Via Carolina překračuje hranici

Němečtí budovatelé dálnic vnesli do svého navýsost prozaického díla trochu poezie a nazvali trasu A 6 protínající poledníkovým směrem celé Německo Via Carolina. Touto cestou jezdíval český a německý panovník z metropole své říše Prahy do milovaného Norimberka, vedla ho do rodného Lucemburska a na diplomatická jednání a sněmy po celé Evropě.
Začátkem listopadu přetne tato trasa česko-německé pomezí a spojí se s dálnicí D 5. Na obou stranách hranice přitom zůstanou otevřená místa. Obchvat Plzně se podle očekávání úředníků na spolkovém ministerstvu dopravy dokončí do roku 2001. Naši stavbaři však - pokud dopravní nápor budou obyvatelé západočeské metropole nadále trpělivě snášet - nemusí pospíchat, takže hrátky zájmů různých místních lobby a obcí mohou nerušeně pokračovat.
Celý pětapadesátikilometrový úsek k odbočce Amberk-východ, kam autostráda dorazila koncem 80. let, se totiž postaví nejdříve v polovině příštího desetiletí. Spolkovému rozpočtu se totiž nedostává potřebných 800 miliónů DEM.
Německá a česká dálniční síť se přesto propojí poněkud dříve. Ministerský rada Rolf Bartsch předpokládá, že výstavba bude od Waidhausu pokračovat po úsecích k nové křižovatce s pošumavskou autostrádou A 93 u Pfreimdu (35 km). Od toho okamžiku se veškerá doprava od Norimberka k Waidhausu vyhne městům a obcím, takže význam dostavby zbývajících dvaceti kilometrů dálnice A 6 se poněkud sníží.
Via Carolina překračuje hranici na čtyřproudovém mostě. Česká a německá strana vypsaly na umělecké ztvárnění obou předmostí uměleckou soutěž, do které se s deseti pracemi přihlásilo devět umělců. V polovině května přisoudila mezinárodní porota prvenství návrhu Helmuta Langhammera z Pressathu nepříliš vzdáleného od nového přechodu. Šest metrů vysoké protržené kolo na západní straně hraničního mostu symbolizuje spolupráci a otevřenost, klíčové body Karlovy politiky. Šestapůlmetrová brána s opřenými, nyní už nepotřebnými vraty na naší straně výmluvně dokládá završení dosavadního vývoje na česko-německé hranici.
Modely této a dalších zúčastněných prací přiblížila veřejnosti výstava v bonnském ministerstvu dopravy. Poměrně jednoduché návrhy připravili pražský sochař Jasan Zoubek (tři zhruba pětimetrové monolity na každé straně mostu symbolizují poselstva nebo poutníky kráčející si vstříc) a weidenský umělec Günter Mauermann (shodné třináctapůlmetrové stély na každém předmostí). Půvabné jsou čtyřmetrové plastiky Imme Hoeffera-Purkholda z Bayersoienu dokonale vystihující klíčová města trasy Prahu a Norimberk a sedmimetrové plastiky pražského sochaře Miloslava Chlupáče s českou a říšskou královskou korunou.

Vladimír Pick, Bonn