Po zavírací době pobočky je možné bankovní záležitosti vyřídit pohodlně telefonem
Telefonní bankovnictví má své klady
* Po 17. hodině, kdy je většina poboček bank již zavřená, otevírá telefonní bankovnictví nové možnosti. Telefonní bankovnictví je jednou z forem přímého bankovnictví. Z tuzemských peněžních ústavů nabízejí tuto službu v širší podobě jen tři banky. Klientům poskytuje tato služba řadu možností. Stále více bank se chystá zavést tento produkt.
(šal)
Většina poboček bank v České republice má své otevírací hodiny pouze do 17 hodin. Pokud však nutně potřebujeme provést nějaký bankovní úkon po této hodině, jsme odkázáni jen na služby telefonního bankovnictví. Bankovní záležitosti vyřídíme tímto způsobem samozřejmě jen tehdy, pokud naše banka poskytuje tuto službu.
Telefonní bankovnictví (phonebanking) je vedle homebankingu součástí přímého bankovnictví. To můžeme chápat jako distribuci a poskytování bankovních produktů a služeb prostřednictvím moderních komunikačních forem, jako je telefon, a především internet. Díky přímému bankovnictví je možné provádět bankovní operace 365 dní v roce a 24 hodin denně z místa, kde se právě nacházíme, a není nutné navštívit pobočku banky.
Z tuzemských peněžních ústavů nabízejí telefonní bankovnictví v širší podobě pouze tři. Jsou to Komerční banka, Česká spořitelna a Živnostenská banka. Zvláštní postavení zde má Expandia bank, která se přímo specializuje na oblast přímého bankovnictví. K těmto bankám lze přidat ještě další, u kterých však telefonem zjistíme maximálně zůstatek na účtu, k jakým pohybům během dne došlo a další informace. Banky nás mohou informovat například o kursovním lístku, o poskytovaných službách a různých novinkách. Mezi tyto banky patří například Union banka, ČSOB a IPB.
Na rozdíl od těchto ústavů se již zmíněné banky neomezují jen na pasívní informativní část telefonního bankovnictví, ale kladou rovněž důraz na aktivní složku této služby. Mohou tak klientovi nabídnout daleko více možností.
Komerční banka, která již v roce 1995 jako jedna z prvních zavedla jednotnou pracovní dobu na všech pobočkách, se jako jediná z tuzemských bank může pochlubit tím, že klient komunikuje v rámci služby telefonního bankovnictví s osobním bankéřem a ne s automatem. Tento produkt zvaný Expresní linka KB je v nabídce Komerční banky od 1. října tohoto roku. Volání je pro klienta zdarma. Uživatelé této služby mohou rychle a pohodlně získávat informace o svém účtu, provedených transakcích nebo produktech Komerční banky. Prostřednictvím Expresní linky lze zadávat jednorázové a trvalé platební příkazy, platby SIPO, zřizovat termínované účty. Rovněž lze objednávat platební karty a informovat se o aktuálních měnových kursech. Jak nám sdělila Renata Veřmiřovská z tiskové služby Komerční banky, největší zájem ze strany klientů je právě o úhrady, zadávání trvalých příkazů a zřizování termínovaných vkladů. Pro zajištění bezpečnosti je používán systém identifikace pomocí rodného čísla a ověření totožnosti klienta na základě kódu PIN, hesla nebo dalších záložních otázek. Podobný systém je uplatňován v mnoha předních světových bankách. Klient po své identifikaci nejdříve sdělí část svého osobního čísla a část hesla, a teprve potom může specifikovat své požadavky. Podmínkou pro získání přístupu k Expresní lince je uzavření smlouvy. Tento produkt stojí 150 Kč měsíčně. Bezplatná linka funguje 24 hodin denně.
Klienti České spořitelny a Živnostenské banky mohou využívat podobné produkty. Ty fungují také nepřetržitě 24 hodin denně. Klient zde však komunikuje s automatem a pomocí tlačítek na svém telefonu volí z nabídky služeb. Může se tak informovat o produktech banky a o stavu na svém účtu. Kromě toho je možné podávat jednorázové a trvalé platební příkazy k úhradě a následně je rušit. U Telebanky (produkt Živnobanky) je možné tímto způsobem i ukládat peníze na termínovaný účet. Česká spořitelna poskytuje tuto službu (Sporotel) do konce roku zdarma, klient platí pouze za provolané minuty. U Živnostenské banky zaplatí uživatel měsíčně 50 Kč. Stejně jako u Komerční banky musí klienti obou bank uzavřít smlouvu o používání těchto produktů a získají osobní heslo a další ochranné prvky.
V příštím roce se k těmto bankám přidají ještě další, které v současnosti zatím testují své projekty. Lze říci, že tyto produkty nejsou výhodné jen pro klienty. Pro ně to určitě znamená velkou úsporu času, a hlavně větší komfort. Banky mají zase nižší náklady.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist