Český Telecom rozvíjí program individuální práce s klíčovými zaměstnanci
Dát manažerským talentům zelenou
Konkurence na trhu práce tlačí firmy k tomu, aby věnovaly větší pozornost výběru, rozvoji a udržení talentů.
Lucie Nápravová, Zuzana Holá
V článku Manažerské talenty hledají své agenty, který přinesla v lednu Kariéra HN, byly zmíněny telekomunikační firmy. Proto jsme jeho obsah porovnali se zkušenostmi, které získal v této problematice Český Telecom. Od druhé poloviny roku 2000 se v naší firmě realizuje program individuální práce s klíčovými pracovníky, který se týká také talentovaných zaměstnanců.
Na liberalizovaném trhu telekomunikačních služeb v ČR vystupuje jenom omezený počet firem, které všechny usilují o relativně malý počet talentovaných pracovníků. Na schopnosti každé z nich získat a udržet co největší počet lidí příslušejících do této skupiny záleží do značné míry i budoucí konkurenceschopnost telekomunikačních firem. Pro společnost, jakou je Český Telecom, byla tato skutečnost zřejmá již v letech, kdy trh telekomunikačních služeb ještě nebyl liberalizován a její prioritou byla digitalizace telekomunikační sítě v ČR.
Základní otázky
Náš program práce s manažerskými talenty usiluje o vytvoření téměř shodně definovaných podmínek v prostředí společnosti Český Telecom, jak bylo uvedeno v článku přílohy Kariéra. Obecně považujeme za nejdůležitější otázku, jak najít schůdné cesty k vytvoření těchto podmínek.
První dvě otázky, které jsme museli zodpovědět již při koncipování programu individuální péče o manažerské talenty, byly formulovány takto:
Koho můžeme považovat za manažerský talent a jak takového zaměstnance dokážeme identifikovat?
Jak při omezených možnostech zařazení vytipovaných talentů do programu zajistit dodržování principu rovných šancí pro všechny pracovníky, který je jedním z nosných pilířů naší firemní kultury?
Podle našich kritérií je manažerským talentem žena nebo muž mladší 29 let, s vysokoškolským vzděláním či středoškolák s maximálně 5letou praxí, s nadprůměrnými odbornými znalostmi, prokazující trvale dobré pracovní výsledky, s ambicemi dalšího osobního rozvoje a se zájmem o převzetí větší zodpovědnosti za kariérní růst. K identifikaci pracovníků, kteří těmto kritériím vyhovují, využíváme elektronický systém informací o pracovnících, kde jsou příslušné údaje uloženy a také efektivně chráněny.
Program je určen pro nejlepší kandidáty, které doporučí jejich nadřízení, a jeho využívání je omezeno na nejvýše tři roky. Systém je pružný. Kandidáti, kteří neosvědčí očekávání, jsou vyřazováni a na jejich místa nastupují další adepti.
Nabídka pro talenty
Další důležitou otázkou, na kterou jsme hledali odpověď, bylo: Jakými aktivitami chceme manažerské talenty ve firmě udržet?
Ukázalo se, v souladu s naším očekáváním, že při splnění určitého (poněkud nadprůměrného, ne však výrazně převyšujícího průměr ve společnosti) standardu finančního odměňování jsou rozhodujícími motivátory loajality ke společnosti pro tuto kategorii pracovníků:
zajímavé, smysluplné a náročné pracovní úkoly typu "výzva" (challenge);
vědomí významu vlastní práce podporované diskusemi o jejich výsledcích s vrcholovými představiteli společnosti;
možnost neformální spolupráce s dalšími talenty při řešení zadaných náročných úkolů.
V roce 2001 se proto účastníci programu péče o manažerské talenty zapojili do několika tvůrčích workshopů, na kterých přednesli své týmové návrhy na řešení složitých podnikatelských problémů, o které byli požádáni členy nejužšího vedení naší společnosti.
Tyto workshopy výrazně zapůsobily jako motivační signály pro rozvoj loajality ke společnosti a současně se ukázaly jako velmi přínosné pro obě strany. Členové skupiny manažerských talentů získali přímý kontakt se členy vrcholového vedení společnosti. To získalo náměty na podnikatelsky velmi slibná řešení a mělo možnost osobně se seznámit s názory a postoji mladých lidí, kteří se stanou vůdčími osobnostmi společnosti.
Aby byly zmíněné motivátory loajality účinné, musí - jak nám naše zkušenosti jednoznačně potvrzují - vycházet z podmínek, které jsou zaměřeny na posilování pocitu spokojenosti každého manažerského talentu s pracovním působením ve společnosti. Tyto podmínky jsou výsledkem každodenních drobných, ale na provedení také velmi náročných, individuálních opatření ovlivňujících názory, postoje a také chování každého účastníka programu.
Role mentora
Tato individuální opatření jsou odpovědí na klíčovou otázku, kterou jsme museli zodpovědět při koncipování programu péče o manažerské talenty: Co vše musíme pro každého účastníka programu udělat, aby návratnost investic do jeho realizace byla co nejvyšší?
Každému účastníkovi programu se musí dostat potřebné podpory v jeho individuálním plánování vlastního odborného a kariérového rozvoje formou přátelské rady a nenásilného vedení. Tuto úlohu plní jím samotným zvolený mentor, většinou starší a zkušený člen výkonného managementu společnosti. Mentor není kontrolorem nebo vedoucím, je rádcem, který na požádání účastníka programu poskytne radu či připomínku, pomůže svému svěřenci vidět problémy, s kterými se setkává z různých úhlů pohledu.
Každý účastník musí dostat příležitost k dalšímu zvyšování svých odborných znalostí a k rozvoji svých manažerských dovedností různými formami vzdělávání. Ta je mu nabízena zapojením do studia naší Manažerské akademie a účastí na vybraných kursech, tréninkových programech a specializovaných seminářích pořádaných externími vzdělávacími institucemi.
Výraznou příležitost k rozvoji vlastní osobnosti každého účastníka programu představuje jeho individuální rotační program, sestavený s pomocí mentora. V jeho rámci projde manažerský talent různými odbornými útvary společnosti, což mu umožní podrobné a praktické seznámení s celým komplexem vzájemně se podporujících podnikatelských aktivit, které nabízíme na trhu telekomunikačních služeb. Při plnění rotačního programu působí manažerský talent jako asistent některého z manažerů, jako specialista a na závěr jako "stínový" manažer výkonného manažera útvaru. Stává se tak jeho partnerem v mnoha rozhodovacích situacích.
Analogickou příležitostí k seznámení se s každodenním životem společnosti je pro každého účastníka programu zapojení se do řešení rozvojových projektů společnosti v heterogenních týmech, tvořených pracovníky několika různých odborných útvarů společnosti.
Stanoviska mentora k úrovni a výsledkům jeho spolupráce se svým "svěřencem", studijní výsledky účastníků programu, hodnocení jejich působení představiteli útvarů, kde plnili svůj rotační program a vyhodnocení jejich podílu či příspěvku k řešení rozvojových programů společnosti - to vše představuje důležité informační zdroje o tom, zda slibný manažerský talent má po skončení programu naději co nejrychleji přejít do kategorie klíčových pracovníků naší společnosti a zapojit se do dalších etap programu, zaměřeného na udržení této kategorie pracovníků.
Na závěr ještě několik praktických aspektů, vztahujících se k fungování systému péče o mladé manažerské talenty:
a) Sociální klima ve firmě akceptuje takový systém, který nevyvolává pocit "elitářství". S účastníky programu musí být jednáno stejně jako s každým jiným zaměstnancem.
b) Systém bude pro manažerské talenty přitažlivý pouze tehdy, když budou jasně definovány jeho cíle: transformace nadějného pracovníka do polohy klíčového pracovníka společnosti.
c) Pokud je systém péče o talenty dobře fungující, má překvapivě vysokou účinnost (asi 85 procent jeho účastníků působí delší dobu ve společnosti) a manažerský talent nepotřebuje žádného agenta, aby se postaral o jeho kariérní růst. Nejlepším agentem je manažerský talent sám sobě, pokud dokáže účelně a efektivně komunikovat s mentorem, kterého si zvolil.
Autorky pracují v Úseku pro lidské zdroje Českého Telecomu, a. s.
Mentor není kontrolorem nebo vedoucím, je rádcem, který na požádání poskytne radu nebo připomínku či pomůže svému svěřenci.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist



