Čech, který se prosadil do vedoucí funkce mezinárodní společnosti
Dobrý manažer musí mít tah na bránu
* Stanislav Hofman je jedním z prvních českých řídících pracovníků ve vysoké funkci v zahraničí.
Senior Viceprezident Frozen Foods Europe - to je nová funkce bývalého obchodního ředitele firmy Unilever ČR, s. r. o., Stanislava Hofmana. Absolvent VŠE, původně také jazzový trumpetista a cyklista, který ve volném čase ještě dnes najezdí 5000 km ročně, nedávno usedl na jednu z nejvyšších podnikových židlí v rámci Evropské unie.
Strmá kariéra člověka, který celý život pracuje v oboru mrazírenství, může vyvolat obdiv a třeba i závist. Může však posloužit i jako recept, jak propojit obchodní nadání, vzdělání, zkušenosti a vůli s nezbytnou trochou štěstí k tomu, aby všechno toto přispělo k získání prozatím nejvyšší nabídky, jaké kdy v cizině český manažer pravděpodobně dosáhl.
V rotterdamském ředitelství mezinárodní společnosti Unilever spočívá na bedrech Stanislava Hofmana tíha nové obchodní strategie gigantu zásobujícího mraženými výrobky, kosmetickým zbožím a čisticími přípravky obrovský západoevropský trh. Jeho situace je složitá nejen proto, že tento trh je dnes prakticky nasycen. Na rozdíl od ČR a zejména východoevropských zemí, kde jsou průměrná tempa hospodářského růstu vyšší, jsou v západní Evropě především konstantní. "I proto budou principy marketingové strategie na mém novém místě sice stejné, ale nástroje určitě budou rozdílné," říká S. Hofman.
Tajemství zkvalitnění obchodní strategie koncernu Unilever s ročním obratem 52 miliardy US dolarů (kolem 1500 miliard Kč) bude muset vyřešit spolu s dalšími pracovníky také Stanislav Hofman. Připouští, že přes příznivé výsledky v celosvětovém měřítku není firma v západní Evropě na potřebné úrovni ziskovosti. "Mým úkolem je zvýšit zisky především z prodeje mrazírenských výrobků. Přál bych si zvýšit obchodní obrat úměrně tomu, jak roste trh v celém segmentu," dodává.
Součástí nové obchodní strategie firmy Unilever v západní Evropě, k jejímž tvůrcům má S. Hofman patřit, bude i jistá míra restrukturalizace výroby. Půjde například o další koncentraci výrobních kapacit. Některá rozhodnutí přitom nebudou vůbec jednoduchá a mohla by vyústit třeba v nepopulární zavírání výrobních kapacit v některých západoevropských zemích.
Pokud jde o expanzi na východoevropské trhy, pak některá ochranná opatření komplikují prodej výrobků koncernu v tomto regionu. Proto S. Hofman předpokládá spíše možnost využít pro firmu Unilever v rostoucí míře výrobní kapacity ve středoevropských a východoevropských zemích. Má to svou logiku. Jsou tam nižší výrobní náklady. "Tohle je určitě jedna z otázek, které budu muset vyřešit. Mým hlavním úkolem je i touto cestou přispět k definování strategie růstu. Trh mraženými produkty v západní Evropě roste, ale podíl naší firmy se nezvyšuje úměrně a tak, jak bychom potřebovali," říká designovaný ředitel firmy, která je sice největším výrobcem ve svém oboru, ale její podíl prodeje v západoevropských zemích nyní spíše stagnuje.
Bude-li S. Hofman chtít vytvořit opravdu novou obchodní strategii pro západní Evropu, bude mít o čem přemýšlet. Třeba si vzpomene na zkušenosti z dob, kdy ve firmě Unilever začínal jako její první český zaměstnanec ještě za bývalého Československa nebo z pozdější doby, kdy pracoval jako její obchodní ředitel pro ČR. Z Rotterdamu dostal tehdy jasné pověření: založit byznys v ČR. Výsledky jsou dnes jasné: Pozice výrobce margarínu Rama a dalších produktů je rozhodně silná. Zbývá tedy docílit podobného úspěchu v Evropě.
Lubomíra Čížová
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist