ČZ Strakonice věří, že svou produkci zachovají
Jak se rozdělí výroba převodovek?
* Přestože mladoboleslavská automobilka Škoda Auto oznámila výstavbu vlastní nové továrny na motory a převodovky, akciová společnost ČZ Strakonice věří, že výrobu převodovek udrží.
Strakonice (zdz)
Akciová společnost ČZ Strakonice zatím velmi zdrženlivě hodnotí situaci, která nastala poté, co česká vláda podpořila výstavbu nové motorárny v automobilce Škoda Auto Mladá Boleslav.
Tato významná investice na výrobu vlastních motorů a převodovek by mohla znamenat, že strakonická firma přijde o významného zákazníka, který od ní ročně odebíral statisíce kusů převodovek.
"Vyjádření představitelů automobilky zatím přicházejí jen přes média. Necítíme potřebu to nějak komentovat," řekl včera mluvčí ČZ Jan Pěnkava. "Vycházíme z toho, že se Škodou Auto máme - jako jedni z mála - řádně uzavřené dlouhodobé smlouvy, které sahají až za rok 2000."
Šéf automobilky Vratislav Kulhánek přitom v tisku uvedl, že až firma rozjede vlastní továrnu na výrobu převodovek, je zřejmé, že jí nebude ČZ převodovky v nějakém významnějším množství dodávat.
Podle informací HN se ale ČZ nechtějí nechat situací zaskočit, a proto se rozpracovává několik variant možného vývoje.
Vychází se přitom z toho, že výroba převodovek má v holdingu pevné místo, a firma ji proto chce zachovat i do budoucna.
Optimismus ČZ je založen na průběžném vysokém hodnocení převodovek koncernem VW, a také zájmu některých významných evropských výrobců automobilů.
"To je všechno předčasné," odmítá podobné úvahy mluvčí Pěnkava. "Stále totiž platí náš smluvní vztah se Škodou Auto."
Strakonická společnost letos mladoboleslavské automobilce prodá asi 310 tisíc kusů převodovek především pro vozy Felicie. Obě firmy také před několika měsíci uzavřely smlouvu na dodávky převodovek pro následníka felicie včetně předpokládaného množství kusů.
ČZ připravily také výrobu koncernové převodovky pro vozy VW Lupo a Seat Arosa a produkci obohatily o převodovky pro vozy Octavia s motorem 1.4. Jejich výroba má záležet na komerčním úspěchu tohoto typu, jehož motor je mezi vozy Octavie nejslabší.
Výroba převodovek tvoří v ČZ téměř 60 procent tržeb, které v loňském roce dosáhly 2,486 miliardy korun. Strakonická firma do jejich rozvoje a zkvalitnění v poslední době vynaložila přes půl miliardy korun a výrobní kapacitu zvýšila z dvou set na 360 tisíc kusů.
Podnik přitom nespoléhá jen na převodovky. Nyní například vede jednání o získání zcela nové strojírenské výroby v objemu půl miliardy korun. Ta ale zatím podléhají embargu a žádné zdroje je nekonkretizují.
Známý je však chystaný kapitálový vstup ČZ do Desty Děčín, který by měl být potvrzen převodem akcií od slovenských fondů Istrofin počátkem roku 1999.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist