V průběžné tabulce oblíbené předvolební disciplíny „děláme z voličů pitomce“ došlo ke změně na prvním místě. Hnutí ANO zveřejnilo ve svých volebních novinách tabulku cen vybraných potravin, léků a drogerie. Na jedné straně se v přívětivě zelené barvě skví „Babišovy ceny 2021“ a na druhé, v barvě krvelačně rudé, „Fialovy ceny dnes“. Samozřejmě „Babišovy ceny“ jsou nižší, což má být definitivní důkaz ekonomické geniality „lidumilného majitele Agrofertu“ a zlovolné ignorance předsedy současné „protilidové vlády“.

Jistě to bude na leckoho fungovat, protože platí Werichovo „to je blbý, to se bude líbit“. Ovšem nic to nemění na tom, že jde hlavně o hrubou urážku intelektu kohokoli, kdo někdy omylem proběhl kolem libovolné střední školy.

Hnutí ANO ve své kampani fakticky lidem sugeruje, že ceny určuje vláda. Pranic mu nevadí, že jde o praxi, která skončila cenovou liberalizací na počátku roku 1991, tedy v době, kdy Andrej Babiš zrovna prodělával mutaci z nomenklaturního komunisty v dravého kapitalistu. Od doby, kdy na výrobcích není cenovka uvozená zkratkou SMC, tedy státní maloobchodní cena, určuje ceny až na drobné výjimky volný trh.

Je samozřejmě možné, že Andrej Babiš svým starším voličům, na jejichž přízni jeho politická kariéra stojí, podprahově naznačuje, že by se k praxi reálného socialismu chtěl vrátit. Ale když tuto znepokojivou myšlenku zaplašíme a vyjdeme z dnešního stavu standardní tržní ekonomiky, tak „Babišovy ceny“ a „Fialovy ceny“ jsou čirá haluz. Jde o termíny zhruba stejně smysluplné jako „málomluvnost Karla Havlíčka“ či „láska ke zvířatům Margity Balaštíkové“. Použít je sice můžete, ale vůči realitě jsou zcela mimoběžné.

Lze samozřejmě namítnout, že ony „Babišovy ceny“ a „Fialovy ceny“ netřeba brát doslova: že jde hlavně o hyperbolu odkazující k míře inflace, kterou Česko za poslední čtyři roky zažilo. Ovšem ani tak to není, pokud jde o vztah volebněmarketingového produktu hnutí ANO k realitě, o moc lepší. Ani inflaci přece neurčuje vláda. Její míra je výsledkem nespočtu vnějších i vnitřních vlivů, v tomto případě hlavně zvýšení cen energií v důsledku ruského útoku na Ukrajinu. Pokud je někdo strážkyní inflace, tak to není vláda, ale na vládě nezávislá centrální banka.

Jakákoli vláda má jen velmi omezené možnosti inflaci zabránit. Mohl by o tom nakonec vyprávět sám Andrej Babiš, protože právě v posledním roce jeho vlády se inflace začala shodou okolností rozjíždět, aby zabrzdila shodou okolností až loni. O míře zavinění lze samozřejmě vést dlouhé teoretické disputace, ale fakt je, že hlavní zdroje inflace byly v posledních letech mimo dosah jakékoli vlády.

Základní nesmysl o odpovědnosti současné vlády za ceny anoisté ovšem ještě vyšperkovali: a to konkrétními cenovkami, které si vycucali nejen z náhodných a zcela nekompatibilních zdrojů, ale zejména z prstu. Jejich tabulka například tvrdí, že zubní pasta Signal Family Herbal Fresh 75 gramů stojí nyní 59 korun, tedy víc než dvakrát tolik než „za Babiše“ před čtyřmi lety. Hezký pokus. Ovšem každý může na dvě kliknutí zjistit, že cena výrobku se ve skutečnosti nyní pohybuje kolem třiceti korun. A tak je to v kampani ANO takřka se vším. Její autoři se neobtěžují řídit ani základním pravidlem šmejdského marketingu: Když lhát, tak aspoň trochu důvěryhodně!

Srovnávací tabulka „Babišových cen“ a „Fialových cen“ má ale i komický moment. První položkou v ní je rohlík tukový. Výrobek, který podražil za čtyři roky o korunu dvacet, pochází hlavně z Babišových pekáren Penam, které jsou největší v zemi. Čí jsou tedy aktuální ceny rohlíků a dalších potravin? Fialovy? Nebo ve skutečnosti Babišovy, jehož Agrofert vydělal loni (ano, i na těch rohlících) přes sedm miliard korun? Odpověď tak těžká není.

Na co vlastně marketéři hnutí ANO, kteří nesmyslně tvrdí, že za inflaci nebo rovnou za konkrétní ceny každého rohlíku a zubní pasty může Petr Fiala, spoléhají? Na nic jiného než na  heslo z Orwellova románu 1984, které říká, že „Nevědomost je síla“. Bohužel, jak už naznačeno v úvodu, často je to pravda a funguje to. Když se někomu povede důslednou masáží udělat z lidí pitomce, může snadno vyhrát. A bude (mu) pak samozřejmě líp.

Baví vás číst názory chytrých lidí? Odebírejte newsletter Týden v komentářích, kde najdete výběr toho nejlepšího. Pečlivě ho pro vás každý týden sestavuje Jan Kubita a kromě jiných píší Petr Honzejk, Julie Hrstková, Martin Ehl a Luděk Vainert.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist