CO BYCHOM MĚLI VĚDĚT

Obchodní cestující musí mít pravidla

Kdysi dávno obcházeli vesnice a města farmáři a řemeslníci a nabízeli své výrobky zákazníkovi doma. Ve venkovských oblastech a malých městech bylo možné sehnat základní druhy zboží pouze od obchodních cestujících. Tuto tzv. formu přímého prodeje můžeme považovat za jeden z nejstarších způsobů distribuce zboží v lidské historii. Ostatně když si vzpomeneme na otce Oty Pavla, který s vysavačem procestoval všechny naše kraje, všimneme si, že tu vznikla mezera několika desítek let, kdy obchodní cestující se stal neznámou osobou. Stojí dneska v době supermarketů a specializovaných prodejen vůbec za to tento způsob prodeje oživovat? České národní sdružení přímého prodeje má na to odpověď: osobní kontakt a prodej se odehrává v centru rodinného života - tedy v hodnotnějším prostředí, než jsou přelidněná prodejní místa. Zákazník si udělá čas na předvedení výrobků, může konzultovat všechny výhody a projevit své pochybnosti. Konečně také ušetří čas.
Na otázky HN odpovídá zástupce Českého národního sdružení přímého prodeje (ČNSPP) Jitka Franzová.

Jaké podněty vedly k založení Českého národního sdružení přímého prodeje?

Základní podnět dala mezinárodní federace FEDSA a účelem svazu je zastřešení stránky přímého prodeje, která není upravena legislativou. Přitom vede prodejce a členské firmy k férovému vystupování a prodeji před zákazníkem na vnitřním trhu.
České národní sdružení přímého prodeje vzniklo v roce 1993 a tehdy u založení stálo několik společností, a to Lux, Vorwerk CS, obě společnosti prodávají vysavače a čisticí systémy, a kosmetické firmy Just, Oriflame a Avon Cosmetics a postupně projevila zájem společnost Amway, ta přistoupila až po určité době.

Jaké zásady má prodejce dodržovat?

U prodejce musí být zřejmé, že přichází předvést zboží, které jeho firma prodává. Pokud prodejce vstupuje do domácnosti a ta požaduje, aby prokázal příslušnost k firmě, je povinen se legitimovat. Buď průkazem, jimiž jsou prodejci vybavováni, nebo jiným vhodným způsobem, což např. může být třeba kopie smlouvy.
Když vstoupí do domácnosti, neměl by na zákazníka vyvíjet příliš velký nátlak. Prodejce musí respektovat zákazníkovu situaci, musí brát ohled na toho, s kým jedná, byť by to byl třeba člověk, jenž se vymyká běžnému sociálnímu průměru.

Jakou roli hraje pravdivost informace?

Prodejce musí informovat zcela pravdivě a otevřeně, zákazník musí získat veškeré informace týkající se cen zboží. Když o to požádá, musí mu být předloženy písemnou formou. Prodejce nemusí ponechávat zákazníkovi ceník, ale může předložit k nahlédnutí oficiální dokument firmou vytištěný. Pravdivé informace musí být o funkci a účelu zboží, jeho parametrech, aby si zákazník mohl udělat detailní představu, co mu zboží umožní.

Může prodejce nabízet další zboží?

Prodejce by neměl vázat prodej zboží na jinou službu. Může však, jak to dělá např. společnost Vorwerk CS, při získávání dalších termínů předvedení upozornit na soutěž o cestu do zahraničí. Prosíme naše klienty, aby dali doporučení na další domácnosti, a jako poděkování za tuto službu jsou zařazeni do slosování o tuto cestu. Zakoupením výrobku si však nelze pojistit výhru ve slosování, což odpovídá pravidlům ČNSPP. Pokud bude prodejce vybočovat z těchto obvyklých mezí, měl by se zákazník ozvat společnosti přímého prodeje.

Prodejce má tendenci prodat okamžitě při předvádění a chce podepsat kupní smlouvu. Je možné od této smlouvy odstoupit?

Existují kupní smlouvy, které znamenají pro firmu ztrátu, neboli storno. Kupní smlouva je závazným dokumentem, neměla by být se zákazníkem sepisována, pokud je zřejmé, že zákazník podepisuje jen proto, aby se prodejce zbavil. Všechny společnosti sdružené do ČNSPP poskytují zákazníkovi právo na sedmidenní lhůtu odstoupení od smlouvy. Může si rozmyslet, zda nepodepsal smlouvu v určité euforii a odstupuje bez jakéhokoliv poplatku způsobem stanoveným společností. Firmy, které nejsou sdruženy, většinou požadují stornovací poplatky, některé až 25 % kupní ceny!

Může nový zákazník získat reference od osoby, která stroj užívá?

Toto není obvyklé a řešilo by se to individuálně. Pokud by to pomohlo zákazníkovi k rozhodnutí, zařídili bychom takový kontakt.

Kdo provádí servis přístrojů?

Společnosti sdružené v ČNSPP, pokud prodávají přístroje, které potřebují údržbu a servis, zajišťují dodávku materiálu řadu let i po doběhu prodeje. I kdyby se tu prodej zrušil, Vorwerk má povinnost dalších 10 let zde působit.
HANA STARÁ

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist