Mandy Patinkin: Život mezi seriálem a muzikálem
(im)
V těchto dnech přijíždí do Prahy populární americký herec a zpěvák Mandy Patinkin. Milovníci televizních seriálů jej znají především z Chicago Hope - u nás jej uváděla televize Nova, který Patinkinovi vynesl prestižní cenu Emmy, jakéhosi televizního Oscara. Patinkinova pražská návštěva, které s ohledem na jeho televizní popularitu bude zajisté věnována značná mediální pozornost, by však měla odhalit i další - pro nás zatím často skryté - rozměry jeho talentu. Na americkém trhu se nedávno objevilo jeho již čtvrté hudební album nazvané Mamaloshen. Stejně jako předchozí tři bylo vydáno na značce Nonesuch, což již samo o sobě svědčí o vysoké kvalitě nabízeného. Mandy Patinkin se na něm představuje jako jeden z nejúspěšnějších protagonistů broadwayských muzikálů - i tato jeho činnost (přesněji role v Evitě) došla po právu ocenění v podobě neméně významné ceny s názvem Tony.
"Jidiš není náboženským jazykem, je to řeč ulice," říká Patinkin v doprovodném textu k tomuto albu. A hovoří přitom nejen o řeči svých předků, ale také o rodném jazyce mnoha vynikajících amerických skladatelů, o celé jedné rozsáhlé tradici. Mamaloshen je svérázným dokumentem o asimilaci židovských přistěhovalců do americké společnosti. George Gershwin, Stephen Sondheim, Leonard Bernstein, Oscar Hammerstein, Richard Rodgers, Paul Simon či Irvin Berlin - to jsou jen některá jména z celé dlouhé řady umělců židovského původu, kteří zanechali neopakovatelnou stopu v americké hudbě. Mnozí z nich programově navazovali na tradici hudebního divadla provozovaného v jidiš. Jejich písničky, skladby z jejich operet, vaudevillů či muzikálů však již mají anglické texty. Jak by to vypadalo, kdyby se ona dávná tradice rozvíjela v původním rázu, to se pokusil Patinkin naznačit právě na Mamaloshen. Kromě tradičních písniček tu v jidiš zpívá i takové slavné písně jako Bernsteinovu a Sondheimovu Mariu, Berlinovy Bílé Vánoce či Simonovu American Tune. Zájemce najde v doprovodné brožuře všechny texty v angličtině i v jidiš.
Převážně muzikálovým melodiím je věnováno také Patinkinovo album Experiment (Nonesuch, celkový čas: 46 minut). Pochopitelně tu mezi autory najdeme mnohé z "jidiš" nahrávky - Bernsteina, Sondheima, Rogerse. Titulní písnička, která patří k nejstarším příspěvkům alba, pochází z dílny Cola Portera. Naopak k nejmladším se řadí dvě ukázky z muzikálových Bídníků.
Obě alba se studiovým orchestrem nastudoval dirigent Eric Stern. Ten je podepsán také pod nahrávkou Leonard Bernstein's New York (Nonesuch, celkový čas: 55 minut), průřezem půvabných muzikálových melodií, k nimž slovutného skladatele inspirovalo největší město světa, jeho ruch, chaos i půvab. Téma New Yorku patří v Bernsteinově díle k ústředním. Většina skladeb a písniček alba pochází z klíčových muzikálů čtyřicátých a padesátých let - Wodnerful Town, On the Town a West Side Story. Mandy Patinkin je zde ovšem jen jedním z šestice interpretů.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist