Další zpráva z hlavního města českého divadla současnosti
Bůh ochraňuj Williama i odvážné!
* Největší z dramatiků se hlásí o slovo v Klicperově divadle Hradec Králové. Zběsilec Vladimír Morávek zamýšlí v průběhu několika let uvést na jeviště všechna Mistrova hratelná díla. God Save William Shakespeare! Možná doslova - totiž Bůh ochraňuj, ale nejenom alžbětince, ale také soubor vynikajícího českého divadla, kterému dejž dostatek odvahy a vytrvalosti.
(FAR)
Pokusy o nový pohled na největšího z dramatiků se objevují v každé generaci. K pověstným vzletům Petra Brooka se u nás přiřadily Shakespearománie Petra Scherhaufera v brněnském Divadle Na provázku v 80. letech, koláž z většiny Williamových pohádek, komedií i tragédií. Není náhodné, že se po jeho stopách vydal odchovanec Husy Vladimír Morávek, kterému královéhradecký soubor nesmírně věří, protože dokázal herce strhnout nejenom kontroverzními inscenacemi, ale také nedávným projektem Noci antilop.
Volný cyklus Bůh ochraňuj Williama Shakespeara! má již konkrétní obrysy. Jeho ideu rozpracovali dva Morávkovi neúnavní spolupracovníci - Karel Kladivo Effatha a René von Ludowitz. Teprve moderní genetika prokáže, kolik pravdy zakládá pověst, že dědečkem jednoho z nich je polyhistor Jára da Cimrman... K Morávkově provokativní inscenaci Julie & Romeo & Julie, k Brožkovu originálnímu přečtení Macbetha s podtitulem Rej čarodějnic, a k nebývale srozumitelné, v poválečné historii českého divadla patrně nejvýznamnější interpretaci Bouře Ivo Krobotem se premiérami 31. října a 4. listopadu přiřadila nejponuřejší Mistrova tragédie - Král Lear, znovu ve výrazném režijním rukopise Vladimíra Morávka.
Možná jediným úskalím inscenace se jeví dvojí obsazení titulní postavy. David Suchařípa, o kterém se bude tvrdit, že je nejmladším Learem v historii českého divadla (je mu třiatřicet), zapadl přesně do hodinového strojku stylově čistého, expresi i ztišené repliky rytmicky dávkujícího významosloví hry o rozkladu lidských hodnot uprostřed běsů úkladů, lži, nevděku, zloby, proradnosti, mocichtivosti, z nichž počáteční pohádkový archetyp o rozdělení království mezi tři dcery, jež mají vyslovit, jak rády mají tatínka, se mění v úděsnou tragédii, ve které pravda, čistota, čest nebo statečnost jsou v poměřování se zápornými společenskými hodnotami zcela bez šance.
Suchařípovi po boku se skvějí styl přesně dotvářející Pavla Tomicová (Regan), Martina Nováková a Simona Babčáková (Goneril), Ondřej Malý (bastard Edmund), David Steigerwald (vévoda Cornwell), Josef Čepelka (Edgar). Naproti tomu Jiří Pecha je Learem, jakého již vytvořil v inscenaci Evy Tálské, a proto tak trochu z jiného světa. Jeho sípavá šarže má jako v mnoha dalších hrách (v mateřské Huse) blíže ke stařecké demenci než k šílenství nešťastného krále. Jen chvílemi se ztiší nebo z královského rozmaru zažertuje se dvorem vzdávajícím hold, a to jsou místa, pro která divák nemusí litovat, že se mu nepoštěstí vidět zběsile šíleného Suchařípu.
České dramatické tvorbě vychází konečně hvězda scénické hudby Zdeňka Plachého (Společnost moderní opery). V Learovi významně dotváří atmosféru inscenace. Renesanční dvornost, a zároveň soudobá až dryáčnická břesknost trubky. A do toho čistá harmonie líbezné dívčí árie provázející osudovost nejtíživějších chvil. Její názvuky jsme již zaslechli v Antilopě... Neustávající hromobití, názvuk ruských motivů podkreslujících krutost, a při vstupu do druhé části najednou synkopická hravost přiznané melodie Laca Decziho... Je to sugestivní, drtivě osudové, krásné.
Král Lear není drama očistné tragické katarze. Mřou v něm téměř všichni hrdinové - dobří i špatní. Mají ti, kdo zůstanou, šanci polepšit zkažený svět? Zdali, to už můžeme měřit našimi časy. Odpovědi hledejme tady a teď.
Hradec v Praze
Kolik je pravdy na tvrzení Martina Porubjaka, že Hradec Králové je toho času hlavním městem českého divadla, a Milana Lukeše, že Drak a Klicperovo divadlo jsou příklady divadla ve městě, jež se zdárně vymyká českému provincialismu, o tom se mohou v těchto dnech přesvědčit v Praze. V neděli 15. listopadu uvedl královéhradecký Drak v rámci festivalu České divadlo v Divadle Komedie maňáskovou rakvičkárnu Malý Klaus a velký Klaus, ode dneška do neděle v Divadle v Dlouhé představí Klicperovo divadlo první část projektu God Save William Shakespeare!, čtyři významné, leckdy i zcela výjimečné interpretace Mistrových her.
Program minipřehlídky v Divadle v Dlouhé:
Pátek 20. listopadu,19.30 * Král Lear (Vladimír Morávek)
Sobota 21. listopadu,19.30 * Julie & Romeo & Julie (Vladimír Morávek)
Neděle 22. listopadu, 16.30 * Macbeth aneb Rej čarodějnic (Karel Brožek)
Neděle 22. listopadu,19.00 * Bouře (Ivo Krobot)
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist