Rakouské úřady varují před neukázněností v alpských tunelech a vyžadují, aby řidiči dodržovali zvláštní pravidla

Z alpských zemí má nejlevnější benzín Rakousko

Největší změnou při letošní cestě za lyžováním do Alp je kromě nástupu eura i přísný dohled nad nebezpečnými tunely.

Petr Buček

Motoristům přineslo euro výhodu v tom, že jim zjednodušilo srovnávání cen benzínu a nafty mezi evropskými zeměmi. Na první pohled je tak zřejmé, že nejlevněji lze za českou hranicí tankovat v Rakousku a nejdražší benzín prodávají v Itálii. Nejvíce za naftu se platí ve Švýcarsku, u tohoto státu se však řidiči mířící do francouzských středisek nevyhnou přepočítávání. Země helvetského kříže totiž není členem eurozóny. "U švýcarských čerpadel a při nákupu dálniční známky musí řidiči platit švýcarskými franky nebo platebními kartami," tvrdí Miroslav Preclík z turistické centrály Ústředního autoklubu.
Minulý rok poznamenalo několik tragických havárií v alpských tunelech. V Rakousku se o jednotubusových tunelech hovoří jako o tikajících časovaných bombách, v nichž hrozí další tragické nehody. Situace se nezmění dříve, než se najdou obrovské balíky peněz pro dostavbu druhých tubusů. Pro motoristy to znamená, že při jízdě v tunelu musí dodržovat zvláštní pravidla (viz Rady na cestu) a musí se smířit i s tím, že tunel pod Mont Blankem mezi Francií a Itálií není dosud otevřený a omezený provoz funguje ve švýcarském tunelu Gotthard.
Významná změna v silničních pravidlech se týká Švýcarska. Od 1. ledna musí řidiči vjíždějící do této země rozsvítit světla i ve dne, nové pravidlo platí celoročně.
Pokuty v západních zemích jsou citelně vyšší než v Česku. "Řidiči se nemusí obávat, že by v cizině přišli o řidičský průkaz. Ale do vyřešení případu u těžších přestupků policie může vyžadovat vysokou zálohu, například 500 eur," tvrdí motoristický právník Michal Dlabola. Pokud řidič nechce zálohu uhradit, může mu policie do zástavy zabavit dokonce i automobil. "Znám takový případ z Rakouska, jednalo se o nákladní vozidlo, které řidič dostal zpátky, až když zaplatil pokutu," uvádí právník.

Rady na cestu

- Tipy pro jízdu a řešení kritických situací v tunelech dává rakouský autoklub ÖAMTC: Při jízdě v tunelu platí více než jinde, že dodržovat rychlost a odstupy je nutností. Řidič by neměl zapomenout při vjezdu do tunelu zkontrolovat množství paliva, rozsvítit světla a odložit sluneční brýle. Autorádio by mělo přijímat stanici s dopravními informacemi a ventilaci by měl řidič přepnout na vnitřní cirkulaci.
Cennosti má posádka auta soustředit do jedné tašky, aby byly v případě potřeby rychle po ruce. V kritické situaci požaduje obsluha tunelů od řidičů, aby volali o pomoc z telefonů označených zkratkou SOS přímo v tunelu, a ne pomocí mobilních přístrojů. Díky spojení s tunelovou linkou může totiž centrála rychle zaměřit kamery do místa, odkud lidé volají.
Když v tunelu hoří, mohou se lidé z aut pokusit hasit pomocí v tunelu umístěných přístrojů. Pokud je požár nezvládnutelný, měli by lidé opustit auta a utíkat. V zapalovací skříňce mají zůstat klíčky, aby se s vozy dalo manipulovat. V budkách pro nouzové volání jsou roušky pro snadnější dýchání, které by měli lidé při požáru v každém případě použít.
- Řidič nesmí zapomenout zelenou kartu.
- Vedle zimních pneumatik je dobré přibalit i sněhové řetězy.
- Kromě Švýcarska se v alpských zemích platí eury. Jedno euro se prodává za částku mezi 32 až 33 korunami.
- K povinnému ručení dostávají majitelé i slevy na silniční služby (žlutí andělé), s sebou je nutné mít alespoň kontaktní telefonní číslo na tyto firmy.
- Telefonovat za jízdy může řidič jen s handsfree.
- Pro případ nehody v zahraničí je dobré vzít do auta mezinárodně uznávaný záznam o nehodě, který při havárii vyplní řidiči. V žádném případě by však neměli podepisovat něco, čemu nerozumějí. Když není po ruce záznam, měli by účastníci nehody co nejpřesněji postavení aut zakreslit s komentářem, jak se nehoda stala. Oba účastníci nehody by na papír měli připsat údaje o sobě, o majitelích vozů, o automobilech a pojištění. Pokud však řidiči nehovoří společným jazykem, je jediným řešením typizovaný záznam o nehodě. Měli by jej mít v pojišťovně.
- Na německých dálnicích a v tunelech hrozí přísné tresty řidičům, kterým dojde palivo, čímž způsobí nebezpečnou situaci.
- Všichni cestující by měli mít pojištění léčebných výloh.
- Západoevropské země sice řidičům tolerují malé množství alkoholu, 0,5 až 0,8 promile, ale postihy při nehodách jsou u řidičů i s povolenou dávkou alkoholu tvrdší než u těch, kteří před jízdou alkoholické nápoje nepili.
- Přednosti pro chodce na přechodech jsou už samozřejmostí.
- Rakouský autoklub ÖAMTC varuje před únavou za volantem při dlouhých cestách. "Při únavě řidiči reagují se zpožděním a ještě k tomu špatně," upozorňuje rakouská psycholožka Marion Seidenbergerová na serveru www.oamtc.at. Navíc přidává několik rad: "Jen dobrý odpočinek před jízdou zaručí řidiči cestu bez únavy. Náznaky únavy se musí brát vážně. Kromě zívání se projevují i špatným odhadem vzdálenosti a ujížděním auta do stran. Vždy platí, že si jich dříve všimne spolujezdec než řidič," říká psycholožka.
Největší únava se dostavuje mezi polednem a třetí hodinou odpolední a v noci mezi druhou a čtvrtou hodinou ranní. Obzvláště v těchto hodinách pomohou energetické nápoje, káva a čaj. (buč)

Novinky z alpských silnic

Gotthardský tunel ve Švýcarsku je po dvouměsíční pauze opět otevřený. Důvodem jeho uzavření byla tragická nehoda, až do března však v tunelu probíhají stavební práce, a proto bude otevřen jen během dne, ve 22 hodin se zavírá. Tunel pod Mont Blankem by snad měl být otevřen v polovině února.
Severoitalská města, například Milán nebo Turín, v zimě vyhlašují při špatných rozptylových podmínkách mezi 8. a 20. hodinou "smogový alarm". To znamená, že ve dnech označených sudou číslicí nesmí po městských ulicích jezdit auta s poslední sudou číslicí na registrační neboli poznávací značce. V lichých dnech platí stejný zákaz pro liché značky, smogový alarm a jeho zákazy platí i pro turisty. Když je vyhlášen alarm, nesmějí vůbec vyjíždět vozy bez katalyzátoru. Pokuta za nedodržení této vyhlášky dělá 75 eur, alarm se netýká dálnic a dalších mimoměstských silnic. Kdo přesto chce některé město navštívit, může nechat vůz na záchytném parkovišti před městem.
Ve Švýcarsku se musí od 1. ledna svítit po celý den.
Před nejednou vysokohorskou silnicí narazí řidiči na závoru, která se otevře až v květnu. Netýká se to hlavních mezinárodních tahů.
Dopravní zácpy přicházejí v alpských zemích především v sobotu dopoledne, kdy lidé vyrážejí na lyže, a potom v neděli odpoledne, kdy se vozy hrnou k domovům. Na první kolony cestou do Alp lze narazit už u Mnichova nebo Vídně. (buč)

Plánovače trasy na internetu:

Na těchto internetových adresách lze najít nápovědu, po které trase vede nejrychlejší cesta do lyžařského střediska a jak dlouho bude asi trvat.
www.opel.cz (anglicky)
www.aral.de (německy)
www.shellgeostar.com (anglicky, francouzsky i německy)
Další informace na str. 2

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist