Emise škodlivých látek v ovzduší zabijí podle údajů Státního zdravotního ústavu desetinásobně víc lidí, než kolik jich zemře při dopravních nehodách. V Evropské unii je to podle starších údajů Evropské agentury pro životní prostředí přes čtyři sta tisíc úmrtí ročně. V laboratoři Českého vysokého učení technického v Roztokách u Prahy chtějí přispět ke zlepšení tohoto stavu.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na týden zdarma předplatitelem HN+ i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN+ na týden zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Vědci zkoumají, jaký dopad na kvalitu vzduchu budou mít nové technologie či nová paliva. Spolupracují s výrobci na vývoji spalovacích motorů na různá paliva.

Jde o jediné výzkumné pracoviště v Česku, kde se zkoumají částice ve výfukových plynech a jejich dopad na kvalitu ovzduší. V nedávné době prošlo rozsáhlou modernizací. "Součástí je i vybavení pro měření nižších emisních hladin. Nově se u nás mohou testovat elektrická a hybridní vozidla i jejich pohonné jednotky, například jejich výkon či spotřeba energie," vysvětlil Michal Vojtíšek z Centra vozidel udržitelné mobility ČVUT.

Přísnější kontroly

◼ Od října platí přísnější pravidla pro měření emisí. Místo údajů výrobce, které mohly být všelijaké, emisní stanice kontrolují těsnost filtrů pevných částic a měří kouřivost vozů s přísnějším limitem. Emisní test trvá déle než dřív.
◼ Policie má zároveň možnost poslat auto, které se jí při silniční kontrole nezdá, na mimořádnou technickou kontrolu do stanice, která je vzdálená až osm kilometrů.

Tyto testy jsou pro laboratoř důležité, protože se zde zajímají o dopady emisí na lidské zdraví. Výzkumy ukázaly, že největší hrozbu představují malé, okem neviditelné částice, které se usazují v plicích a mohou proniknout do krevního oběhu, a oxid dusíku. "Hlavním zdrojem těchto dvou prvků v ulicích je doprava," vysvětlil Vojtíšek.

Elektrárny sice vypouštějí mnohonásobně víc částic, ale vzhledem k tomu, že se nacházejí spíš mimo obydlená území, jsou spalovací motory horší. "Vypouštějí výfukové plyny uprostřed ulic. A to už má dopady na lidské zdraví," potvrdil Vojtíšek.

Emise přispívají k rozvoji rakoviny a zvyšují riziko infarktů. Podle Vojtíška mohou způsobit šest až deset tisíc úmrtí v Česku za jeden rok.

Dnes musí nová vozidla splňovat limity částic a oxidu dusíku. Ve vzduchu je toho však mnohem víc. "Ve výzkumu emisí se budeme muset posunout dál, protože v nich jsou další látky, které dnes nikdo nekontroluje a které podle vědců mohou mít špatný vliv na zdraví lidí. Proto jsou důležité emisní laboratoře, které dokážou prozkoumat i jiné prvky, než jaké je dnes potřeba kontrolovat ze zákona," popsal HN mluvčí Ústředního automotoklubu ČR Igor Sirota.

Právě prvky, o něž by mohla být kontrola rozšířena, je schopna zkoumat laboratoř ČVUT. Po modernizaci může testovat až dvanáct aut najednou.