odpovídá
Bohumil Voženílek,
daňový poradce firmy
PRIMASKA CONSULT
Praha

Dotaz: (Účtování o úrocích) Máme jako podnik uloženy peníze na termínovaném měsíčním vkladu u banky. Z úroků z termínovaného vkladu nám banka odečítá srážkovou daň. Potřebovala bych přesně vědět, jak celou záležitost zaúčtovat a vést v účetnictví, aby nechyběl žádný účetní ani daňový zápis, a jak účtovat sraženou daň z příjmů, kterou za nás odvádí banka. Příklad z výpisu: 1 609 159,38 Kč - poč. stav, 5417,50 Kč - ve prospěch účtu, 812 Kč - na vrub účtu, 1 613 764,88 Kč - konečný stav
Jiřina Svobodová, Jihlava

Předpokládám, že jako "podnik" (pravděpodobně obchodní společnost) vedete podvojné účetnictví pro podnikatele a že se váš dotaz týká účtování případu, který se uskutečnil v roce 2001.
1) Účtování úroků z termínovaného vkladu.
Při účtování úroků z termínovaného vkladu je do konce roku 2001 nutno postupovat v souladu s Opatřením FMF čj. V/20 100/1992 ze dne 15. 7. 1992, ve znění Opatření čj. 281/84 064/2000, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro podnikatele.
Na základě výpisu z bankovního (běžného nebo termínovaného účtu) by mělo být ve vašem případě zaúčtování úroků z termínovaného vkladu a částky sražené daně následující. Hrubá částka úroku (ve vašem případě částka 5417,50 Kč) se zaúčtuje ve prospěch (strana D) účtu 662, čistá částka úroku (rozdíl mezi hrubou částkou úroku a sraženou daní, tj. 4605,50 Kč) na vrub (strana MD) účtu 221 jako zvýšení stavu bankovního účtu a částka sražené daně (812 Kč) na vrub účtu 341. Údaje o počátečním a konečném stavu účtu nejsou pro zaúčtování úroků a sražené daně z termínovaného vkladu přímo rozhodující a slouží v tomto případě pro ověření správnosti zaúčtování a pro ověření výše zůstatků na účtu.
Při účtování o úrocích z termínovaného vkladu je třeba pamatovat na skutečnost, že o nákladech a výnosech se v podvojném účetnictví účtuje vždy v souladu s jejich věcnou a časovou souvislostí. To např. znamená, že v případě, kdy by byl termínovaný vklad uzavřen "přes konec" účetního období (např. u společnosti s účetním obdobím od 1. 1. do 31. 12. by byl uzavřen termínovaný vklad od 20. 12. do 20. 1. následujícího účetního období), je nutné do každého z účetních období zaúčtovat, formou časového rozlišení výnosů, alikvótní část výnosových úroků, a to v jejich hrubé výši.
2) Zdanění úroků z termínovaného vkladu a zápočet na celkovou daňovou povinnost.
Úroky z termínovaných vkladů podléhají zdanění zvláštní sazbou daně z příjmů podle § 36 odst. 2 písm. a) bod 1. zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších změn a doplnění (dále jen ZDP) ve výši 15 %. Srážku daně a její odvod místně příslušnému správci daně je povinen provést plátce, který výplatu úroku provádí, tj. ve vašem případě banka, a to postupem a v termínech podle § 38d ZDP.
Plynou-li příjmy (výnosy) z úroků z termínovaných vkladů mj. poplatníkovi daně z příjmů uvedenému v § 17 odst. 3 ZDP (zjednodušeně "tuzemské právnické osobě"), započte se sražená daň z úroků na celkovou daňovou povinnost poplatníka, a to v souladu s § 36 odst. 6 ZDP a na základě seznamu potvrzení plátce (banky) o sražení daně podle § 38d odst. 9 ZDP. Pokud nelze sraženou daň nebo její část započíst na celkovou daňovou povinnost poplatníka, vznikne poplatníkovi daňový přeplatek.
Ve vašem případě bude pravděpodobný následující postup. Hrubá částka úroků z termínovaného vkladu je součástí celkových zdanitelných příjmů (výnosů), hospodářského výsledku a základu daně z příjmů právnických osob za rok 2001. Sražená daň z úroků je na účtu 341 evidována jako záloha na daň z příjmů právnických osob za rok 2001. Po skončení zdaňovacího období roku 2001 a po vypočtení celkové daňové povinnosti bude, spolu s ostatními zaplacenými zálohami na daň z příjmů, sražená daň z úroků z termínovaného vkladu započtena v daňovém přiznání k dani z příjmů právnických osob na celkovou daňovou povinnost. Správci daně tak bude uhrazen pouze rozdíl mezi celkovou vypočtenou daní a zaplacenými zálohami a sraženou daní z termínovaných vkladů. V případě, kdy by vám zápočtem sražené daně (nebo ostatních zaplacených záloh) vznikl přeplatek, vrátí správce daně tento přeplatek na základě žádosti, a to do 30 dnů od jejího podání.


odpovídá
Iveta Nesrovnalová,
daňová poradkyně firmy ŠKAMPA a spol. Brno

Dotaz: (Změna účetních odpisů) Je možné změnit sazbu účetních odpisů po skončení a v průběhu účetního období? Pokud ano, podle kterého účetního předpisu se mám řídit?
Ing. Zdena Kratochvílová, Pardubice
Stanovení způsobu účetního odpisování majetku je s účinností od 1. 1. 2001 (do 31. 12. 2000 bylo stanoveno, že nehmotný majetek je nutné účetně odepsat nejpozději do 5 let - viz § 28 odst. 3 zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví (dále jen ZoÚ) ve znění platném do 31. 12. 2000) obecně plně v kompetenci účetní jednotky s tím, že platné právní předpisy v zásadě nestanovují žádná přesná kritéria pro stanovení způsobu účetního odpisování majetku (viz § 28 odst. 2 ZoÚ a dále také Účtová třída 0 - Dlouhodobý majetek čl. IV opatření MF ČR čj.: 281/89 759/2001, kterým se stanoví účtová osnova a postupy účtování pro podnikatele, zveřejněné ve Finančním zpravodaji 11/2001 - dále jen "PÚ"). Jedinou výjimkou je ustanovení § 65a odst. 1 obchodního zákoníku, z kterého vyplývá, že u obchodních společností a družstev je podmínkou pro možnost vyplácet podíly na zisku, aby zřizovací výdaje (účet 011) byly účetně odepsány nejpozději do 5 let. Ve všech ostatních případech je způsob stanovení účetního odpisování plně v kompetenci účetní jednotky s tím, že základním kritériem při stanovování způsobu účetního odpisování majetku je, aby tento způsob vedl k věrnému a poctivému obrazu předmětu účetnictví (viz. § 7 odst. 1 ZoÚ), to je v daném případě především respektování věcné a časové souvislosti nákladů a výnosů (viz. § 3 odst. 1 ZoÚ). Platné právní předpisy stanoví pouze příkladmo, jakým způsobem je možné stanovit způsob účetního odpisování majetku (viz Účtová třída 0 - Dlouhodobý majetek čl. IV, odst. 3 PÚ). Způsob účetního odpisování by měl být měněn pouze zcela výjimečně s tím, že důvodem pro tuto změnu může být v zásadě pouze (viz. § 7 odst. 4 ZoÚ):
změna předmětu podnikání nebo jiné činnosti účetní jednotky,
zpřesnění věrného zobrazení nebo zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky.
Změnu ve způsobu účetního odpisování je v zásadě možné provést pouze od počátku účetního období, z čehož vyplývá, že taková změna by obecně neměla být prováděna v průběhu účetního období. V příloze k účetní závěrce by taková změna měla být popsána a zdůvodněna včetně případného vyčíslení dopadu takové změny (viz § 7 odst. 5 ZoÚ).
V této souvislosti bych chtěla zdůraznit, že je velmi důležité předem si rozmyslet provedení změny ve způsobu účetního odpisování z důvodu zpřesnění věrného zobrazení nebo zkvalitnění vypovídací schopnosti účetní závěrky. V těchto případech totiž vždy částečně hrozí riziko zpochybnění věrného a poctivého zobrazení předmětu účetnictví před touto změnou. V žádném případě není možné měnit způsob účetního odpisování pouze například z důvodu úpravy hospodářského výsledku, ani v důsledku změny v daňových odpisech (výše daňových odpisů v zásadě vychází z fiskální politiky státu a s věrným a poctivým zobrazením skutečnosti nemusí mít, a v mnohých případech ani nemá, mnoho společného).

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist