Binární kód nezná průměrného řidiče aneb Devět stupňů samopřizpůsobivosti

Automatická převodovka, která dokáže rozpoznat a respektovat způsob jízdy

* Francouzi nemají rádi automatickou převodovku. Na francouzských silnicích najdete sotva tři procenta vozidel, která jsou tímto zařízením vybavena. Renault a Peugeot vytvořily inteligentní převodovku, která je řízena počítačem s programem, který se přizpůsobuje řidiči a řadí, jako by řadil sám řidič.
Rozšíření automatických převodovek ve Francii, ale i v dalších evropských zemích brání dvě věci: Evropané rádi jezdí "mužně" - pravá noha na plynu nebo brzdě, levá na spojce, jedna ruka na volantu a druhá na šaltpáce - jako Fangio před čtyřiceti lety. Druhý důvod proti rozšíření automatických převodovek má ekonomický charakter: příplatek kolem 8000 franků, vyšší zdanění a zhruba o deset procent větší spotřeba pohonných hmot.
Peugeot a Renault chtějí vyjít z této slepé uličky a spojily se, aby vyvinuly automatickou převodovku, která odstraňuje finanční nevýhodnost a poskytuje evropskému řidiči všechno, co očekává od manuální převodovky.

Víc než utopie

Mechanická část nové převodovky TA 96, vyvinuté společnostmi Renault a Peugeot, využívá klasický systém planetových soukolí, ale s četnými konstrukčními vymyšlenostmi, které umožňují optimalizaci celého postupu se snižováním výrobní ceny. Jako všechny automatické převodovky obsahuje TA 96 hydraulickou spojku: Dvě lopatková kola oddělená třetím žebrovaným kolem nazývaným protisměrné, které se otáčí ve skříni naplněné olejem.
Tento typ převodníku má nevyhnutelně určité prokluzování. Hnaná turbína se netočí nikdy přesně stejně rychle jako hnací turbína, z čehož plyne ztráta výkonu, která způsobuje zvýšení spotřeby. Řešení problému je známé - ve stabilizovaném režimu spojka slaďuje obě turbíny. Zde, aby se konstruktéři vyhnuli vysokému točivému momentu, má spojka dvě čela, což přestavuje novinku.

Nižší cena

Rozdílný poměr se dosáhne planetovým soukolím: Centrální spojka nazývaná planetová je obklopena třemi satelitními spojkami a tento celek je uložen ve věnci s vnitřním ozubením. Když spojuje spojky nebo blokuje jeden z prvků, dosáhne se dvou převodů - v jednom směru chod vpřed - a jiného převodu při chodu vzad.
Když se spojí dvě soukolí tohoto typu, z nichž jedno spojuje nebo blokuje jednotlivé prvky, dosáhne se čtyř převodů vpřed a jednoho převodu zpět. Jak uvedl šéfinženýr Renaultu Joel Poupon, celá věc spočívá v dobrém zapojení a jeho uskutečnění s co nejmenší ztrátou. Za tím účelem bylo třeba například nahradit obvyklé vícekotoučové brzdy pásovými, které mají menší odpor, nebo používat kotouče, jejichž jen jedna strana je opatřena obložením, což dovoluje snadný odvod tepla v okamžiku tření.

Užitečné novinky

Odlehčit diferenciál pomocí klece z lehké slitiny, snížit cenu pomocí ozubených převodů, kde ozubená kola přicházejí přímo z kovárny místo obrábění, odlévat slitinu skříně, aby se zamezilo úniku z olejového vedení - to jsou novinky, které zjednodušují výrobu, zvyšují výkon a snižují výrobní náklady. Skříň přinesla úspory na vrtání a frézování, vedla k úsporám 25 miliónů franků na výrobních nákladech.
Bylo třeba pohánět ozubená soukolí jemněji, než to dovolují nejnovější automatické převodovky. Různé poměry se dosáhnou spojením nebo blokováním určitých prvků planetového soukolí pomocí spojek nebo brzd poháněných malými hydraulickými válci, kam je přiváděn olej pod tlakem přes šest rozvodových šoupátek, které řídí dvě spojky a tři brzdy, aby bylo dosaženo čtyř převodů vpřed a jednoho zpět.
Každé šoupátko je ovládáno elektromagneticky a ovládání zná jen polohu otevřeno nebo zavřeno. U šesti šoupátek je tedy možných 64 kombinací, ale velká část z nich je vyloučena naráz, například přechod přímo z jedničky na čtyřku nebo z trojky na zpátečku.
Skutečnou novinkou je, že tento přechod musí být v souladu s řidičem - s tím, co by dělal řidič v daném okamžiku.
Je proto třeba znát jeho způsob řízení, tedy analyzovat ho za méně než jednu minutu. To záleží na elektronice - určitý počet snímačů hodnotí trvale režim motoru, rychlost vozidla, pohyb pedálu plynu, doby zrychlení a zpomalení atd. Tyto údaje dostává počítač.

Data pro počítač

V binárním systému není místo pro průměrného řidiče mezi totálním kliďasem (0) a absolutním sportovcem (1). S oktety vzniká 254 odstupňování mezi oběma extrémy, což umožňuje posoudit s dobrou přesností typ řízení v daném okamžiku. Poznamenejme, že toto hodnocení se týká jen využití motoru a rychlostí a nemá nic společného s pohyby volantu nebo se způsobem vybírání zatáček.
Cílem bylo, aby převodovka byla vždy v nejlépe přizpůsobeném vztahu, tj. v takovém, který by zvolil řidič sám s manuální převodovkou.
Počítač dostává tedy údaje vlastní stylu řidiče, ale také údaje týkající se profilu silnice, zatížení vozidla a vnějších podmínek - třeba výstup na svah za vedra.
Posloupnost řazení rychlostí se děje se zřetelem na všechny parametry řízení. Řidič, který brzdí silně, je zařazen do rejstříku "sportovní" podle pravidla "čím silnější brzdění, tím sportovnější řidič". To však neznamená, že se do této kategorie dostane stoprocentně; počítač jej - pro ilustraci - do této kategorie zařadí "pouze" z dvaceti procent. Brzdí-li silně a krátce, stoupne toto ohodnocení na 60 procent, je-li následná akcelerace rázná a úplná, stoupá "koeficient sportovnosti" na 90 procent. Zkrátka v úvahu se berou všechny parametry. A naopak mírné brzdění a lehká noha na plynu posouvá řidiče do "hospodárné" kategorie.
Převodovka se neustále přizpůsobuje typu řízení toho, kdo je u volantu, podle devíti "samopřizpůsobovacích zákonů", které přihlížejí k řidiči a silnici z vnějších podmínek. Připojme zvláštní zákon jako malá přilnavost (sníh, blátivá cesta).
Automatická převodovka představovala dosud příplatek kolem 8000 franků. Peugeot a Renault doufají, že nová automatická převodovka nezvýší cenu o více než 5000 franků, a přitom fiskální zařazení vozu se nezvýší, tedy nestoupne pojistné a daň.
Spotřeba je hlavní slabý bod automatických vozů. Tento nedostatek byl zcela vymazán - při stejné karosérii a stejném motoru je převodovka TA 96 stejná jako manuální. Nespotřebuje se ani více, ani méně paliva. Kdo spotřebuje 12 litrů na sto kilometrů, spotřebuje i nadále 12 litrů. Řidič, který je hrdý na svých 8,5 litru, na nich zůstane i nadále.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist