Sportovní dres - svár módy s funkcí
"Snažíme se spojit sport, módu a lidi, jimž se sportovní aktivita stala součástí denního režimu. Naše filozofie vychází z toho, že spolupráce sportovce s výrobcem je ideální a měla by oběma stranám pomoci k vrcholným výsledkům," říká stále aktivní sportovec Lumír Choleva, majitel ostravské firmy Cress na výrobu sportovních oděvů.
Společnost vznikla před třemi lety a dnes má ve výrobním programu zhruba sto druhů oblečení tří základních skupin: cvičební dresy pro sportovní aerobik a fitness, oděvy pro volný čas a plavky. Kromě vlastní značkové prodejny v Ostravě zásobuje 150 dalších obchodů v ČR a 80 na Slovensku.
"Při výběru a nákupu sportovního oděvu je důležité si výrobek vyzkoušet, abychom se v něm cítili dobře a uvolněně. Pokud mohu mluvit za sebe jako podnikatele, po pracovní době, která má někdy dvanáct i čtrnáct hodin, vždy rád odložím sako a kravatu a vyměním je za sportovní dres nebo ležérní oblečení pro volný čas. To by mělo být po všech stránkách pohodlné, příliš neobepínat, nebránit v jakémkoli pohybu a zakrývat partie, které zrovna nechci ukazovat," radí Lumír Choleva.
Profesionální sportovci samozřejmě kladou větší důraz na funkčnost a účelnost než na módní trendy. Například pro kulturistu je důležitý volný střih u krku, aby bylo dobře vidět trapézové svalstvo. Při jiných sportech zase těsně přiléhající oděv pomáhá špičkovým sportovcům dosáhnout vrcholného výkonu, protože vytváří na kůži mikroklima, které snižuje negativní působení horka a chladu. Teplota svalů se tím zvýší o dva až tři stupně, což může mít pro výkon rozhodující význam.
Ředitel Cressu se sám aktivně účastní testování výrobků vlastní firmy, neboť, jak říká, ke všem sportům má blízko. Cress však není jen česká výrobní a obchodní firma, ale také sportovní oddíl, jehož členy jsou i takové osobnosti jako mistryně světa v kulturistice Zdena Tvrdá nebo "stříbrná" Kateřina Dobešová z mistrovství ČR v aerobiku. Tým firemních sportovců testuje vlastnosti výrobků v extrémních podmínkách, například odolnost vůči chlóru (několik osob střídavě intenzívně plave v jedněch plavkách v přechlorované vodě až 200 hodin), plísním, kyselému i alkalickému potu, mořské vodě či ultrafialové záření. Zkouší se stálost tvaru za mokra, stálobarevnost a podobně.
Kvalita výrobku je závislá nejen na materiálu - sportovní dresy jsou z osmdesáti procent z čisté bavlny a 20 % tvoří elastonové vlákno Lycra -, ale také na dobrém střihu a zpracování. Zákazník by si proto měl při nákupu důkladně prohlédnout i rubovou stranu, zda tam nejsou nějaké nedodělky, jako párající se nitě či křivé švy. Sportovci dávají přednost oděvům z materiálů těžší gramáže, které vydrží maximální tréninkovou zátěž.
Marketingové průzkumy ukazují, že v poslední době jsou nejžádanějším sortimentem na trhu sportovního oblečení leginy aktiv, a to dlouhé i krátké (cyklo), vhodné zejména pro horskou cyklistiku. Pokud jde o barevné provedení, jednoznačně vede černá, i když letošním hitem začíná být rovněž pastelově žlutá. Cvičební dresy a plavky jsou více otevřené na předním i zadním díle. Pánové by však měli vědět, že "adamkám" pro nejbližší období nadobro "odzvonilo". Pokud chtějí být "in", rozhodně musí mít plavky s nohavičkou.
ALENA DRÁBOVÁ
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist