Tramvaj Astra měla v Brně světovou premiéru

[*] První prototyp ze Škody Plzeň vzbudil zájem jak u domácích, tak i zahraničních návštěvníků
Světovou premiéru si na Mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně odbyl prototyp nízkopodlažní asynchronní tramvaje Astra, kterou vyrobila Škoda Dopravní technika s obchodně-projekční firmou Inekon Praha. Plzeňský koncern tímto výrobkem doplnil svoji nabídku v oblasti kolejových vozidel. V současné době Škoda nabízí velkým aglomeracím komplexní dopravní systémy včetně projektové dokumentace. Výroba tramvají byla přitom chybějícím článkem v dosavadní produkci trolejbusů, autobusů, jednotek příměstské dopravy a vozů metra značky Škoda.
Nová tramvaj je tříčlánková s originálním zavěšením středního článku, s podlahou 35 cm od hlavy kolejnice, s IGBT pohonem, zaručujícím o 45 procent nižší spotřebu energie proti starším typům. Má bezbariérový přístup v podobě výsuvné plošinky pro vozíčkáře a kočárky. Ve srovnání s tramvajemi RT6-N z produkce ČKD má podle výrobního ředitele Škody Dopravní technika Ladislava Sobotky jejich výrobek vyšší měrný výkon - 15,1 kW/t, což je 3,5 kW/t více. Hmotnost prázdné tramvaje ze Škodovky o 121 kg na metr délky vozu nižší a činí 1115 kg/m. Díky rekuperačnímu režimu brzdy se žádná elektrická energie neztrácí. Brzdový systém dodává švédská firma Saab - Wabco. Druhým komponentem ze zahraničí je trakční měnič od rakouské společnosti Elin.
Vývoj prototypu, jehož design navrhl architekt Ivan Linhart, trval pouze dva roky. Škoda a Inekon vytvořily pro tuto výrobu společnou konstrukční firmu - Kolejová doprava. Po strojírenském veletrhu zahájí nová škodovácká tramvaj homologační testy na plzeňských komunikacích, které budou trvat do poloviny příštího roku. Podle odborníků ze Škody jsou tuzemské dopravní předpisy ve srovnání s vyspělými státy západní Evropy velmi přísné a zkoušky prototypu se neúměrně prodlužují. V České republice musí tramvaj najet padesát tisíc kilometrů, zatímco v sousedním Rakousku pouze 15 tisíc kilometrů. Tím firma ztrácí eventuální náskok získaný velmi krátkou dobou vývoje.
Škoda má v současné době ve výrobě pět nových tramvají. S tímto vozem už zvítězila v tendru na dodávku dvou tramvají pro Plzeň ještě v letošním roce. Dalších šest vozů dodá do západočeské metropole v roce 1998 a jedna tramvaj zamíří do Ostravy. Zájem mají také dopravní podniky v Praze, Brně a polských městech Poznaň a Krakow.
Tramvaj by se podle generálního ředitele Škody Lubomíra Soudka měla prosadit na trzích ve střední a východní Evropě. Podepsány jsou již kontrakty s odběrateli v Rusku. Zájem je také ze strany západních zemí, například ze Španělska či Portugalska. Cestu na ostatní trhy by měla usnadnit především nižší cena, která je proti renomovaným zahraničním výrobců nižší o třicet až čtyřicet procent. Škoda hodlá ročně vyrábět 80 až 100 tramvají, i když by zvládla produkci až 150 kusů.
VÁCLAV PROKŠ, TOMÁŠ MRÁZEK

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist