřebuje pouze pětinu svých zdrojů, i když vlny sucha v posledních letech vyvolaly znepokojení ohledně množství vody, které budeme mít k dispozici v budoucnosti. Je to spíše otázka kvality než kvantity. Povrchová i spodní voda je vystavena řadě nepříznivých vlivů: dusičnany, fosfor, těžké kovy, pesticidy... To vyžaduje stále výkonnější a dražší čisticí zařízení, do něhož bylo v letech 1991 - 1996 investováno na 81 miliard franků.
Tyto investice umožnily dosáhnout pozitivních výsledků, ačkoli v Bretani či v obilnářských krajích je situace téměř kritická. Většina měst s více než 10 tisíci obyvateli má dnes čisticí stanici. Protože ohrožení zdrojů bude přetrvávat, bude třeba v tomto úsilí pokračovat.
Zbývá stanovit tu správnou cenu. Spotřebitelé vyvíjejí stále větší tlak na své poslance, aby vyjednali snížení kontraktů uzavřených s velkými firmami, které trh s vodou zaplavily. Kdo má mezi trhem a veřejným zájmem stanovit cenu produktu, která je jako symbol života neodhadnutelná?
(ČTK/Le Monde)
K obrázkům na této straně:
Snímky Richarda Wagnera ze série Zastavení (nahoře) a Jiřího Hellera z cyklu Struktury (dole) pocházejí ze stovky fotografií deseti českých autorů, jež se ocitly na kompaktním disku Fotokolekce 1. Ten se na sklonku loňského roku stal přílohou odborného grafického měsíčníku Font. Wagnerova kolekce se zajímavými přírodními motivy vznikla během autorových cest po Spojených státech. Jiří Heller je jedním z mála českých fotografů, kteří se soustavně věnují tématu pozadí. Kromě jejich snímků obsahuje Fotokolekce například velkoměstské motivy denní i noční, abstraktní světelná zátiší, fotografie velehor i detailů českého venkova.
Disk připravila firma CD-Foto Bler, která i mimo odborné kruhy proslula projektem Elektronického muzea fotografie. V digitalizované podobě v něm zprostředkovává reprezentativní ukázky tvorby významných klasiků české fotografie. Firma také každoročně vypisuje soutěž profesionálních fotografů - Fotoarchiv budoucnosti, v níž porota vybírá deset nejlepších ucelených souborů, jež jsou poté přeneseny na CD.