Pendolino má vozit cestující až od roku 2004
Domácí firmy se na výrobě moderních souprav podílejí přímými dodávkami, jejich objem představuje už nyní kolem 300 miliónů korun.
Pavel Šmíd
www.ihned.cz/smid
Praha, Fryčovice, 22. 5. 2002
Ačkoliv podle původních předpokladů měly rychlovlaky řady 680 Pendolina vozit cestující už v roce 2000, nyní České dráhy (ČD) předpokládají jejich nasazení až v průběhu roku 2004. Potvrdil to mluvčí železnic Petr Šťáhlavský.
Nyní firma Alstom Ferroviaria dokončila v italském Saviglianu kompletní výrobu skříní prvního ze sedmi rychlovlaků Pendolino. Řekl to Igor Snopek ředitel pro komunikaci z Alstom ČR s tím, že sedmivozová souprava se začíná vybavovat elektrickou výzbrojí a interiéry, do ČR přijede po vlastní ose na jaře příštího roku.
Náročné jízdní zkoušky potrvají zhruba rok, během té doby musí rychlovlaky řady 680 získat homologaci Českého drážního úřadu i obdobných rakouských a německých státních institucí, aby mohly jezdit rovněž těmito státy.
Nejnákladnější zakázka v historii ČD - sedm rychlovlaků bude stát 4,37 miliard korun, jejich dodavatelem je konsorcium Alstom Ferroviaria, Siemens, ČKD, je spojena s offsety, jež mají dosáhnout 40 procent celkové hodnoty kontraktu, tzn. přibližně 1,75 mld. korun. "Rozsah národní práce chceme v každém případě dodržet, postupně se zúčastní až 25 českých společností. Už nyní jsou mezi přímými dodavateli Lekov Blovice, VÚKV Praha, ITC Praha, Pars komponenty nebo Borcad. Z objemu dohodnutých offsetů bylo dosud realizováno 930 mil. Kč, podíl přímých dodávek z toho činí 30 procent, tj. přes 300 miliónů korun," upřesnil Snopek. Kontrolní funkci memoranda uzavřeného mezi českou vládou a konsorciem dodavatelů rychlovlaků plní Ministerstvo průmyslu a obchodu. To je podle včerejšího prohlášení tiskového odboru, s rozsahem účastí domácích firem spokojeno.
"Náš podíl představují vývojové, výpočetní a schvalovací procesy," řekl ředitel VÚKV Pavel Pavlousek. "Plných 70 procent výkonů realizujeme pro zahraniční partnery, zakázka pro Alstom znamená prestiž a výrazné posílení našeho dodavatelského portfolia."
Po dokončení modernizace I. železničního koridoru, umožní rychlovlaky zkrátit na dlouhých tratích cestovní dobu mezi 15 až 20 procenty ve srovnání s klasickými rychlíky. Například jízda z Prahy do Berlína zkrátí na tři hodiny. Do Brna to rychlovlaky stihnou za něco málo přes dvě hodiny a do Vídně pojedou asi tři a půl hodiny. Po území ČR mají rychlovlaky jezdit rychlostí až 160 kilometrů za hodinu, v zahraničí až 230 kilometrů za hodinu.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist