Lesk a bída e-tržišť


Pamatuji předpovědi, podle kterých by podíl obchodních transakcí uzavřených na elektronických tržištích měl během několika let dosáhnout někde i desítek procent. Dnes už mnohé z tehdy jak na běžícím pásu vznikajících e-tržišť byly odváty komínem historie a současně se splasknutím internetové bubliny nereálných očekávání se přestalo i slovně tolik horovat o této formě elektronického obchodování. Což však neznamená, že by ztratila své opodstatnění.
Pro tuzemskou scénu pak je charakteristické, že první fázi nereálných očekávání si ani nestihla pořádně prožít. Jak ukázal průzkum BMI sdružení a agentury DEMA, podpořený společností TELE2, malé a střední české firmy mají jen velmi sporadické zkušenosti s obchodováním na elektronických tržištích.
Pouze 4 procenta z 900 firem velikosti do 100 zaměstnanců si již alespoň jednou vyzkoušela e-tržiště. Častěji je využívají firmy s počtem 51 až 100 zaměstnanců (9 %) než menší firmy, z jednotlivých odvětví mají nejvíce zkušeností s e-tržišti podniky z oblasti informačních a telekomunikačních technologií (12 %) a z velkoobchodu (9 %).
Přitom firmy nevidí zásadní problém ve vlastnostech e-tržišť, ale téměř třetina (31 %) označila jako největší komplikaci svou vlastní nezkušenost v této oblasti, a teprve dalšími překážkami ve využívání jsou absence osobních vztahů při obchodu (19 %), vhodnost e-tržiště jen pro některé produkty (19 %) či třeba důvěryhodnost transakcí (11 %).
Jaroslav Winter
BMI sdružení

Vyzkoušeli jste e-tržiště?
Hlasujte na www.ihned.cz/digital

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist