Na ministerstvu životního prostředí zatím předseda Motoristů Petr Macinka strávil jen pár dnů a už se chystá naplnit heslo ze své kampaně o tom, že po nástupu Motoristů poteče zelená krev. Nový ministr zahraničí, který je zatím pověřený řídit i úřad se sídlem v pražských Vršovicích, se chystá zrušit celou sekci ochrany klimatu. Na ministerstvu se navíc hovoří i o konci odboru financování dekarbonizace ekonomiky.
Kolik lidí bude muset odejít a kolik přejde do jiných sekcí či odborů, zatím není jasné. Stejně tak visí otazník nad tím, kdo a nakolik se bude agendám rušené sekce a odboru, například ochraně ovzduší, klimatu a dekarbonizaci české ekonomiky, věnovat.
„Chystá se sloučení dvou sekcí, a tedy i faktické zrušení klimatické sekce ministerstva, kterou vedl Petr Holub. Ten už dal výpověď. Tím by se měl ukončit služební poměr třinácti lidem,“ potvrdil pro HN zdroj z ministerstva, který si přál zůstat v anonymitě.
Podle dalšího zdroje blízkého ministerstvu je ve hře spojení sekce ochrany klimatu se sekcí ochrany životního prostředí. „Pochopila jsem, že ochrana klimatu de facto končí a část lidí bude propuštěna. Někdo bude přecházet do sekce ochrany životního prostředí. A také se hovoří o rušení odboru financování dekarbonizace ekonomiky ze sekce ekonomiky životního prostředí,“ sdělil zdroj, který si také nepřál být jmenován.
Macinka ministrem životního prostředí? Může přírodě uškodit, obáváme se ho, zní z úřadu i od bývalých ministrů
Faktem je, že lidé z klimatické sekce, kde se například připravovaly takzvané akcelerační zóny, tedy oblasti, kde by mělo být usnadněno a zrychleno budování obnovitelných zdrojů, jako jsou větrné a solární elektrárny, ještě ve čtvrtek právě kvůli tématu větrníků na ministerstvu zasedali.
HN Petra Holuba i náměstka pro řízení sekce ochrany životního prostředí Davida Surého (KDU–ČSL) oslovily. První nebral telefon a nereagoval ani na SMS, Surý se ke své budoucnosti na ministerstvu nechtěl vyjadřovat.
V nejistotě jsou navíc podle zdroje i úředníci na řadě dalších postů. „Stačí se podívat na schéma ministerstva, a kde je v názvech dekarbonizace nebo klima, tak to vše je ohrožené,“ obává se zdroj blízký úřadu.
Tisková mluvčí ministerstva Veronika Krejčí na dotazy HN ohledně slučování či rušení sekcí úřadu reagovala zasláním neurčitého vyjádření ministra Macinky. „O rozpočtu celé kapitoly i systemizaci služebních a pracovních míst se nyní intenzivně jedná. Vůči resortu ani podřízeným organizacím nebyly zatím směrovány žádné pokyny týkající se redukce počtu zaměstnanců,“ sdělil ministr.
Nově jmenovaný náměstek ministerstva za Motoristy Jaromír Wasserbauer však plány na rušení klimatické sekce a její sloučení s ochranou přírody potvrdil. „Ano, vytváří se nová sekce,“ řekl. Změnu zdůvodnil tím, že stát potřebuje nutně najít úspory. „Každé ministerstvo bude muset spořit, protože s minulou vládou jsme se příliš odvázali. To není nic osobního ani konkrétně vědeckého. Tak to prostě vyšlo,“ uvedl.
Klimatu se chce podle něj ministerstvo životního prostředí dále věnovat, ale pouze tomu lokálnímu. „Jako Česká republika nemáme možnost ovlivnit globální klima. Můžeme ovlivňovat pouze lokální klima a o to se budeme dál snažit. Například vytvářením remízků, větrolamů, zamezením vysychání půdy. Takhle lokální klima ovlivnit můžeme, ale s globálním nic nenaděláme,“ sdělil.
Sekce ochrany klimatu má celkem čtyři odbory a zabývá se například obchodováním s emisemi, ochranou ovzduší, ekonomickými analýzami či dekarbonizací průmyslu, energetiky, budov i dopravy.
Odbor financování dekarbonizace ekonomiky se zase zabývá například modernizací energetiky a plněním klimatických cílů, zejména prostřednictvím zdrojů, jako je Modernizační fond, a příjmů z emisních povolenek. Zajišťuje, aby se peníze využívaly na konkrétní projekty.
Ambice Motoristů řídit ministerstvo životního prostředí byla už brzy po volbách silně kritizována ze strany vědců, ekologů, ekologických aktivistů i studentů oboru – vznikaly petice, konaly se demonstrace. Protestující odmítají jak původně navrženého Filipa Turka, kterého prezident nechce jmenovat, tak Petra Macinku, který měl být „náhradníkem“ za Turka.
Macinka a Motoristé odborníky šokovali sliby zbavit se všech pracovníků resortu majících co do činění s Green Dealem a ochranou přírody a klimatu. Chtějí také zastavit dotace neziskovkám v oboru. Výnosy z emisních povolenek, které mají být použity na klimatická opatření, plánují Motoristé vrátit zpět těm, kteří je platí. Například majitelům uhelných elektráren.
Zrušit chtějí také podporu obnovitelných zdrojů energie, které ve svém předvolebním programu označili za „pohromu pro naši ekonomiku a energetiku“, a hodlají prodloužit těžbu a využívání uhlí až do doby, než ho plně nahradí jádro a plyn. Člověk podle nich má na klimatické změně zanedbatelný podíl, a proto chtějí smazat opatření vedoucí ke snížení produkce oxidu uhličitého v průmyslu i jinde a hájí spalovací motory.
S přispěním Michaely Ryšavé
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist











