Stovky tisíc lidí pracují z domova. Bary jsou zavřené, a tak většinu volného času tráví u počítače. Jen co jim skončí poslední pracovní porada, otevírají v prohlížeči nové okno a chvíli na to už herec Wagner Moura na konkurenčního gangstera v seriálu Narcos, jedné z vlajkových lodí společnosti Netflix, křičí: „Ijo de Puta! Yo soy Pablo Emilio Escobar Gaviria!“ Tedy česky: „Zku*vysynu! Já jsem Pablo Emilio Escobar Gaviria!“

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

Podobně během karantény vypadala realita řady lidí a streamovací služba Netflix si čtvrtletí za čtvrtletím připisovala miliony nových předplatitelů. Zlaté časy pro ni ale skončily. Z hlediska předplatitelů si Netflix odepsal za poslední čtvrtletí 200 tisíc lidí a podle odhadů další dva miliony budou následovat. Tržní hodnota firmy během uplynulého týdne klesla o 50 miliard dolarů, tedy o více než jeden bilion a sto miliard  korun. Akcie Netflixu ztratily více než třetinu. 

Tak silný výkyv u společnosti, která platila za inovátora v distribuci a sledování seriálů a filmů, může v některých investorech vyvolat pochybnosti, zda streamovací služby jako celek představují výhodnou příležitost pro zhodnocení peněz.   

Nepěkný týden přitom zažily i investoři do akcií společnosti Warner Bros Discovery (WBD). Ta nejprve oznámila, že po měsíci fungování ukončí 30. dubna streamovací platformu CNN+. V návaznosti na to akcie společnosti klesly zhruba o 20 procent.

Příčiny propadu jsou u obou společností podle mediálních analytiků odlišné. Netflix připisuje debakl především sdílení předplatného mezi uživateli. Touto cestou se podle firmy snažilo ušetřit až 100 milionů domácností. Svou roli sehrál i odchod společnosti z Ruska navázaný na napadení Ukrajiny, kvůli čemuž ztratil Netflix 700 tisíc předplatných.

„Netflix svým inovátorským přístupem ke konzumaci obsahu dokázal pobláznit celý svět. Jenže tento přístup byl zajímavý a nový před deseti lety. Za tu dobu se firma vlastně nikam neposunula. Jen chrlí nový obsah,“ podotýká pro HN Erika Luszicsa, ředitelka distribuční společnosti AXOCOM, která se věnuje analýzám mediálního trhu.

U WBD může za neúspěch na poli streamování podle zahraničních analýz především opatrnost nového vedení. Jak ukazuje právě ukončení služby CNN+, v následujících měsících může razantně zamíchat podobou firmy i jejími mediálními výstupy.

Podle Radima Krejčího, zakladatele investiční platformy Portu.cz, lze v druhém čtvrtletí  očekávat akciové propady především u platforem závislých pouze na příjmech z předplatného – tedy právě Netflixu. Firem jako Apple či Amazon, které rovněž provozují vlastní online videotéky, ale mají i jiné příjmy, se tak tyto problémy tolik nedotknou. 

Z takzvaných „streamovacích válek“ může ale vzejít úplně jiný vítěz. Mohla by to být podle časopisu The Economist například společnost Disney. Ta svou službu na přehrávání filmů a seriálů přes internet Disney+ spustila v roce 2019 a od té doby nabrala zhruba 130 milionů platících diváků. Původně chtěla získat zhruba poloviční počet předplatitelů za delší dobu. Nové uživatele se jí tak daří lákat rychleji než Netflixu a na rozdíl od něj jí v minulém čtvrtletí předplatitelé přibývali. Připsala jich téměř 12 milionů. 

Disney podobně jako Apple a Amazon navíc není závislá čistě na předplatných. Má tedy oproti otřesům mediálního trhu větší resistenci.

Pozornost diváků letos upoutala i platforma HBO Max, které také rostli předplatitelé. Za poslední tři měsíce za ní nově začaly platit tři miliony lidí.

Všem streamovacím službám se ale zvedají náklady na tvorbu seriálů a filmů. Například v roce 2019 stála Warner Bros. každá epizoda poslední série Hry o trůny 15 milionů dolarů. Amazon letos oznámil, že ho každý díl seriálu Pán prstenů, který vyjde 2. září, stojí zhruba čtyřikrát tolik. Pokles výdajů v dohledné době není příliš pravděpodobný, neboť se služby budou předhánět v tom, která z nich nabídne atraktivnější tituly. 

Aby toho nebylo málo, jsou uživatelé streamovacích platforem podle mediálního analytika Douga Shapira stále „zmlsanější“. Právě rozmazlenost publika různými bonusovými balíčky, zkušebními verzemi zadarmo a podobně je příčinou toho, že u Apple TV+ se každý měsíc protočí desetina uživatelů. Ročně se tak vymění více než 100 procent lidí užívajících Apple TV+. Uživatelé si zkrátka neustále obnovují a ruší účty podle aktuálního obsahu streamovací služby.

Rozmazlenost diváků se podle Eriky Luszicsy bude stupňovat. „Očekávám, že do budoucna dojde k takzvanému balíčkování. Takže se nejspíš dočkáme možnosti předplatného, v němž za jednu platbu budete moci sledovat obsah z více platforem najednou.“ Dalším nutným krokem bude podle ní částečný přechod online televizí na klasické vysílání. Ukazuje se totiž, že diváci streamu jsou zahlceni obsahem a často neví, na co koukat.

Pokud se chcete dozvědět více ze světa investic, naučit se investovat nebo si udělat pořádek ve svých financích, odebírejte newsletter Peníze HN, jako to dělá už přes šest tisíc našich čtenářů.

XTB