Čech, který se prosadil do vedoucí funkce mezinárodní společnosti

Dobrý manažer musí mít tah na bránu

* Stanislav Hofman je jedním z prvních českých řídících pracovníků ve vysoké funkci v zahraničí.
Senior Viceprezident Frozen Foods Europe - to je nová funkce bývalého obchodního ředitele firmy Unilever ČR, s. r. o., Stanislava Hofmana. Absolvent VŠE, původně také jazzový trumpetista a cyklista, který ve volném čase ještě dnes najezdí 5000 km ročně, nedávno usedl na jednu z nejvyšších podnikových židlí v rámci Evropské unie.
Strmá kariéra člověka, který celý život pracuje v oboru mrazírenství, může vyvolat obdiv a třeba i závist. Může však posloužit i jako recept, jak propojit obchodní nadání, vzdělání, zkušenosti a vůli s nezbytnou trochou štěstí k tomu, aby všechno toto přispělo k získání prozatím nejvyšší nabídky, jaké kdy v cizině český manažer pravděpodobně dosáhl.
V rotterdamském ředitelství mezinárodní společnosti Unilever spočívá na bedrech Stanislava Hofmana tíha nové obchodní strategie gigantu zásobujícího mraženými výrobky, kosmetickým zbožím a čisticími přípravky obrovský západoevropský trh. Jeho situace je složitá nejen proto, že tento trh je dnes prakticky nasycen. Na rozdíl od ČR a zejména východoevropských zemí, kde jsou průměrná tempa hospodářského růstu vyšší, jsou v západní Evropě především konstantní. "I proto budou principy marketingové strategie na mém novém místě sice stejné, ale nástroje určitě budou rozdílné," říká S. Hofman.
Tajemství zkvalitnění obchodní strategie koncernu Unilever s ročním obratem 52 miliardy US dolarů (kolem 1500 miliard Kč) bude muset vyřešit spolu s dalšími pracovníky také Stanislav Hofman. Připouští, že přes příznivé výsledky v celosvětovém měřítku není firma v západní Evropě na potřebné úrovni ziskovosti. "Mým úkolem je zvýšit zisky především z prodeje mrazírenských výrobků. Přál bych si zvýšit obchodní obrat úměrně tomu, jak roste trh v celém segmentu," dodává.
Součástí nové obchodní strategie firmy Unilever v západní Evropě, k jejímž tvůrcům má S. Hofman patřit, bude i jistá míra restrukturalizace výroby. Půjde například o další koncentraci výrobních kapacit. Některá rozhodnutí přitom nebudou vůbec jednoduchá a mohla by vyústit třeba v nepopulární zavírání výrobních kapacit v některých západoevropských zemích.
Pokud jde o expanzi na východoevropské trhy, pak některá ochranná opatření komplikují prodej výrobků koncernu v tomto regionu. Proto S. Hofman předpokládá spíše možnost využít pro firmu Unilever v rostoucí míře výrobní kapacity ve středoevropských a východoevropských zemích. Má to svou logiku. Jsou tam nižší výrobní náklady. "Tohle je určitě jedna z otázek, které budu muset vyřešit. Mým hlavním úkolem je i touto cestou přispět k definování strategie růstu. Trh mraženými produkty v západní Evropě roste, ale podíl naší firmy se nezvyšuje úměrně a tak, jak bychom potřebovali," říká designovaný ředitel firmy, která je sice největším výrobcem ve svém oboru, ale její podíl prodeje v západoevropských zemích nyní spíše stagnuje.
Bude-li S. Hofman chtít vytvořit opravdu novou obchodní strategii pro západní Evropu, bude mít o čem přemýšlet. Třeba si vzpomene na zkušenosti z dob, kdy ve firmě Unilever začínal jako její první český zaměstnanec ještě za bývalého Československa nebo z pozdější doby, kdy pracoval jako její obchodní ředitel pro ČR. Z Rotterdamu dostal tehdy jasné pověření: založit byznys v ČR. Výsledky jsou dnes jasné: Pozice výrobce margarínu Rama a dalších produktů je rozhodně silná. Zbývá tedy docílit podobného úspěchu v Evropě.

Lubomíra Čížová

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist