Totální restrukturalizace společnosti už byla ukončena
Automobilka Liaz v rekordní ztrátě
* Druhý největší domácí producent nákladních vozů, a. s. Škoda Liaz, která se včera přejmenovala na Truck International, se dohodl s bankovními domy o restrukturalizaci více než miliardového dluhu.
Mnichovo Hradiště (vap, ša)
Historicky největší ztrátou 787 miliónů korun skončilo loňské hospodaření a. s. Škoda Liaz. Nejpodstatnějším vlivem, který zasáhl do hospodaření firmy, byl podle vyjádření včerejší řádné valné hromady přechod na mezinárodní účetní standardy a změna auditora, kterým se stal Ernst & Young. Ten nařídil vytvořit opravné položky a rezervy v celkovém objemu 925 miliónů korun. Podle nového generálního ředitele Miroslava Turka opravné položky odrážejí chybná rozhodnutí a nedostatky vzniklé zejména v letech 1994 - 1996. Kumulovaná ztráta společnosti dosáhla za poslední čtyři roky 1,32 miliardy Kč, což představuje 69 procent jejího základního jmění. Vypořádání tohoto propadu má řešit mimořádná valná hromada.
V druhé polovině loňského roku firma zahájila tvrdou organizační a finanční restrukturalizaci. Po jednání s největšími věřiteli (IPB a Konsolidační banka), kterým firma dluží 1,1 miliardy Kč, došlo v minulých dnech k restrukturalizaci všech úvěrů a firma získala od IPB 70 miliónů korun na financování výroby. Za první pololetí prodala Škoda Liaz pouze 200 vozů, letos však plánuje prodej 700 - 800 vozů, což jí má zajistit vyrovnané hospodaření a samofinancovatelnost.
Škoda Liaz se v závěru loňska transformovala na finančně strategický holding. Ten řídí čtyři stoprocentně vlastněné dceřiné firmy. Na dcery byly částečně převedeny závazky a pohledávky původní společnosti. Včerejší valná hromada schválila změnu obchodního jména Škody Liaz na Truck International, a. s., a zredukovala počet členů představenstva i dozorčí rady.
Ředitel společnosti Plan Econ CZ Petr Vaňous soudí, že k zásadním změnám v obou automobilkách kontrolovaných Škodou Plzeň mělo dojít už počátkem desetiletí. Tehdy byly obě společnosti v lepším finančním i obchodním postavení. Holding má své velké problémy a Škoda Liaz je prohlubuje. Svou vinu nese i vláda, která nepřišla s výraznou podporou. Bez silného partnera automobilka nepřežije rok 2000, soudí Vaňous. Obdobný názor má i analytik Komerční banky Miloslav Hrubý. "Ztrátová automobilka každoročně zatěžuje konsolidovaný hospodářský výsledek Škody Plzeň. Společnost nemá provozní kapitál a chybějí jí zdroje na sanaci. V případě budoucnosti Škody Liaz nejsem optimista." Finanční ředitel Zdeněk Řehák uvedl, že z vysokého objemu opravných položek a rezerv (925 miliónů Kč) lze očekávat v příštích letech výnosy ve výši až 300 miliónů korun, což se prý promítne do zisku příštích let.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist