Když se zaměstnanci cítí v bezpečí, dějí se neuvěřitelné věci, tvrdí světoznámý učitel lídrů Simon Sinek. Lidé, kteří se cítí v bezpečí, jsou podle něj daleko výkonnější a angažovanější. "Když se lidé cítí jistější, mozek funguje v režimu odměny, začne vyplavovat pozitivní hormony štěstí a tím navozuje správné podmínky pro optimální myšlení," vysvětluje v rozhovoru pro HN koučka a mentorka Nikola Šraibová a popisuje, jak mají firmy se zaměstnanci pracovat, aby se i ve vypjatých situacích, jako je další lockdown, cítili "bezpečně". Přiznává ale, že pracovat nelze s kýmkoliv: "Každého z nás lze motivovat, ale pouze pokud nám to, co děláme, dává smysl."

HN: Vláda zavedla nový lockdown na tři týdny. Lidé jsou už ale často velmi unavení, frustrovaní a nyní nemohou ani cestovat. Jak by firmy měly zareagovat? Měly by svým zaměstnancům v rámci možností "pomoci"?

Myslím, že za covidu vznikl nový prostor k tomu, jak v práci fungovat. Situace nás nutí změnit náš přístup, návyky, způsob komunikace a často i samotný směr firmy. S novým lockdownem budou zaměstnanci vyžadovat ať už vědomě, nebo podvědomě péči o psychiku, co se týče uspokojování jejich potřeb a dodávání jistoty. To, co se nyní děje, je pro náš mozek velká zátěž, žijeme ve světě plném nejistoty, lidé se obávají, jestli si práci udrží, jestli je současná situace nebude stát osobní vztahy a podobně. Pokud zaměstnavatel nebo lídr týmu dokáže lidem dodat jistotu, budou spokojenější a také výkonnější. 

HN: Co konkrétně by měl tedy šéf nebo lídr týmu udělat?

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

V Soulmiu učíme firmy model SCARF, který má zajistit uspokojení nejdůležitějších potřeb lidí. SCARF, česky šála, může buď hřát, nebo škrtit – podle toho, jak ji zaměstnavatel použije.

S v akronymu SCARF znamená Status, lidé potřebují cítit, že jsou pro firmu, ale i konkrétního nadřízeného důležití. Že jejich postavení ve firmě odpovídá něčemu více než jen kolonce zaměstnanec.

C vyjadřuje Certainty, což je jistota, o které jsem mluvila dříve. Lidé chtějí mít jistotu, že si práci udrží, že z dlouhodobého hlediska má firma vizi, kam směřuje, a tedy že se s nimi počítá i do budoucna. Pro náš mozek je tato jistota velmi důležitá.

A je pak Autonomie, lidé by měli vědět, že mají možnost volby. Konkrétně se například rozhodovat, kdy v rámci dne práci odvedou, jestli se připojí nebo nepřipojí k nějaké videokonferenci.

Předposlední je R jako Relatedness, to znamená vztahy. Je důležité dbát na to, aby mezi lidmi lépe fungovaly vztahy a hlavně důvěra. Aby zaměstnanci věděli, že se mají na koho obrátit, že existuje někdo, kdo je vyslechne. Že ve firmě bude fungovat "něco" i mimo oficiální porady a videokonference.

Poslední písmeno z akronymu je F jako Férovost. Lidé chtějí mít pocit, že firma jedná transparentně, že k nim nadřízení přistupují férově a nedochází tam k věcem, kdy se cítí odmítaní nebo diskvalifikovaní.

To jsou základní body sociální jistoty, na kterou by teď měli šéfové firem nebo týmů dbát. 

Nikola Šraibová

Více než 10 let se věnuje psychologii a koučinku, je uznávanou mentorkou, autorkou článků na téma lidského štěstí a psychiky, ale zároveň i mámou dvou malých dětí. S klienty nejčastěji řeší oblast vztahů, které nás obklopují jak doma, tak v zaměstnání.

Ve společnosti Soulmio se zaměřuje na zlepšení vzájemné komunikace, nalezení emoční stability a schopnosti sebevědomě obstát i v náročných životních situacích.

HN: Zmínila jste, že náš mozek nemá nejistotu rád. Co s ním, respektive s námi nejistota dělá?

Mozek funguje ve dvou režimech. Když navážu na model SCARF, tak když ho lídři aplikují správně, lidé se cítí jistější, mozek funguje v režimu odměny, začne vyplavovat pozitivní hormony štěstí a tím navozuje správné podmínky pro optimální myšlení. Když ale toto nefunguje, člověk nemá jistotu, možnost volby, nefunguje v dobrých vztazích, dostává se do módu ohrožení. A ve chvíli, kdy se cítíme ohrožení, má to vliv na naši schopnost správně se rozhodovat, děláme špatná rozhodnutí, cítíme se špatně i v rámci osobního života. 

HN: Lidé na home officu jsou často ve stresu, protože sami podvědomě vědí, že práci nedávají tolik, kolik by měli, jelikož během pracovní doby musí plnit daleko více rolí – hlídat děti, vařit a podobně. Jak by jim mohl jejich šéf konkrétně pomoci, aby jim jistotu dodal?

Jde hodně o osobní přístup, respektive – když se vrátím k modelu – o "vztahovost". To znamená vytvořit si s lidmi osobnější vztah, velmi to pak ocení. Zaměstnavatelé si musí uvědomit, že pokud dokážou udržet stres podřízených nízko, odměnou jim budou produktivnější a angažovanější zaměstnanci. Dnes už si šéfové s touto situací mohou pomoci i spoluprací s firmami, které se o duševní zdraví zaměstnanců starají. 

HN: V nové pozici jsou také manažeři na všech úrovních. Pro ty je často těžké řídit lidi na dálku. Zkoušet "experiment" s tím, že dají podřízeným více volnosti, pro ně ale může být stresující, protože pokud se nepovede a výsledky se nedostaví, padne to na jejich hlavu…

Musím říct, že podmínky práce v současné pandemii jsou pro lídry opravdovým testem. Ukáže se, jaké mají vůdčí schopnosti a jak jsou schopní s týmem komunikovat. Na povrch vyplouvají věci, na kterých je potřeba zapracovat. Je to test, kde samozřejmě něco vyjde a něco ne. Člověk by si neměl brát věci moc osobně, i když chápu, že je to těžké pro lídry, kteří mají velkou zodpovědnost. 

HN: S tím souvisí také důvěra – jak šéfa v zaměstnance, tak zaměstnanců v nadřízeného. Pokud si ji nestihli vybudovat dříve, zvládnou ji vybudovat nyní?

Zase půjde hodně o schopnosti lídra. Pokud vztah mezi lidmi nastavil správně, důvěru získal a jen ji upevňuje. Když lídr nebudí důvěru a na výsledky a lidi spíše tlačí, další tlak je často demotivuje a jejich výkon snižuje. Správní lídři dokážou udržet psychiku lidí v "normálu" a stát se pro ně i určitými kouči, kteří podřízené dokážou vyslechnout i jinak než jen z hlediska toho, co všechno udělali a jaké mají výsledky za uplynulý týden. V takovém případě zaměstnanci ucítí lidskost, začne se budovat vztah, začnou být k firmě loajálnější a budou pro ni chtít dělat více. Zároveň je nebude práce tolik zatěžovat, protože budou cítit, že jsou pro firmu důležití, a budou mít uspokojené základní potřeby. 

HN: Co když důvěru lídra zklame zaměstnanec? Šéf mu autonomii a pocit jistoty poskytne, ale on už potřetí nesplní, co by měl?

Je pravda, že se v průběhu pandemie velmi dobře vykrystalizovaly povahy lidí.

U lidí, kteří jsou loajálnější a zodpovědnější, je výkon mnohdy až extrémní a hrozí přetížení a vyhoření. Potom je tady jiná skupina, která home office vnímá jako dovolenou a klesá její výkonnost. Je otázka, jak dál s takovými lidmi spolupracovat. Mnoho firem teprve zjišťuje, koho v týmech má, kdo je pro práci zapálený a kdo ne. Pokud zjistím, že daný člověk nemá motivaci, pravděpodobně ji neměl ani předtím. V tom může být pandemie užitečná. Uvědomíme si, s kým nadále spolupracovat nebo jestli jsou lidé na správných pozicích.

HN: Lze podle vás motivovat k lepším výsledkům kohokoliv? 

Každého z nás lze motivovat, pokud nám to, co děláme, dává smysl. Pokud jsem v práci, protože vím, že uplatňuji své silné stránky, cítím se tam dobře, jsou tam uspokojované mé sociální potřeby, dá se mluvit o motivaci a dalším rozvoji. Pokud dělám práci jen pro peníze, je to velmi těžké. Krásně se to v současné situaci ukazuje. Musíme svůj čas daleko více organizovat a přemýšlet, čemu dáme prioritu. Rozptýlení je nyní tolik, že pokud pro nás práce není důležitá, naše motivace věnovat se jí upadá.

Nikola Šraibová kouč mentor firmy wellbeing soulmio
Koučka a mentorka Nikola Šraibová.
Foto: Eva Kolínová