Na aktuální téma
V hlavní roli: počítač a programátoři
* Zatímco v dosavadní hollywoodské produkci dominovaly hlavně akční filmy a příběhy vykalkulované na city diváků, posledním hitem je, jak se zdá, animovaný film. Ovšem už na úrovni doby a s využitím nejnovějších technických vymožeností.
Sváteční čas přinesl filmovému publiku zbrusu nový hit: Princ egyptský. Výpravný příběh je ale zajímavý i tím, že jde o film trikový, sestavený především v počítačových studiích. Jen několik měsíců uběhlo od doby, kdy filmový průmysl vychrlil podobný projekt s názvem AntZ (slovní hříčka, z níž vznikl v české mutaci Mravenec Z, se bohužel našim překladatelům moc nepovedla), hrdinové dalšího filmového trháku Bug's Life, tedy volně přeloženo Ze života hmyzu, nyní útočí v podobě figurek nejrůznějšího provedení. Filmový průmysl objevil půvab počítačově stvořeného obrazu.
Oproti filmovým průkopníkům, kteří museli spoléhat hlavně na svou šikovnost a technické triky proveditelné v dané době, mají dnešní tvůrci k dispozici techniku s neuvěřitelnými možnostmi, o nichž se jejich předchůdcům ani nesnilo. Továrna na iluze se stala skutečností, pomocí počítače lze vyrobit jakoukoli scénu k nerozeznání od reálného světa, namísto výpravných a nákladných kulis však nastupují počítačové sekvence. Ani ty však nejsou laciné, například zmíněná biblická epopej přišla na zhruba 70 miliónů dolarů. Nicméně jejich výhodou je možnost prakticky libovolných úprav, nezdařený pokus už nemusí znamenat zásadní pohromu pro producenta, ale záběr lze pomocí počítačové grafiky opravit do žádané podoby.
Tyto možnosti využívali dosud hlavně tvůrci pohádek kosmického věku, tvůrci sci-fi příběhů, jejichž rekvizity by jinak asi byly těžko dosažitelné běžnými prostředky. Postupně však nové možnosti dané rozvojem počítačové technologie objevili i k rekonstrukci scén směřujících naopak zpět do historie. A po nich další, kteří zjistili, že výkonné počítače se speciálními grafickými programy dokáží zvládnout prakticky cokoliv.
Zatímco v Jurském parku tvořili počítačoví dinosauři jen sekvence v průběhu několika minut, v Titaniku James Cameron vytvořil pomocí počítače iluzi celé gigantické lodi, a nová generace filmů už je tvořena pomocí počítačů z podstatné části a někdy i kompletně.
Není náhoda, že na těchto projektech se sešli špičkoví počítačoví grafici z trikových filmových studií a lidé, kteří se točí kolem počítačových her, v případě Egyptského prince konkrétně společnosti Dreamworks, kterou důvěrně znají "gamesníci". Ctí však profesionalitu a nepočítají s více než devíti filmy ročně. Řada hollywoodských filmů se ostatně stala inspirací pro počítačové hry, jako např. právě Jurský park, Lví král apod., a je logické, že sekvence již jednou vyrobené najdou pravděpodobně uplatnění i v této oblasti.
Možná že jsme svědky obráceného trendu, kdy živí herci budou až následně kopírovat své trikové hrdiny. Například podle disneyovky Lví král se na Broadwayi hraje už přes rok úspěšný muzikál, hraná podoba populárních 101 dalmatinů přišla také až po kreslené verzi, a kdo ví, jaký osud čeká Mravence Z.
Nicméně našince možná napadne, že všechno už tu vlastně kdysi bylo. Desetiletí předtím, než Steven Spielberg ohromil svět technickými triky v Jurském parku, už znali čeští diváci výbornou Cestu do pravěku, a známá animovaná dobrodružství Ferdy mravence už také předběhla jeho slavného kolegu "Z". A bez počítačů..
Josef Vališka
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



