Nová montážní továrna automobilů nebude potřebovat ženy z domácnosti, ale autoklempíře, autolakýrníky, montážní dělníky a inženýry
Úřad práce: Kolín si musí kvalifikované lidi předcházet
Praha, 7. 1. 2002
Jednou z podmínek zahraničního investora byla pomoc při zajištění pracovních sil. Přesněji řečeno - Úřad práce v Kolíně slíbil, že na požadovaných 2500 míst zajistí náborem dvacet tisíc zájemců. Pokud by jich bylo méně, považoval by investor region z hlediska pracovních sil za vyčerpaný. Ředitel Úřadu práce v Kolíně Josef Blecha se nebojí, že by požadavek investora nebyl splnitelný.
Proč?
Máme nabídnout minimálně dvojnásobný počet lidí, aby si nový zaměstnavatel mohl vybrat podle svých představ. Vytvoří tady dobrá pracovní místa, to znamená relativně dobře zaplacená, vysoce kvalifikovaná, v dobrém pracovním prostředí a s kvalitním sociálním zabezpečením. Proto si myslím, že ten požadavek na počet zájemců je splnitelný, náborová oblast zahrnuje okruh 50 kilometrů okolo Kolína.
Jak vysoké budou platy?
O tom se konkrétně nemluvilo, ale předpokládám, že v rámci svých pracovních pozic budou mít zaměstnanci automobilky nadstandardní mzdy. Ptal jsem se v Regensburgu v BMW, tam byl průměr přibližně pět tisíc marek. Kdyby tady byly dva tisíce marek, tak už jsme v oblasti nadstandardních platů, že?
V průběhu tří let máte sehnat 2000 lidí. Jak to uděláte?
Předpokládáme, že na náklady úřadu práce zřídíme samostatné pracoviště, které bude nábor provádět. Mnoho lidí nemusí přesně vyhovovat požadavkům automobilky, pro ně chceme ve větší míře provádět rekvalifikace, abychom jim vůbec umožnili ucházet se o práci.
Kdo bude rekvalifikace provádět?
V automobilce budou potřeba především obory autoklempíř, pak ve velké míře autolakýrník a budou tam potřeba montážní dělníci. Výroba bude spočívat ve výrobě karosérie, jejího nalakování a potom montáž auta, protože ostatní díly budou vyráběny jinde a na montážní linku dováženy. Už v souvislosti s BMW jsme připravovali určitou restrukturalizaci škol, v Kolíně i v nejbližším okolí, učňovské a střední. Hlavní tíži přebere průmyslová škola v Kolíně, která operativně pozmění náplň učebních oborů tak, aby maturanti a vyučenci byli vzděláváni podle potřeb budoucího zaměstnavatele.
Jak vysoké budou náklady náborového střediska, přispěje nový zaměstnavatel?
Úřady práce v Kolíně, Kutné Hoře , Nymburce a taky v Pardubicích a v Hradci Králové by měly mít posílen rozpočet na aktivní politiku zaměstnanosti. Letos nijak zvlášť, nejvíce koncem roku 2003 a v roce 2004. V rámci celé náborové oblasti byly tyto náklady projektovány na 60 miliónů korun, což by mělo na tyto účely stačit.
Budete zajišťovat zaměstnance i pro další firmy, které v návaznosti na automobilku vzniknou?
Ta investice je obrovská a velmi silně zahýbe trhem práce v celém náborovém regionu. Vliv bude kontroverzní. Určité segmenty trhu práce se oslabí. Živnostníci, kteří dělají doma v garáži za pár tisíc, možná půjdou pracovat do automobilky. A my budeme posílat lidi do nové továrny a zároveň se budeme snažit zaplnit prázdná místa, která vzniknou jejich odchodem. Navíc automobilka vytáhne mzdy, to mnohé živnostníky nepotěší. Mohou čekat, že za nimi přijde zaměstnanec - šéfe, když mi pět tisíc nepřidáš, jdu do Toyoty. V Boleslavi byla Škodovka odjakživa, tam se struktura profesí moc neměnila. Ale tady dojde k obrovským změnám, to si dnes nikdo nedovede představit.
Sníží se nezaměstnanost?
Nezaměstnanost klesne, ale ne proto, že polovina ze současných čtyř a půl tisíce nezaměstnaných na Kolínsku přejde do automobilky. V každé populaci je určité procento lidí, kteří práci nevyhledávají, a další část lidí, která není použitelná pro určité práce. Jen velmi těžko budeme do nové automobilky nabízet nezaměstnané se základním vzděláním, ženy s malými dětmi apod. Vlivem automobilky se však zlepší ekonomika okresu, budou se vytvářet nová místa ve službách, v obchodě, v pohostinství, tam najdou uplatnění lidé, kteří nebudou moci být zaměstnáni v automobilce.
Co přinese automobilka městu?
To záleží na vedení města. Kolín může mít z tak velké investice hodně anebo taky nic. Když budou do továrny lidé dováženi, utratí své peníze jinde. Město nebude mít nic. Kolín by měl okamžitě začít budovat příslušnou infrastrukturu, připravovat možnosti pro výstavbu bytů a domů, aby tady co nejvíce lidí z automobilky bydlelo. Žertem říkám, že vedení automobilky bude bydlet v Praze na Ořechovce a střední management v Poděbradech, protože Poděbrady třeba budou chytřejší než my a nabídnou lidem ve městě jen 15 kilometrů od Kolína sto krásných stavebních parcel u lázeňského parku. Mnoho vysoce kvalifikovaných odborníků se bude muset do Kolína za prací přistěhovat a měli by se tady usadit. Ale k tomu musí mít příležitost.
Skutečně je situace tak dramatická? Hlavní část zaměstnanců v Kolíně přece bydlet bude...
Práce v automobilce bude vysoce kvalifikovaná. Kolín však neoplývá dostatkem kvalifikovaných a kvalitně vzdělaných lidí. Aby měl z investice prospěch, musí se zvýšit počet jeho obyvatel o tři čtyři tisíce lidí. Byla by hloupost nechat si odlákat kvalifikované a vzdělané lidi tím, že jim v Kolíně nenabídneme podmínky.
Vladimír Kaláb
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist