Další vzduchoplavci se snaží o vůbec první oblet zeměkoule bez mezipřistání

Stratosférický balón útočí na rekord

* Veškeré pokusy obletět zeměkouli v balónu bez mezipřistání zkrachovaly. "Poslední velké dobrodružství" přilákalo trojici, jež sází na unikátní konstrukci balónu. Poletí "nad počasím" ve stratosférické výšce asi 39 000 metrů, kam nikdy žádný balón s lidmi nevystoupil
Tříčlenná posádka spoléhá na obří, héliem plněný dvouvrstvý balón z tenkého polyetylénu, který zkonstruovala po pětiletém výzkumu ve spolupráci s americkým Národním úřadem pro letectví a vesmír (NASA), s univerzitami a mnoha firmami. Dosavadní výškový rekord 19 811 metrů ustavil v Texasu v roce 1988 Petr Lindstrand. Odvážlivci tedy chtějí letět ve výšce překonávající asi o 20 000 metrů hladinu, na niž kdy vystoupal balón s lidskou posádkou (viz kresba dole).

Počasí ztrácí význam

Oblet světa balónem bez mezipřistání vzduchoplavci často označují za Poslední velké dobrodružství. Pivovar Anheuser Bush neváhal vypsat odměnu jednoho miliónu dolarů pro první úspěšnou posádku, byť s podmínkou, že polovinu musí věnovat na dobročinné účely podle vlastního zvážení. Letem ve stratosféře se má balón vyhnout obtížím, na kterých zkrachovaly předešlé pokusy o oblet s hybridy horkovzdušných a héliem plněných balónů. Hlavní problém vždy přinášely nepředvídatelné vrtochy počasí. K nim se však připojovala také omezenost úředníků ve státech, které zakázaly přelet přes své území, technické problémy či nedostatek vhodného paliva.
"Rozdíl spočívá v tom, že nás ponesou mírné a velmi stálé větry. Nemáme jet stream (mohutný větrný koridor obemykající planetu schopný unášet balón rychlostí až 300 km/h, pozn. red.), nemáme počasí, nemáme bouře, stoupavé nebo klesavé proudy, nic z toho," pochvaluje si pilot Dave Lingier, předseda správní rady realitní kanceláře Re/Max International. "Myslíme si, že naše technologie a koncepce vysoce převyšují všechno, o co se dosud kdokoli pokoušel," tvrdí pilot sebevědomě. Jeho mezinárodní společnost, podle níž dostala expedice název Team RE/MAX, provozuje 90 horkovzdušných balónů, pravděpodobně nejpočetnější podnikovou flotilu na světě.

Balón obřích rozměrů

Tým hodlá startovat koncem prosince z australských Alice Springs, tradičního místa startů balónů NASA. Pokud uspěje, čeká jej nejméně 36 tisíc kilometrů dlouhá pouť, která potrvá 16 až 18 dnů. Prosinec nebyl zvolen náhodně - tehdy totiž na jižní polokouli vanou dobře předpovídatelné a stálé stratosférické větry.
Rekordní plavidlo vyrobí společnost Raven Industries podle specifikací NASA platných pro vědecké stratosférické balóny (viz foto). Typ balónu je označován zkratkou RACCOON, což značí zářením řízený balón. Letovou hladinu bude měnit v závislosti na ohřívání ve dne a ochlazování v noci v rozsahu asi 30 kilometrů. Ponese přetlakovou gondolu ve tvaru válce o průměru asi 2,4 metru a výšce 2,1 metru, vybavenou třemi sedačkami, jedním lůžkem, několika průzory a dvěma vstupy.
Při startu bude obal naplněn 4600 m3 hélia. Po čtyřech hodinách stoupání do letové hladiny dosáhne rozpínající se plyn objemu přes jeden milión m3. Balón pak bude měřit zhruba 140 metrů na šířku a kolem 210 metrů na výšku.
Oblet zeměkoule není samoúčelným dobrodružstvím. Posádka zamýšlí množství vědeckých experimentů, mimo jiné měření stavu ozónu a výzkum vertikálních proudění. O svém letu - jak tomu ostatně bylo u všech předešlých pokusů - míní informovat na internetové adrese www.remax.com. Tam má být k dispozici také doprovodný výukový program ve čtyřech jazycích věnovaný geografii, matematice, meteorologii a národním kulturám.
O řízení letu se postarají dvě střediska, jedno v Denveru ve státě Colorado, jedno přímo v místě startu a předpokládaného přistání v Alice Springs. "Budeme mít moderní komunikační systémy včetně telefonu, družicového, rádiového a televizního spojení a vysokofrekvenčního rádiového spojení pro komunikaci s radioamatéry a leteckými službami," říká reportér americké televizní stanice KRQE Bob Martin. Počítá se také s internetovým E-mailem a na palubě bude fotografická technika prestižního magazínu National Geographic

Bezpečí letu především

"Stejně jako u většiny letadel jsou dvě kritické fáze - start a přistání," říká pilot a majitel australské společnosti Balloon Aloft John Wallington. Konstruktéři pamatovali na bezpečí posádky. V nouzi by se gondola po odhození balónu snese k zemi na padáku. Pokud by přestal fungovat přetlakový systém kabiny, piloti by využili obdobných tlakových oděvů, jakých používají vojenští letci.
Snad to nebude zapotřebí a posádka se dostane dál než kdokoli při minulých pokusech. Musela by překonat rekordních 16 674 kilometrů, vzdálenost, kterou v lednu 1997 pokořil Stev Fosset s balónem Free Spirit. Pokud však Team RE/MAX dosáhne svého cíle, Poslední velké dobrodružství bude a zůstane posledním.

Bořek Otava

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist