Spak vstoupil na trh rychlého občerstvení

www.ihned.cz/sramkova
Nový řetězec rychlého občerstvení Spaks's Fresh and Crispy, který má konkurovat síti McDonald's či KFC, hodlá v Česku vybudovat rakouská firma Spak - VSD Austria. Firma včera otevřela svůj první tzv. Fast food v novém nákupním centru v Praze Štěrboholech. "Během několika let chceme mít v Česku zhruba tolik prodejen jako McDonald's, tedy kolem devadesáti," uvedl ředitel Spaku Alex Kral. V sousedním Rakousku firma o podobném kroku zatím neuvažuje.
V prvních dvou letech chce Spak vybudovat v Česku první tři až čtyři restaurace, a to ve velkých nákupních centrech. "Rychlost další expanze bude záviset na tom, jak se tato občerstvení na trhu uchytí," řekl Kral. Spak odhaduje investici do každé z těchto provozoven na šest miliónů korun. Do dalších desítek restaurací už firma investovat nechce, ale bude předávat know-how a značku formou franšízinku. Spak se na našem trhu dosud zabýval pouze výrobou kečupů, dresinků a majonéz ve svém sušickém závodě.
Přestože McDonald's či KFC na českém trhu rychle expandují, zůstává zde stále pro řetězce Fast food dost prostoru, míní šéf Potravinářské poradenské agentury Infak František Kruntorád. "Do budování podobných sítí se firmy nehrnou, protože je to spojeno s obrovskými investičními náklady, a pokud Spak nehodlá nasadit nadstandardní ceny jako McDonald's, tak je návratnost velmi dlouhodobá," uvedl Kruntorád.
Firma by tak podle něj mohla uspět, pokud zvolí vhodnou strategii. Šéf Spaku připouští, že se firma přiklání spíše k rychlejší návratnosti investice. Hodlá kopírovat cenové relace McDonald's a zaujmout chce hlavně jídelníčkem. "Dominovat by měly smažené pokrmy jako obalovaná masa, jablka v těstíčku či typický americký koláč," uvedl Kral. Nabízet chce firma stejně jako její konkurenti i přidružené služby, například akce pro děti nebo soutěže.
"Každé nové zařízení rychlého občerstvení je pro nás konkurence, ale nebojíme se, máme za sebou deset let zkušeností na českém trhu. To považujeme za velký náskok," reagovala na vstup konkurence mluvčí McDonald's ČR Drahomíra Jiráková. Výhodou firmy je podle ní i způsob a rychlost obsluhy. Připustila však, že pro další řetězce je v Česku stále místo.
"V Česku dominuje americká firma i proto, že jí to umožňuje benevolentnost zdejšího podnikatelského prostředí," podotkl Kruntorád. "Například v USA nemůže u benzínové pumpy poskytovat občerstvení jen jedna firma, ale více v rámci zajištění konkurenčního prostředí," dodal.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist