Philip Kotler, jedna z největších autorit na tržní strategii, soudí:

Byznys bude řízen marketingem

Jaroslav Poříz

Praha, 26. 3. 2002
Marketing se stává nejpodstatnější částí jakéhokoli podnikání, domnívá se Philip Kotler, legenda světového marketingu. O vývoji světového byznysu a jeho vztahu k marketingu včera v Praze hovořil na manažerském semináři Bauer Systems.
"Moderní trhy mají jednu základní charakteristiku - převis nabídky," konstatoval Kotler. Profesor americké Northwestern University považovaný za jednu z autorit světového marketingu doporučuje, aby se každá firma soustředila především na rozvíjení svých marketingových aktivit.
"Existuje jednoduše nedostatek zákazníků. Například pro americký automobilový průmysl není problém zvýšit roční produkci o deset procent bez nutnosti investovat do výrobních kapacit. Tento dodatečný objem výroby však není možné prodat."
Hyperkonkurence je tedy podle Kotlera stav, do kterého se postupně bude přesouvat většina trhů. "V mnoha odvětvích průmyslu již podíl marketingových nákladů na celkových nákladech dosáhl padesáti procent," dodává Kotler. Marketing se také stává stále nákladnějším odvětvím. Nutnost nést tyto náklady je podle Kotlera hlavní příčinou fúzí a převzetí, tedy procesu konsolidace většiny průmyslových odvětví.
Konsolidace je vynucována hyperkonkurencí a jediným způsobem fungování firem v novém ekonomickém prostředí bude právě rozvíjení pokročilých marketingových strategií. V tomto procesu je hlavním klíčem budování značky. "Neexistuje v podstatě komodita, u které by byla vynucena jen pouhá cenová soutěž," domnívá se Kotler. "I u energií, které jsou tradičně vnímány jako těžko diferencovatelné, je možné a bude nutné budovat značku."

Rozhovor s Philipem Kotlerem a záznam nejzajímavějších bodů semináře přinesou HN zítra.