Nákupní aliance mají na trhu šanci, ale někdy jsou dosti vratké

Čepos mírně posiluje svoji pozici

* Ke společnostem, kterým se daří relativně úspěšně zvládat stále ostřejší turbulence obchodu s potravinami, patří letos i velkoobchodní aliance Čepos-Česká potravinářská obchodní.
Aliance Čepos-Česká potravinářská obchodní, tvořená 25 domácími velkoobchody-akcionáři, očekává, že její centralizovaný obrat letos přesáhne 2,4 miliardy korun proti loňským necelým dvěma miliardám. Za možná ještě důležitější však její ředitel Petr Morava považuje skutečnost, že na rozdíl od podobných aliancí SVOP, Food Union či 1. potravinářská nezanikla a přes odchod některých členů neztratila renomé u dodavatelů.
K dalšímu zvýšení své důvěryhodnosti hodlá Čepos na přelomu roku zvýšit základní jmění z jednoho na třináct miliónů Kč a již před časem podal přihlášku do aliance CMD. Jsou to důležité kroky zejména proto, že loňská aféra velkoobchodu Kilián hluboko narušila vztahy mezi výrobou a obchodem.
Smyslem aliance je umožnit členům, aby odolali rostoucímu tlaku obchodních řetězců. Děje se tak zejména pomocí výhod plynoucích z centralizovaného nákupu a zúčtování a celorepublikovými marketingovými akcemi. Nezbytností je dnes také spojení na konečného spotřebitele. K tomu slouží 80 maloobchodních prodejen, které jsou ve vlastnictví akcionářů, a nadstandardní smluvní vztahy s přibližně 500 dalšími jednotkami. Čepos může využívat i sítě 140 prodejen své dceřiné společnosti s. r. o. Bala.
Při vědomí vysoké konkurence v maloobchodě hledají představitelé Čeposu možnosti i v jiných sférách. Těmi by se mělo postupně stát zásobování gastronomických zařízení či armády. Kromě toho na slovenském trhu, doposud dosti opomíjeném silnými zahraničními řetězci, spoluzaložil dceřinou firmu Slovpos, a. s., jež zahájila obchodování letos v září.
Za výhodu Čeposu považuje analytik Zdeněk Skála z marketingové firmy Incoma Praha to, že členské velkoobchody jsou přibližně stejně silné a mají dobré vazby na maloobchodní prodejny. Nevýhodou, charakteristickou pro všechny aliance, je, že se při vnějším tlaku může dobrovolné spojení narušit. Zasvěcenci též podotýkají, že na kolapsech některých aliancí se podepsala finanční selhání některých jejích členů. Takové vnitřní pnutí rozložilo i seskupení, jejichž perspektivy se zdály být zvenčí velmi nadějné. Životaschopnost aliancí lze tak většinou posoudit až po delším čase od jejich zrodu. Čepos samotný vznikl v roce 1996 a zaměstnává na 130 osob. Úhrnný obrat jeho členů se pohybuje kolem šesti miliard. Zaměstnávají přibližně tři tisíce osob.

Drahoslav Zeman

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist