Vydavatelství šíří "falešnou hudbu"

Jan Marek
www.ihned.cz/marek
Praha, 1. 8. 2002
Hudební vydavatelství si neustále stěžují na to, že jim internet snižuje zisky. Počítačová síť totiž umožňuje uživatelům jednoduše si vyměňovat hudební nahrávky. Samozřejmě zadarmo. Proto se nahrávací firmy rozhodly ztížit internetovým pirátům život. A přišly na poměrně vynalézavou metodu: Samy na internet umísťují soubory, které vypadají jako hudba, ale ve skutečnosti jsou bezcenné.
Do sítí výměnných hudebních systémů, jako jsou AudioGalaxy či KaZaA, které zdarma nabízejí hudební nahrávky, samotné nahrávací společnosti pouštějí falešné soubory. Poslechuchtivý uživatel programu si tak stáhne skladbu v domnění, že si skutečně něco poslechne. Rozčarování mu však přinese skutečnost, že namísto muziky si stáhl jen nepoužitelná data.
K dosud nejmasovějšímu užití toho "biče" na piráty došlo při vydání desky The Eminem Show kontroverzního rapera Eminema. Internetový magazín Musicserver.cz publikoval zhodnocení situace tiskovým mluvčím Recording Industry Association Of America, která za oceánem sdružuje nahrávací firmy. Ten tento způsob označil jako "dostaneš, za co zaplatíš." Hudební piráti celkem logicky nemají v plánu za hudbu platit. Stejně logicky tedy nic neobdrží.
Zvyšující se oblibu hudby ve formátu mp3 nahrávací společnosti cítí jako stále většího a nebezpečnějšího nepřítele. Jeho "výhodou" je totiž velmi snadná dostupnost právě na síti internetu. Poškozené obří nahrávací firmy se snaží objevovat stále nové a účinnější zbraně v tomto dosud nekončícím boji. V průběhu času uštědřily pirátům zatím nevelké rány. Příkladem může být totální zastavení programu Napster. Jeho budoucnost nyní leží v rukou mediálního koncernu Bertelsmann, který jeho služby zpoplatní a tím ho odsoudí zřejmě k zániku.
Podle dosavadních průzkumů pěti největších vydavatelství přitom takto zpoplatněná hudba příliš neláká.
V Česku boj s pirátstvím probíhá cílenou kampaní s názvem "Kopírování zabíjí hudbu." Ačkoliv sama Mezinárodní federace fonografického průmyslu ČR (IFPI ČR) do této kampaně angažovala umělce jako Ilonu Csákovou či Dana Bártu, její výsledek zatím neplní očekávání. Zde používaný princip zvaný CDS, který neumožňuje "vypálení" hudby, má však jednu vadu na kráse. Má-li uživatel doma namísto hi-fi soupravy špičkovou soupravu počítačovou, takto upravené cédéčko nepřehraje. Pod logem Kopírování zabíjí hudbu je totiž ještě jedno: Nelze přehrát na PC. A tak nahrávací společnosti samotnému spotřebiteli situaci příliš neulehčují.