Při prvním vstupu do budovy brněnské softwarové společnosti Artin může návštěvník pocítit mírnou nervozitu. Má se hlásit na recepci, kde ale nikdo nesedí. Místo toho je tam připevněná obrazovka, z níž se usmívá hnědovlasá žena. Jmenuje se Rona a je to virtuální recepční. Stačí jí nahlásit jméno pracovníka, který návštěvu čeká, a ona mu dá vědět. Mezitím si může návštěvník s virtuální recepční krátce popovídat. Třeba o svém věku ale Rona mlží a pro pobavení dodává, že roboti vlastně na věk tolik nehrají, protože vypadají pořád stejně.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Část odborníků z Artinu pracovala na příjemné a hlavně praktické komunikaci s umělou inteligencí déle než tři roky. Aby v tomto směru mohli co nejvíce růst, od dubna pokračují jako samostatná firma Coworkers.ai. „Jedním z důvodů pro spin-off bylo, že chceme expandovat do dalších zemí a k tomu hledáme vhodného investora nebo partnera. Toho nenajdeme, pokud budeme stoprocentně vlastněni Artinem,“ říká Luboš Urbančok, jeden z majitelů Coworkers.ai.

Urbančok spolu s Tomášem Lyskem a Pavlem Černým drží 70 procent. Zbytek zůstal Artinu, firmě s ročním obratem kolem 300 milionů korun, která na trhu působí 24 let a mezi její zákazníky patří třeba T-Mobile nebo švýcarský výrobce textilních strojů Rieter. 

Coworkers.ai se chtějí soustředit především na trhy východní Evropy. E-commerce či internetové bankovnictví je tam totiž na vrcholu a zároveň tam nejsou tolik rozvinutí chatboti a voiceboti, tedy umělá inteligence, která s lidmi prostřednictvím zpráv nebo telefonátu řeší nejrůznější potřeby. „Soustředíme se na segment, který zahlcují rutinní dotazy,“ popisuje Urbančok.

Jejich technologie je na trhu dva roky a dnes ji používá třeba pojišťovna Kooperativa, kde s lidmi komunikuje chatbot Felix, nebo Generali Česká pojišťovna, kde mají chatbota Lea. Podle Urbančoka se zájem o tento produkt meziročně zdvojnásobil a totéž očekávají i letos.

Celý projekt začal na přelomu let 2018 a 2019, kdy skupina tehdejších zaměstnanců Artinu vyvinula chatbota pro Komerční banku, který slouží především jako podpora personálnímu oddělení. Poté přišly zakázky od dvou velkých pojišťoven a vývoj umělé inteligence se rozjel naplno.

„Loni jsme naše chatboty a voiceboty sjednotili pod názvem Coworkers.ai, čímž říkáme, že jsme virtuální kolegové, kteří pomáhají na zákaznické lince. A název našeho produktu jsme použili i pro pojmenování spin-offu,“ dodává Lysek, další z majitelů firmy. Ta zatím čítá 15 lidí s věkovým průměrem 30 let. Všichni jsou bývalí zaměstnanci Artinu, kteří na vývoji produktu pracovali od začátku. 

Osamostatnění vnímají částečně i jako odměnu od zakladatelů Artinu, Jana Najvárka a Tomáše Ondráčka, za to, že jsou jejich chatboti a voiceboti tak úspěšní. Umožnila to i koronavirová pandemie, během níž si lidé zvykli více věcí zařizovat z domova a přestali chodit na pobočky. Pro firmy pak nonstop dostupná obsluha představovala konkurenční výhodu.

„Předěl ve vnímání umělé inteligence u firem vidíme v souvislosti s koronavirem, ale věříme, že největší boom má ještě před sebou. Musí si na to zvyknout také zákazníci, kteří jsou někdy nedůvěřiví. K tomu můžeme přispět, pokud konverzace s naší technologií bude skoro taková jako s živým člověkem,“ dodává Lysek.

Coworkers.ai zůstanou spolu s Artinem v jedné budově v brněnském Technologickém parku, kde sídlí i Jihomoravské inovační centrum nebo firmy jako Y Soft či Red Hat, a poblíž se nachází Vysoké učení technické. Tento ekosystém přispívá k tomu, že se v Brně novým technologiím daří, zároveň je ale příčinou nedostatku pracovních sil, s čímž se potýkají i Coworkers.ai. Letos chce vedení firmy přibrat dalších 15 zaměstnanců. Motivovat je plánují kromě jiného i opčním programem ESOP, tedy podílem na společném úspěchu firmy.