ROZHOVOR
České dráhy musí prohlubovat proces privatizace
O aktuálních problémech na železnici hovoří HN s ministrem dopravy a spojů Petrem Moosem
Včera vláda projednávala sociální program pro České dráhy, který se týká útlumu pracovních míst na železnici a souvisí s privatizací regionálních tratí. O této aktuální problematice hovoří HN s ministrem dopravy a spojů Petrem Moosem.
Co je potřeba udělat, aby se zmírnily ztráty Českých drah?
Výkony na železnici stále klesají, v nákladní dopravě jsme už pod padesáti procenty proti výkonům z roku 1990. V osobní dopravě poklesly téměř o třetinu. To jsou alarmující ukazatele, protože zaměstnanost na Českých drahách klesla velmi málo. V minulém roce odešlo z drah téměř šest tisíc zaměstnanců, což z celkového počtu téměř sto tisíc představuje nepoměrně menší zlomek proti poklesu výkonu. Ale přece jen snížením počtu zaměstnanců a zlepšením struktury profesí došlo loni k určitému zvratu ve ztrátovosti. Aby tento trend pokračoval, potřebujeme realizovat kroky, o kterých už mluvila minulá vláda, to znamená pokročit v přípravě privatizace.
Znamená to tedy i nadále privatizaci všech regionálních tratí?
Hovořím záměrně o přípravě, protože překotnou privatizaci dráhy provést nemohou. Je třeba analyzovat, jaký majetek a které trati a činnosti budou dráhy nezbytně potřebovat pro podnikatelské chování na trhu, ať už budou státním podnikem nebo akciovou společností. Zorným úhlem privatizace nebude zbavovat se tratí za každou cenu, ale půjdeme trať od trati. Tam, kde bude kvalita života regionu závislá na dopravní obslužnosti, chceme slyšet názory přímo od starostů obcí. Rozhodnutí o privatizaci bude záviset na tom, zda budou obce ochotny privatizační projekty podporovat.
Podle odborářů však privatizace povede k vytunelování těchto tratí a nakonec k zastavení dopravy. Jak chcete zabránit tomu, aby získaný majetek nebyl pouze využit a zdevastovaná trať opuštěna?
Tomu chceme zabránit při dojednávání smluvních podmínek privatizace. Celý proces privatizace bude navíc regulován drážním úřadem. Ten bude především sledovat způsobilost společností, které se o privatizaci zajímají. Bude kontrolovat, jestli je plněno zachování základní dopravní obslužnosti a zda jsou plněny rozvojové funkce regionu. Například zabezpečení nákladní dopravy, kterou region potřebuje. V kupní smlouvě uzavírané s Fondem národního majetku bude zakotvena povinnost nabyvatele k zabezpečení podmínek pro pravidelnou osobní dopravu podle dohody s příslušnou regionální správou. Dále bude mít nabyvatel povinnost nabídnout odprodej veškerého nemovitého majetku převedeného na něj v rámci privatizace zpět státu v případě, že nebude schopen zajistit provozování dráhy, a to za stejných podmínek, za jakých byl majetek na nabyvatele převeden. Tím se stát zabezpečí proti spekulaci s majetkem.
Drážní úřad bude mít za povinnost průběžně sledovat, jak nabyvatel plní závazky, které na sebe při privatizaci vzal. V okamžiku, kdy se objeví první porucha nebo neschopnost, musí úřad, jehož úkolem je chránit zákazníka, okamžitě reagovat a hledat cesty, jak napomoci.
Jiří Michal
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist