Podzimní chlad a tíseň vstupují do výstavních síní. Galerie, jejichž neútulnost násobí tak častá přemíra intelektualismu, na pocitu bezpečí vůbec nepřidá. Ponořme se s tímto vědomím do galerijního světa, plného náznaků a příznaků, kde návštěvník je tak často nevítaný host. Pokud dovolíte, budu v tomto "galerijním infernu" vaší nesměle zvídavou průvodkyní.
K podzimní náladě se snad nejvíce hodí obrazy malíře Antonína Střížka v pražské galerii MXM v Nosticově ulici. Obrazy plné nostalgie, odvanulého času a téměř nehybného vzduchu se ze Střížkových maleb na návštěvníka valí zpoza kulis ztraceného dětství.
Nová Střížkova série, v níž autor rozvíjí svá "stará dobrá" témata: zátiší s ovocem i bez, krajina po dešti i před, vlakové přejezdy a podjezdy, neudiví. Je to zkrátka ta správná "bruselská" estetika. Pokud vám právě uniká, co znamená "bruselská" estetika, nebojte se zeptat. A možná, že vám v galerii nic nevysvětlí, ale třeba také ano.
Antonín Střížek totiž opravdu není "nedělní malíř", ačkoliv to tak někdy vypadá. Je to jenom taková hra na "nedělní odpoledne" i na náladu konce padesátých let, v které malý Antonín vyrůstal. Napoprvé Střížek potěší, poněkolikáté již trochu nudí. I tentokrát, a to i přes to, že jde o "staronovou" sérii. V MXM do 19. října.
Takový Václav Stratil, to je něco jiného. Jeho zduchovnělé koncepce, jimiž tolik ohromil před několika lety zejména v Galerii Rudolfinum (na výstavě Zatoulaný pes), tentokrát a stále progresívněji i na současné výstavě v galerii Nová síň ve Voršilské ulici v Praze, uvadají jako květiny.
Václav Stratil, který dokáže překvapit - a překvapení je jeho drogou -, překvapil ještě jednou na Společné výstavě. A s kým že to Stratil znovu vystavuje? Pro znalce českých ironických kontextů by chtěla být Stratilova výstava zásahem do epicentra zapařeného duchovního rybníka, neboť Stratil ofotil a nazvětšoval (a zarámoval) duchovní tvorbu klasika Václava Boštíka. Že vám už cukají koutky úst?
Osm "obrazů" v bílé Nové síni je zprávou o vtipu, který normálnímu návštěvníkovi uniká, i přes vysvětlující "obraz" kurátora Martina Dostála. Autoři se baví, divák žasne. A co klasik? Zkuste se o tom "vtipu" přesvědčit v Nové síni. Dokdy? Až do 26. října.
Jedinou světlou výjimkou v pražských galeriích vtipu bez vtipu je ta Švestkova v Jungmannově ulici. Minulý týden sice již skončila intelektuálně dráždivá expozice Marka Wallingera the Importance of Being Earnest in Esperanto, ovšem pozvání na tuto sobotu 4. října - na výstavu Michaela Bibersteina tamtéž neberte jako lacinou propagandu. Galerie Jiří Švestky, která se za svou intenzívně krátkou roční éru s přehledem vyhoupla na špici českého galerijního světa, totiž pracuje v kontextu, o němž se některým česky třeskutě vtipným koncepcím v jiných síních ani nezdá.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist