Velká část lidí a převážná část politiků stojí pevně za rozhodnutím nepřijmout euro. Nejsem si vědom toho, že by u politiků byl tento postoj postaven na něčem robustnějším, než je čtení průzkumů veřejného mínění. Věcné argumenty proti tomu, že „neeuro“ představuje pro většinu podniků (snad kromě bank) zátěž a domácnostem snižuje životní úroveň, nezaznívají.

Inflační epizoda navíc ukázala, že naše nezávislá měnová politika není s to vysokou inflaci odvrátit. Vysoká inflace nás nezasáhla méně než většinu zemí platících eurem, spíš více. A neměli bychom zapomínat, že existují i další náklady „neeura“, které jsou pouze méně viditelné.

Nedávno jste již předplatné aktivoval

Je nám líto, ale nabídku na váš účet v tomto případě nemůžete uplatnit.

Pokračovat na článek

Tento článek pro vás někdo odemknul

Obvykle jsou naše články jen pro předplatitele. Dejte nám na sebe e-mail a staňte se na den zdarma předplatitelem HN i vy!

Navíc pro vás chystáme pravidelný výběr nejlepších článků a pohled do backstage Hospodářských novin.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet.

Děkujeme, teď už si užijte váš článek zdarma

Na váš e-mail jsme odeslali bližší informace o vašem předplatném.

Od tohoto okamžiku můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Začít můžete s článkem, který pro vás někdo odemknul.

Na váš e-mail jsme odeslali informace k registraci.

V e-mailu máte odkaz k nastavení hesla a dokončení registrace. Je to jen pár kliků, po kterých můžete číst neomezeně HN na den zdarma. Ale to klidně počká, zatím si můžete přečíst článek, který pro vás někdo odemknul.

Pokračovat na článek

S tím, jak se ekonomiky probírají z šoků způsobených pandemií a následně ruskou agresí na Ukrajině, startuje i hodně iniciativ, které mohou podstatně zlepšit ekonomické fungování na našem kontinentu. I u nás se občas píše o těch „industriálních“, jako je již letitá bateriová aliance (s cílem zajistit výrobu vysokého podílu baterií v EU), „chip act“ (cíl snížit závislost a posunout výzkum), kritické suroviny (opět snaha rychle snížit vysokou a koncentrovanou závislost u surovin a jejich zpracování) či net zero industry (s cílem, aby Evropa hostila vysoký podíl nově vzniklé kapacity na strategické technologie). Je dobře, že jsme plnou součástí tohoto dění, i když se zatím nezdá, že umíme tento potenciál využít.

Neméně důležité jsou ovšem i novější návrhy, a to v oblasti finanční. Tam je situace odlišná. Hlavní roli v nich hraje eurozóna – po odchodu Velké Británie z unie jasné ekonomické jádro EU. Vzhledem k nesnadnosti hledání řešení i k tomu, že mnohdy se tyto návrhy fakticky dotýkají eurozóny více než zbytku unie, jsou tématem opakovaných, složitých jednání ministrů financí zemí platících eurem – euroskupiny.

Řeč je hlavně o třech iniciativách. První je příprava podmínek pro vznik digitálního eura. Evropská komise již předložila návrh úpravy pravidel, která by to umožnila. Druhou je komplexní změna fiskálních pravidel pro země EU. A poslední pak úprava systému pro řešení bankovních krizí.

Proč jsou důležité? Digitální euro je cesta k „hotovosti“ odpovídající 21. století, se snadným využitím a podstatným snížením nákladů na transakce, které dnes zatěžují firmy, státy i občany. Diskuse je složitá třeba kvůli nesnadnosti hledání rozhraní mezi tím, kde by měla končit funkcionalita tohoto „státního“ projektu, a kde už musí být zóna konkurenčních produktů soukromých bank a finančních institucí.

U fiskálních pravidel nejde o nic menšího než o tlak na to, aby unijní země hospodařily odpovědně a udržitelně. Aby ty vysoce zadlužené dluh (v poměru k HDP) snižovaly a ty „šťastnější“ s nízkým dluhem ho nenechaly růst. Ve hře je nejen zdraví zemí, ale stabilita a prosperita celé unie. Díky masivní propojenosti ekonomik totiž krize způsobená neodpovědností v jedné zemi ohrožuje také ty ostatní.

Díky podcastu Bruselský diktát pochopíte, že pro nás Čechy má mnohem větší význam dění v Evropě než v Praze a v Česku vůbec. Celé díly poslouchejte na

Ambice reformy krizového managementu u bank není nic menšího než snaha snížit riziko, že za krachy bank zaplatí přímo (státní pomocí) či nepřímo (ekonomickou krizí) všichni občané a firmy. Vznikne systém, ve kterém banky, u nichž není vhodná likvidace, budou kombinací „nestátních peněz“ restrukturalizovány nebo dojde k převedení klientů, aktiv a pasiv do bank jiných. Podporu takovýchto operací, pokud budou ekonomicky smysluplné, zajistí jak mobilizace zdrojů v samotné bance, tak prostředky z pojištění vkladů (pokud je to pro ně výhodné) či k tomu určený fond.

Jde o technicky i politicky velmi složitá rozhodnutí, která by unie měla rychle přijmout. Opak by znamenal, že promeškáme možnost posílit naši společnou ekonomiku a omezit rizika. U části těchto rozhodnutí máme plné právo na spolurozhodování, ale fakticky, a docela logicky, probíhají klíčová jednání bez nás (navíc váha, jakou dnes země mimo euro v unii mají, je nízká). Roli hraje i to, že náš pohled na různé společné mechanismy eurozóny diktovaly postoje lidí, jako je bývalý premiér. Ten označoval za výhodu, že v nich zapojeni nejsme. Navíc, i postoj podstatné části dnešní vlády je k euru velmi silně skeptický. I proto by asi náš příspěvek do diskuse moc partnerů neocenilo.

Z tohoto pohledu „logicky“ (dle mého soudu chybně) naše země trvá i na tom, že není součástí bankovní unie (kam bychom mohli vstoupit bez ohledu na naše rozpočtové trable), a tak se jí část mechanismů netýká. To stejné platí i u fiskálních pravidel, kde jsou podmínky pro země eurozóny přísnější. A samozřejmě, náš hlas ve věci digitálního eura asi též nebude v diskusi určující. Ve výsledku neeuro znamená i to, že přijdeme o možnost zavést nástroj, který drží krok s 21. stoletím – vytvářet dočasnou digitální korunu nedává valný smysl.

Samozřejmě, můžeme si vytvořit vlastní robustní fiskální pravidla – což návrh komise do jisté míry předjímá –, ale asi ne náhodou se to u nás nestalo. Můžeme se též přesvědčovat, že zvládáme lépe dohled nad bankami, než je tomu obvyklé ve zbytku unie. A ignorovat hypotézu, že neúčast v bankovní unii je jedním z faktorů působících méně konkurence a dražší služby. I o tom by měla být debata, ale není. A můžeme žít dál i s papírovými penězi i prohlubující se ztrátou centrální banky. Není to konec světa, jsou i jiné politiky, které rozhodují o konkurenceschopnosti ekonomiky. A můžeme si též nalhávat, že o budoucím směřování eurozóny plně rozhodujeme. Nebo tvrdit, že nevadí, že to tak není. Co ale nechápu – proč to děláme? A tak velmi na tom trváme.

Do revize programového prohlášení vlády se dostala věta, že vláda „prověří přínosy a rizika vstupu ČR do ERMII z pohledu veřejných financí a celé ekonomiky“. Není třeba připomínat, že rozhodnutí této vlády o vstupu (jen do ERM2, tedy zatím ne eurozóny) by otevřelo prostor pro příští vlády – v rámci jejího mandátu – euro zavést. Je moc důležité, aby tato diskuse kvalitně a odborně proběhla.

Naše země si nemůže dovolit, abychom vědomě a dlouhodobě podvazovali její rozvoj. Bohužel se to ale děje.

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.