Komfortní vůz s dokonalými jízdními vlastnostmi pro dlouhé vzdálenosti

Nissan Maxima QX - nenápadný suverén

* Japonská automobilka Nissan, která je pátým největším výrobcem automobilů na světě, nabízí široké modelové spektrum osobních automobilů také v Evropě. Většinou se jedná o vozy vyvinuté speciálně podle požadavků evropských zákazníků, které jsou poněkud specifické. Mezi tyto vozy patří také Nissan Maxima QX (Quality Excellente), svými parametry reprezentující vyšší střední automobilovou třídu. Jedná se o nejluxusnější model Nissanu nabízený na evropském trhu.
Maxima QX je klasický tříprostorový sedan s délkou 4,77 m, jako klasické je možné označit i ztvárnění karosérie bez stylistických výstřelků, ale řešené velmi čistě. Tento poněkud konzervativnější pohled je patrně pro evropské zákazníky přitažlivější nežli japonská designérská škola uplatňovaná ve větší míře u vozů v modelové hierarchii Nissanu postavených nad Maximou QX nebo v sesterských modelech Infiniti v USA a Cefiro v Japonsku. Na patnáctipalcových kolech z lehké slitiny důstojně vyhlížející maxima je i po proudové stránce vyřešena kvalitně, když se aerodynamikům podařilo snížit součinitel odporu vzduchu na hodnotu 0,33. To oceňuje posádka vnímající jen velmi decentní aerodynamický hluk v rychlostech vysoko překračujících náš dálniční limit.

Velkorysý interiér

Dojem získaný z exteriéru má své pokračování i v interiéru, který nabízí mimořádný komfort vycházející z velkorysých prostorových podmínek. Jejich základem je rozvor náprav s délkou 2,7 m, o zbytek se postarali konstruktéři optimálním vyřešením architektury karosérie v návaznosti na prostorově nenáročnou konstrukci zadní nápravy. O prostorových poměrech vypovídá například pojezd výborně tvarovaných předních sedadel v délce 23 cm. V jejich zadní krajní poloze, která řidiči běžného vzrůstu již téměř nedovolí kontakt s pedály, zůstává pro kolena cestujících na zadních sedadlech ještě bohatých 20 cm. Jenom těžko bychom hledali v interiéru důvod ke kritice. Nechybí příjemná atmosféra elegantního prostředí podpořená koženým provedením sedadel a dalšími koženými aplikacemi v kombinaci s atraktivními obklady imitace ušlechtilého dřeva.
Přední elektricky vyhřívaná sedadla anatomicky výborně vyřešená dávají možnost volby optimální polohy v podélném směru i výškově, spolu s posuvnou bederní opěrou - vše samozřejmě ovládané elektromotorky. Lze jen uvítat, že střední konzole s digitálními hodinami, elektronicky řízenou bezfreónovou klimatizací a kvalitním audiosystémem zůstala v takových šířkových rozměrech, které nikterak neomezují prostory pro nohy. U některých limuzín této třídy už tento šířkový nárůst začíná být až nepříjemný.
Řidič má pro svou práci výborné podmínky, takže bez problémů může zvládat i bohaté vybavení vozu přídavnými systémy, jakými jsou například tempomat, klimatizace s automatickou regulací teploty nebo palubní počítač, v jejichž ovládání není žádná abnormalita. Přehledný je přístrojový štít s analogovými ukazateli v klasickém kruhovém uspořádání, šest doplňujících údajů si řidič může vyvolat na displeji počítače. Budeme-li maximálně nároční, vzhledem ke značným možnostem posunu sedačky řidiče by vertikálně seřiditelný volant snesl i axiální pohyb.
Skromný zavazadelník
Pokud byla kabina hodnocena jako velkorysá, o zavazadlovém prostoru s dálkově ovládaným víkem to již neplatí. S objemem 440 l se v této automobilové třídě dostává jenom k průměru. Je to škoda, protože užitečná hmotnost vozu 620 kg si o velký zavazadlový prostor přímo říká. Ten je sice mimořádně široký (1,38 m), ale nízký s délkou 1,05 m. Pro přepravu delších předmětů je v zadní stěně jednoduše přístupný obdélníkový otvor 25 x 28 cm do kabiny, skrytý za loketní opěrku. Pochvalme ale, že v plochém dně zavazadelníku je uloženo kolo originálních rozměrů. Na druhé straně držáky víka by u vozu této třídy snesly náročnější řešení nezasahující tak výrazně do užitného prostoru. Také mechanismus dálkového otevírání víka s napříč uloženými předepnutými táhly v horní části zavazadelníku překáží.
Bezpečnost
Zmiňme se ještě také o tom, jak se tvůrci vozu vypořádali s opatřeními, která posádce zajišťují bezpečnost v případě havárie. Po konstrukční stránce jsou vyřešeny přední a zadní deformační zóny karosérie, aby při čelním nárazu pohltily pokud možno největší část nárazové energie, boční náraz ztlumí příčné profily podlahové partie karosérie a dveřní výztuhy i tužší dveřní prahy. Airbag pro řidiče a spolujezdce se dvěma airbagy bočními v opěradlech předních sedadel působí v součinnosti s bezpečnostními pásy s předepínači, které se při nárazu přitáhnou těsně k tělu připoutané osoby.
Motor a převody
Přední kola námi testovaného vozu poháněl zážehový vidlicový šestiválec uložený vpředu napříč. Jedná se o celohliníkovou konstrukci se dvěma vačkovými hřídeli v hlavě válců ovládající vždy čtveřici ventilů ve spalovacím prostoru a s variabilním sacím potrubím. Jde tedy o motor prezentující nejaktuálnější stav techniky. Jeho třílitrový objem, výkon 142 kW a nejvyšší točivý moment 255 Nm při 4000 min-1 jsou zárukou, že jízdní výkony vozu dosahují patřičné úrovně. Přes znatelný vrchol křivky točivého momentu elasticita motoru nestrádá, protože jeho absolutní hodnota má dostatečnou rezervu. Dodejme jenom, že tichý chod principiálně dobře vyvažitelného agregátu s minimálními vibracemi posádku dále hýčká. Aby se ani zbytkový hluk nepřenášel na karosérii, a tedy i do kabiny, dostal krátkozdvihový motor náročné uložení, jehož dva úchyty jsou vybaveny kapalinovým tlumením.
Maxima QX však není k dispozici pouze s třílitrovým motorem, ale v nabídce je i motor dvoulitrový. Až na menší vrtání válců se jedná o zcela totožný agregát s výkonem 103 kW.
S třílitrovým motorem výborně koresponduje čtyřstupňová samočinná převodovka planetového typu s kapalinovým měničem momentu. Ta může pracovat ve třech režimech pro různé cestovní podmínky. Kromě základního programu lze ručně zvolit program pro zimní provoz nebo pro sportovní způsob jízdy. Ve třetím a čtvrtém rychlostním stupni dochází k mechanickému přemostění kapalinového měniče momentu, aby jeho prokluz nezvyšoval spotřebu paliva.
Jízdní vlastnosti
Také v disciplíně zahrnuté pod pojem jízdní vlastnosti patří maxima k tomu nejlepšímu, co tato automobilová třída nabízí. Jízda v přímém směru i chování v zatáčkách jsou naprosto bez problémů, až nápadně malé je naklánění karosérie. Citlivost posilovače řízení ve vyšších rychlostech dovoluje stále vzorný kontakt s vozovkou. Řidiči ulehčuje práci potlačená nedotáčivost v rychle projížděných zatáčkách, tak často zřetelná u vozů s pohonem předních kol. Podvozek se dobře vyrovnal i s krátkými nerovnostmi, které pociťuje cestující již dobře odfiltrované. To platí také o jízdě na městské dlažbě.
Účinnost brzd v kotoučovém provedení na všech kolech odpovídá třídě vozu, systém je vybaven protiblokovací funkcí ABS. Při jízdě na povrchu se sníženou adhezí může v případě potřeby zasáhnout diferenciál se sníženou svorností.

Závěr

Maxima QX se v testu ukázal jako automobil s hodnocením v mnoha disciplínách hodně vysoko. S bohatou sériovou bezpečnostní i komfortní výbavou zcela jistě uspokojí nároky podnikatele, který vyžaduje dynamický, bezpečný a pohodlný vůz i na dlouhé cestování.

Pavel Biskup

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist